| کد خبر: 25600 |

وعده تعیین تکلیف تفکیک وزارت راه و شهرسازی با گذشت ۵ ماه فراموش شد

تین نیوز | در حالی حدود ۱۶ ماه از حضور وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان می‌گذرد که ۵ ماه از وعده تعیین تکلیف تفکیک وزارت راه و شهرسازی توسط آخوندی می‌گذرد، به‌نظر می‌رسد وعده مذکوز به فراموشی سپرده شده است.
 
31 خردادماه سال 90 با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان وزارت راه و شهرسازی از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری با مسکن و شهرسازی تشکیل شد. این اقدام با واکنش‌های متعددی از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران سابق وزارت راه و ترابری مواجه شد.
 
اکبر ترکان رئیس کنونی سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از صاحبنظرانی بود که به شدت از ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی انتقاد کرد. وی آذرماه 91 در این‌باره گفته بود: ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی یک اشتباه بزرگ بود و با توجه به گستردگی حوزه حمل‌ونقل و بی‌ارتباط بودن آن با بخش مسکن، نباید این اقدام صورت می‌گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر بخش حمل‌ونقل کشور مغفول مانده و وضعیت آن نسبت به روزهای پیش از ادغام بدتر شده است.
 
ترکان با اشاره به این‌که ادغام وزارت راه و ارتباطات اثرات مثبتی را برای کشور به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: این کار در صورتی باید انجام شود که بخش مسکن در وزارتخانه جدید حضور نداشته باشد، چراکه هیچ ارتباطی به دو مقوله راه و ارتباطات ندارد. مسکن بدون هیچ دلیلی در راه و ترابری ادغام شد و از پشتوانه کارشناسی برخوردار نبود.
 
وزیر کنونی راه و شهرسازی نیز در وصف ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی گفته بود: با آن‌که وزیر راه و شهرسازی در یکسال اخیر مانند گذشته ارادت ویژه‌ای به مسکن مهر داشته است، اما بازار مسکن کشور همچنان نابسامان بوده و قیمت‌ها رو به افزایش است.
 
آخوندی با بیان این‌که معتقدم نباید این دو وزارتخانه در یکدیگر ادغام می‌شدند، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از تصمیماتی که از سوی دولت اتخاذ می‌شود کارشناسی شده نیست.
 
وزیر مسکن و شهرسازی دولت سازندگی بیان کرد: متعقدم مسکن و راه دو حوزه تخصصی هستند که باید از یکدیگر مجزا باشند و بهتر است که به دوران قبل از ادغام این دو وزارتخانه برگردیم.
 
این در حالی بود که آخوندی هشت ماه بعد از این اظهارنظر یعنی در بحبوحه اخذ رای نمایندگان مجلس به‌عنوان دومین وزیر راه و شهرسازی کشور در خصوص ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی گفته بود:‌ باید فرصت 6 تا 9 ماهه‌ای به دولت روحانی در خصوص ارزیابی عملکرد این وزارتخانه داده شود.
 
آخوندی اظهار کرد: در هر صورت تعجیل چه در ادغام و چه در تفکیک آثار خیلی بدی را به دنبال دارد، در حال حاضر هم با ادغام وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری تمام ادارات در تهران و استان‌ها با یکدیگر ادغام شده‌اند.
وی ادامه داد: برای طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی باید اندکی تامل کرد، بنده خیلی اصراری به ادغام یا تفکیک نداشته و ندارم.

از تامل مورد نظر وزیر راه و شهرسازی برای تفکیک 6 ماه می‌گذرد اما گویا وعده آخوندی به فراموشی سپرده شده است. در حال حاضر علاوه بر این‌که ساخت بسیاری از پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل کشور به دلایل مختلفی کُند و حتی متوقف شده، مسکن مهر به‌عنوان بزرگترین طرح مسکن‌سازی ایران نیز در وضعیت بدی به سر می‌برد. اختلاف بین پیمانکاران و شرکت‌های عمران شهرهای جدید در حال حاضر باعث شده تا روند ساخت واحدهای این طرح متوقف شود.
 
بی‌شک یکی از دلایل اصلی نابسامانی کنونی در حوزه‌های مسکن و راه به ادغام سه سال پیش وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی برمی‌گردد. ادغامی که مشاور رئیس‌جمهوری آن را به «آب» و «روغن»  تشبیه کرد که هیچگاه با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند. در این شرایط وزیر راه و شهرسازی دیگر مانند گذشته علاقه چندانی به سخن گفتن در رابطه با وضعیت برنامه‌های وزارتخانه متبوعش مصائب و مشکلات در حضور رسانه‌ها ندارد، وی حتی مدت‌هاست که دیگر روی خوشی هم به رسانه‌های تصویری نشان نمی‌دهد.
 
از سوی دیگر بهارستانی‌ها نیز به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس یک سال و چند ماهی است که پیگیر ارائه برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن هستند، برنامه‌هایی که به نظر می‌رسد همچنان تحت‌الشعاع ادغام  وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی قرار گرفته و نمی‌توان به ارائه آنها در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود. با این تفاسیر به نظر می‌رسد حداقل تا پایان دوره وزارت آخوندی خبری از اقدام برای بازگشت به دوران قبل از ادغام نمی‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ر ضا 0 0

    با سلام. من یکی از کارمندان وزارت راه و شهرسازی هستم. تمام چیزهایی که شما بیان کردید کاملا درست است. در استانها هم خبری از ادغام واقعی نیست. در واقع فقط وزارتخانه مشترکی پیدا کرده اند ولی از نظر ساختمان و نیرو هیچ ادغامی صورت نگرفته است زیرا وظایف مشترکی وجود ندارد و کارمندان هر بخش قادر به انجام وظایف جدیدی علاوه بر وظایف قبلی خود نیستند. یعنی عملا ادغام جز ضرر چیزی در پی نداشته است. از شما رسانه ها خواشمندیم تا وضع از این هم بدتر نشده است تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری نمایید.

  • علی 0 0

    با سلام آیا مخالفت با تفکیک فرقی با اهمیت ندادن به موضوع دارد؟؟؟ کاش آقای وزیر شهامت این را داشتند و میگفتند حاضر به جدایی از اعتبارات قابل توجه حمل و نقل نیستند؟ / تامل و کار کارشناسی چه زمانی میخواهد؟؟؟ و اصولا آیا مطالعه جامعی در این مورد را شروع کرده اند که به نتیجه برسد

  • 0 0

    خواهشمندم در خصوص تفکیک وزارت خانه راه و مسکن بیکیری کنین تا از هم جدا شن تا وضع از این هم بدتر نشه