| کد خبر: 255525 |

◄ توسعه از خط کشی خیابان و رعایت قوانین رانندگی آغاز می شود

توسعه از خط کشی خیابان و رعایت رانندگی در بین خطوط و خط کشی عابر پیاده و چراغ راهنمایی آغاز می شود.

تین نیوز

توسعه از خط کشی خیابان و رعایت رانندگی در بین خطوط و خط کشی عابر پیاده و چراغ راهنمایی آغاز می شود. 

به گزارش نیوز، یک  کارشناس حمل و نقل  ساکن کانادا با بیان این مطلب گفت: من اکنون در کانادا اقامت دارم. اینجا هیچ راننده ای خارج از فاصله بین خطوط رانندگی نمی کند. هیچ عابری خارج از خط کشی عابر،  خیابان را قطع نمی کند. هیچ راننده ای خارج از باند گردش به چپ اقدام به استفاده از دیگر باندها نمی کند.

بهرام امیراحمدیان افزود: هیچ گاه صدای بوق شنیده نمی شود مگر صدای آمبولانس و پلیس و آتش نشانی. خلاف در رانندگی سبب ابطال کارت رانندگی می شود که شهروند با گرفتاری های زیادی رو به رو می گردد زیرا کارت رانندگی به منزله کارت شناسایی و هویتی است. البته جریمه خلاف بزرگ هم کمرشکن است و هم دادگاهی دارد.

او عنوان کرد: این یعنی نظم و تعریف محدوه و قلمروی هر کس و جریانی. چون همه چیز تعریف شده است، رعایت این موارد سبب افزایش احترام به قانون و رعایت آن و بالا رفتن نظم عمومی و سرمایه اجتماعی می شود.

وی تاکید کرد: الزام همه شهروندان به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی رکن رکین نظم و حکومت قانون است. موتورسوار و دوچرخه سوار باید به عنوان یک وسیله نقلیه همانند اتومبیل تعریف و ملزم به رعایت قوانین باشد. اگر این  موارد را جا بیاندازند آدم ها هم به نظم در می آیند و هر کسی فقط در محدوه تخصص و وظایف محوله حرکت می کند. 

امیراحمدیان عنوان کرد: ولی در شرایط کنونی همه چیز عمومی شده است. هر کسی با هر تخصصی در هر کجا، شغل نامربوط با تخصص  و تحصیل فرد باشد، مسئولیت می پذیرد ولی پاسخگویی هنوز به یک امر جاری و عادی و قانون تبدیل نشده است.

او گفت: در ایران همه خودروهای سواری مسافرکشی می کنند حتی تاکسی ها (به مصداق گفته برنارد شاو: همه جا دیوانه پیدا می شود حتی در دیوانه خانه).در حالی که برای رانندگی تاکسی شدن یا حمل مسافر با اتوبوس باید راننده آموزش لازم دیده و هویت فرد مشخص و معین باشد. هر خودروی سواری نباید خارج از چارچوب معین مسافرکشی کند. این نوع فعالیت باید ساماندهی شود.

وی افزود: رژیم پهلوی ادعا داشت که به زودی ایران را به تمدن بزرگ ادعایی خودش خواهد رساند. می گویند ژیسکار دستن رئیس جمهور فرانسه در سال 1976 از ایران دیدار داشته و هنگامی که در رولزورویس شاه در کنار او از فرودگاه مهرآباد در امتداد خیابان آیزنهاور (آزادی امروز) به سمت میدان مجسمه (انقلاب امروزی) در حرکت بود به شاه می گوید: "عالیجناب شما هیچ وقت به تمدن بزرگ نخواهید رسید.  شاه شوکه می شود و می پرسد چرا؟ شما چطور به این جمعبندی رسیدید؟ وی می گوید: در جوامع پیشرفته ابتدایی ترین قوانین و مقرراتی که هر شهروند باید بدان توجه و حتما رعایت کند  مقررات راهنمایی و رانندگی است. من در طول مسیر دیدم که اتومبیلها بین خطوط رانندگی نمی کنند و نظم را رعایت نمی کنند. هر طور و به هر کجا که دلشان خواست چپ و راست می شوند. خط کشی عابر پیاده را نه پیاده و نه سواره هیچکدام رعایت نمی کنند. مردم از هر کجا که دلشان خواست از عرض خیابان می گذرند. شما برای جلوگیری از قطع عرض خیابان توسط عابران وسط خیابان نرده کشیده اید تا مانع از عبور پیا ه شوید ولی برخی از روی نرده ها می پرند از این ور به آن کر و از آن ور به این ور(هنوز بعد از چهل و پنج سال ما وسط خیابان را نرده کشی کرده ایم). چراغ راهنمایی بی معنی است. موتور سوار رعایت مقررات نمی کند". طبیعی بود که شاه حرفی برای مخالفت با او نداشته است.  

این کارشناس تاکید کرد: می دانیم که در کشورهای پیشرفته شرط کاندیداتوری افراد برای پارلمان و ریاست جمهوری و داشتن مسئولیت را نداشتن پرونده تخلف در رانندگی قرار می دهند  چون بر این باور هستند که شهروندی که به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی التزام نداشته باشد نمی تواند مسئولیت  پذیر و پاسخگو باشد.

وی افزود: حالا ما اگر این قوانین و مقررات را سخت مراعات کنیم و مامورانی را به کار بگماریم و پیاده و سواره را ملزم به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی کنیم، نظم، نهادی خواهد شد. در سال 1378 مدتی رانندگی بین خطوط و جلوگیری از انحراف مسیر کنترل شد ولی ادامه نیافت و نیمه کاره رها شد.

امیراحمدیان گفت: اصلاح قوانین و سختگیری و جریمه و تعریف موتور و دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه و ترتیب و تخصیص قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بر آنان،  می تواند در راستای حکومت قانون، حکمرانی خوب و افزایش سرمایه اجتماعی مفید باشد. 

وی تاکید کرد: لازم است این موراد را به صورت مدولار در چند شهر و محله پیاده کنیم تا ببینیم آیا می توان  به این بی نظمی، نظم بخشید.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.