| کد خبر: 256146 |

ضرورت تبیین خسارات و تهدیدات پروژه راه آهن رشت - آستارا

با توجه به انتشار خبرهای متعدد از رسانه ملی و خبرگزاری ها در خصوص راه آهن رشت آستارا، مطابق بررسی های همه جانبه، می توان گفت این پروژه، بر اساس وعده های اشتباه، سراب ترانزیت و عدم بیان واقعیات منعقد شده است.

تین نیوز

با توجه به انتشار خبرهای متعدد از رسانه ملی و خبرگزاری ها در خصوص راه آهن رشت آستارا، مطابق بررسی های همه جانبه، می توان گفت این پروژه، بر اساس وعده های اشتباه، سراب ترانزیت و عدم بیان واقعیات منعقد شده است و مجامع علمی در سکوت یا بی اطلاعی هستند که ضروری است مناظرات تخصصی برگزار و نظر منتقدان نیز منعکس شود تا مسئولان دلسوز و انقلابی در دولت سیزدهم تصمیم صحیح را به نفع مردم اتخاذ کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری آنا، مطابق نظر منتقدان استفاده از وام توسعه صادرات کشور روسیه برای این پروژه که حداکثر ۱۰ درصد ارزبری دارد خطای راهبردی است چرا که به اجبار وام دهنده، باید خرید کالا های غیرضرور با قیمت بالا که در داخل نیز تولید می شود به قرارداد این پروژه اضافه شود تا رقم قرارداد بالا برود تا سهم ارزی قرارداد از ۱۰ درصد به ۷۰ تا ۸۵ درصد در این پروژه برسد که این نیز مخالف منافع ملی است و صرفا منافع واردکنندگان و برخی دلالان را تامین می کند نه منافع مردم و متاسفانه بازپرداخت وام نیز از درآمد های نفتی مردم می باشد نه ترانزیت.

کریدور های شمالی جنوبی ریلی و جاده ای در کشور جهت ترانزیت وجود دارد لذا توجیهی برای هدر دادن حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان از درآمد های نفتی متعلق به مردم، جهت ساخت این پروژه، که حداقل ۱۰ سال به طول می انجامد و باعث تخریب پایدار بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات منطقه می شود و ترانزیت کشور را به تصمیمات کشور آذربایجان گره میزند و قطعا باری از روی این خط عبور نخواهد کرد، وجود ندارد.

سوال: در چنین شرایط، چه گروه ها و کدام مسئولان، اصرار به کلنگ زنی این پروژه دارند؟

ضروری است رسانه ها تمام وعده های مسئولان در این پروژه را ثبت کنند، تا محاکم قضایی بتوانند بعد تخریب محیط زیست و هدر دادن منابع کشور و عدم عبور بار ترانزیت از روی این خط، مسئولان خاطی چه در بخش بدنه پیمانکاری وزارت راه و شهرسازی و همچمین مسئولان نظارتی که مجوزات این پروژه را بدون توجه به منافع ملی صادر می کنند را محاکمه کند تا عبرتی برای سایر مسئولان باشد.

راه نجات اقتصاد کشور این است که مجامع علمی غیرذینفع در پروژه، در مرحله پیدایش و قبل از کلنگ زنی پروژه ها ورود نمایند و نقطه نظراتشان به نحو مطلوب در رسانه منعکس و به سمع و نظر مسئولان مرتبط رسانده شود تا شاهد تکرار کلنگ زنی و رهاسازی پروژه ها در کشور نباشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    خیلی موضوع بزرگی است. اگر اینهمه مضرات داره جنایته روسها و خودی علیه مردمه

  • فعال محیط زیست 0 0

    ۱. خط آهن رشت آستارا دقیقا از چه مسیری عبور می کند؟
    ۲. آیا مجوزهای مربوطه از دستگاههای ذیربط اخذ شده است؟
    ۳. آیا کل پروژه، گزارش ارزیابی محیط زیستی دارد؟
    ۴.‌آیا حساب شده هزینه تخریب هایی که صورت می پذیرد، چقدر است؟
    ۵. چه تعداد درخت با قدمت میلیونها سال قطع می شود؟
    ۶. این خط از چند هکتار زمین کشاورزی عبور می کند؟
    ۷. هزینه خرید این زمینها چقدر است؟
    ۸. چه مقدار منابع قرضه نیاز داریم؟
    ۹. از کجا قرار است تامین شود؟
    ۱۰. چه مقدار خط ریلی نیاز داریم؟
    ۱۱. هزینه آن چقدر است؟
    ۱۲. دولت کریمه روسیه چقدر وام داده؟
    ۱۳. این وام چند ساله است؟
    ۱۴. شرایط بازپرداخت وام چگونه است؟
    ۱۵. قرار است وام از چه محلی پرداخت شود؟
    ۱۵. اجرای پروژه دقیقا چند سال طول می کشد؟
    ۱۶. سود حاصل از اجرای این پروژه برای ملت ایران چقدر است؟