| کد خبر: 255515 |

اجرای متروی هشتگرد به قزوین گامی برای توسعه

پروژه متروی هشتگرد به قزوین یکی از پروژه های قدیمی است که اجرای آن می تواند به عنوان پیشران توسعه این استان و کشور محسوب شود.

تین نیوز

پروژه متروی هشتگرد به قزوین یکی از پروژه های قدیمی است که اجرای آن می تواند به عنوان پیشران توسعه این استان و کشور محسوب شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، موقعیت قرارگیری استان قزوین و نقش این استان در ترانزیت و حمل و نقل کشور جایگاه قزوین را در کشور منحصر به فرد کرده اما هرگز داشته های این استان با ظرفیت های عظیم آن همراه نبوده است.

قزوین که از دیرباز یکی از شهرهای اصلی در محور جاده ابریشم و شاهراه اتصال غرب به شرق و یا شمال به جنوب بوده همیشه از ضعف در زیرساخت های حمل و نقل رنج برده تا جایی که این استان تنها استانی است که از داشتن فرودگاه محروم است.

در سال های اخیر پروژه های مختلفی را برای تقویت این زیرساخت ها در نظر گرفته اند و همواره بحث های متفاوتی در این رابطه در جریان بوده است اما آنچه امروز شاهد هستیم تنها مصوباتی است که از آن اثری بر روی کاغذ مانده و مردم هنوز اجرایی شدن آن را احساس نکرده اند.

دوخطه کردن راه آهن قزوین – زنجان، احداث فرودگاه قزوین و همچنین راه اندازی مترو هشتگرد – قزوین از پروژه هایی است که در سال های اخیر با فراز و فرودهای زیادی روبرو بوده و در دولت سیزدهم خیلی جدی تر از قبل مورد اقبال مسئولین قرار گرفته است.

اما بدون شک جایگاه مترو هشتگرد به قزوین را باید از این فرایند مستثنی دانست. این پروژه مهم و استراتژیک یکی از پرفراز و فرود ترین پروژه هایی است که در حدود ۲۰ سال اخیر مورد مناقشه بوده اما تا به امروز راه به جایی نبرده است.

اهمیت اجرای پروژه

«علی محمد زمانی» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین  با اشاره به لزوم اجرای این پروژه معتقد است: قرار گرفتن قزوین در چهار راه کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، نزدیکی به پایتخت و همچنین قرار گرفتن قزوین در مسیر جاده ابریشم و در نهایت ویژگی های تاریخی و گردشگری قزوین به استان جایگاه ویژه ای بخشیده است.

وی اظهار کرد: برای تبدیل قزوین به شهری ایستگاهی و مقصد تجاری و گردشگری باید به دنبال تأسیس پروژه هایی مثل قطار سریع السیر برقی و مترو باشیم.

قزوین در یک منطقه ژئو پلتیک و استراتژیک منطقه ای قرار دارد که وجود فرودگاه، مترو، راه آهن دوخطه، بزرگراه و آزاد راه برای ترانزیت ایمن برای آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

این فعال حوزه صنعت و راه با اشاره به اهمیت این پروژه اظهار کرد: صرفه جویی و کاهش میزان مصرف سوخت تا ۴۰ درصد، کاهش حجم ترافیک بزرگراه قزوین تهران، جلوگیری از تصادفات و خسارت های سنگین مالی و جانی، کاهش ترددهای خودرویی به تهران، انتقال دفاتر شرکت ها و کارخانه ها از پایتخت به قزوین و انتقال بخش مهمی از پایانه های غرب و آزادی تهران از جمله ویژگی هایی است که به اجرای این طرح ضرورت می بخشد.

‎وی ادامه داد: با اجرای این طرح در هر ساعت ۳۵۰۰ شهروند از مترو استفاده می کنند و طبیعتاً ضمن اینکه از مهاجرت ناخواسته به پایتخت جلوگیری می شود شاهد کاهش آلودگی و شکل گیری اقتصاد سبز نیز در کشور خواهیم بود.

زمانی بیان کرد: کمک به تهران در مواقع بحران و بلایای طبیعی، رونق اقتصادی کاهش ۲ الی ۵ برابری هزینه سفرهای عمومی و صرفه جویی در زمان و جایگزینی نیروی برق به جای سوخت فسیلی را از دیگر مزیت های مهم خط انتقال مترو به قزوین است.

طرح موضوع در دهه هشتاد

قدمت پروژه مترو هشتگرد به قزوین را می توان از دهه هشتاد و در دولت نهم و دهم دانست. درخواست اجرای این طرح در دومین سفر استانی دولت احمدی نژاد به استان قزوین در سال ۸۸ مطرح شد و در همین سفر انجام کار مطالعاتی بر روی پروژه به عنوان مصوبه سفر در دستور کار قرار می گیرد و در نهایت پس از انجام کار مطالعاتی از سوی دانشگاه اصفهان اجرای این طرح به طول ۷۵ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال وارد فاز عملیاتی می شود.

مقرر می شود ساخت این خط در ۵ ایستگاه نظرآباد، آبیک، شهرک صنعتی کاسپین، محمدیه و در نهایت قزوین از سال ۸۹ آغاز و در یک بازه زمانی ۵ ساله به اتمام برسد.

با ادامه این روند، طرح با تغییراتی روبرو شده و در نهایت ۳۰ شهریور سال ۹۲ به طور رسمی خبر آغاز پروژه در ۷ ایستگاه و با مشارکت یک شرکت چینی اعلام شد.

«آخوندی» مخالف ساخت مترو قزوین-هشتگرد بود

با آغاز کار رسمی دولت یازدهم و استقرار وزرا به یکباره پروژه متوقف می شود. «سید حمیده زرآبادی» نماینده سابق مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی دلیل این توقف را مخالفت آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی با این پروژه می داند.

وی افزود: نزدیکی به پایتخت، موقعیت جغرافیایی مناسب و مسیر عبور چند استان کشور از قزوین و همچنین تردد بالا اهمیت این پروژه را دو چندان و توجیه پذیر کرده بود اما وزیر وقت راه و شهرسازی مخالف اجرای آن بود و در نهایت نیز پروژه متوقف شد.

در سال ۹۶ و در دولت دوازدهم زاهدی استاندار وقت قزوین مجدداً خواستار راه اندازی مترو شد. عبدالمحمد زاهدی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ماهانه تردد بسیار بالایی از قزوین به کرج و تهران و بالعکس صورت می گیرد و در صورت فراهم آمدن زیرساخت های بیشتر از جمله مترو می توان ضمن کاهش آلودگی هوا و سوانح جاده ای، از بخشی از مهاجرت ها به پایتخت نیز جلوگیری کرد.

وی افزود: در صورت راه اندازی خط مترو هشتگرد- قزوین این مساله در کلان برای اقتصاد کشور نیز مؤثر واقع خواهد شد و امیدواریم دولت نسبت به اجرای آن همراهی و همدلی لازم را داشته باشد.

اما این درخواست استاندار قزوین مجدداً بر زمین می ماند تا اینکه اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم در سال ۹۹ در سفری یک روزه به قزوین اجرای این پروژه را ممکن ندانست و اظهار کرد: پروژه متروی هشتگرد به قزوین، تا محل هشتگرد انجام شده و اگر بخواهیم این پروژه را ادامه دهیم از لحاظ سیستم مدیریتی به مشکل می خوریم زیرا متروی هشتگرد، ویژه شهر تهران است و به صورت خدمات اضافی از آنها سرویس می گیرد، لذا اجرای پروژه قابل ادامه نیست.

کاهش ترددهای خودرویی به تهران، انتقال دفاتر شرکت ها و کارخانه ها از پایتخت به قزوین و انتقال بخش مهمی از پایانه های غرب و آزادی تهران از جمله ویژگی هایی است که به اجرای این طرح ضرورت می بخشداین مخالفت مدتی بعد به استان نیز منتقل شد و در سال ۱۴۰۰ و در حالی که نمایندگان مجلس و حتی برخی کارشناسان خواستار اجرایی شدن این طرح بودند جمالی پور استاندار وقت نیز با آن مخالفت کرده و آن را به صرفه ندانست.

مخالفان مترو هشتگرد - قزوین درک درستی از این طرح ندارند

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این طرح یکی از طرح های بسیار خوبی است که می تواند زمینه توسعه استان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه مخالفان پیشین این طرح بدون شک درک درستی از این طرح نداشته اند، تاکید کرد: قزوین در یک منطقه ژئو پلتیک و استراتژیک منطقه ای قرار دارد که وجود فرودگاه، مترو، راه آهن دوخطه، بزرگراه و آزاد راه برای ترانزیت ایمن برای آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

این مسئول ادامه داد: این طرح اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد اما با استفاده از ظرفیت قرارداد ۲۵ ساله با چین می توانیم شاهد عملیاتی شدن آن و حرکت بیشتر استان در مسیر توسعه باشیم.

اهتمام دولت سیزدهم به اجرای مترو قزوین - هشتگرد

اما با آغاز کار دولت سیزدهم این موضوع دوباره در دستور کار دولت قرار گرفت و مجدداً طرح شد تا اینکه در بیستمین سفر دولت به استان قزوین سید ابراهیم رئیسی از اجرای این پروژه استقبال کرده و خواستار اجرای مجدد طرح مطالعاتی آن شد.

با دستور رئیس جمهور، طرح مطالعاتی مترو قزوین هشتگرد با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده و در ردیف مصوبات سفر قرار گرفت.

اجرای پروژه در دستور کار استان است

اعلایی استاندار قزوین با اشاره به این مصوبه اظهار کرد: اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری می تواند زمینه توسعه و جهش جدی استان قزوین را فراهم کند.

وی با بیان اینکه متروی هشتگرد به قزوین یکی از پروژه هایی است که جهش استان را دو چندان خواهد کرد افزود: طرح مطالعاتی پروژه در حال از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری در حال اجرا است و امیدواریم بتوانیم شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم.

استاندار قزوین بیان کرد: در اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری و همچنین انجام این مصوبه بسیار مهم که می تواند پیشران توسعه استان باشد مصمم هستیم و بدون شک با همدلی و همراهی که در استان در اجرای این پروژه شکل گرفته اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

وزارت راه و شهرسازی مخالف سرسخت اجرای پروژه

اما علی رغم اینکه اجرای طرح مطالعاتی پروژه از مصوبات سفر ریاست جمهوری بوده و توسط مخبر معاون اول دولت سیزدهم ابلاغ نیز شده است اما برخی کارشناسان در وزارت راه و شهرسازی همچنان مخالف حتی مطالعه طرح هستند.

مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بحث متروی هشتگرد سال ها است در قزوین مطرح، اظهار کرد: در قزوین همه موافق هستند اما این پروژه در وزارت راه مخالفین زیادی دارد که معتقد هستند اجرای این مترو توجیه پذیر نیست.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای پروژه بسیار بالا است، تاکید کرد: علی رغم مخالفت های صورت گرفته طرح مطالعاتی این پروژه در مصوبات سفر گنجانده شد تا مطالعات آن به روز شده و یک بار برای همیشه پاسخ صریحی به موافق و مخالف اجرای پروژه داده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین بیان اینکه حتی بعد از تصویب طرح مطالعاتی این پروژه در سفر ریاست جمهوری وزارت راه باز هم مخالف جدی اجرای آن بود اما در چندین جلسه تلاش کردیم ضمن بررسی دقیق مطالعاتی که در گذشته صورت گرفته، مطالعات جدید نیز انجام شود.

وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی بر روی کاغذ انجام این مصوبه را پذیرفته است اما به صورت عملی کار خاصی انجام نشده است.

رجحانی با بیان اینکه این موضوع مورد تاکید مدیریت استان است و امیدواریم بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم، یادآور شد: همچنان پیگیر هستیم و امیدواریم بتوانیم کار مطالعات را شکل داده و به انجام برسانیم.

به نظر می رسد با اجرای این طرح که موتور پیشران توسعه استان قزوین محسوب می شود شاهد یک اتفاق مثبت و بزرگ در استان قزوین باشیم. عزم جدی و سرعت در اجرای مطالعه طرح، اهتمام وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم به مصوبه همین دولت و در نهایت تحقق وعده ای نزدیک به ۲۰ ساله می تواند زمینه توسعه استان قزوین را فراهم کرده و در صنعت و اقتصاد نه تنها استان بلکه کشور اثرگذار باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 3

    باید در مقابل پوپولیسم قاطعانه ایستاد .

    یک بچه صلاح خود را نمیداند این بزرگتر هست که وظیفه محافظت از او دارد


    کدام ادم عاقلی مترو بین استانی میکشد که توجیه اقتصادی ندارد ؟ بدلیل همین عوام گرایی ها پروژه هایی غیر اقتصادی و عقلانی تحمیل کشور شده ، نتیجه ان کسری بودجه و تورم هست . امروز مترو قزوین بزنیم فردا اراک ، قم ، سمنان ، آمل هم مترو خواهند خواست .


    راه آهن قزوین ، خود پاسخگوی نیازها هست الان دو خطه شده ، اگر استقبال مسافری بالا بود در نتیجه تعداد ظرفیت افزایش بدهیم ، اگر میبینیم همین مقدار هم استقبال نمیشود چرا پول بودجه را در بیابان بریزیم ؟


    الان مترو هشتگرد هم استقبال خوبی از ان نشده هر ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت حرکت میکند ، انچنان هم در جذب مسافر موفق نبوده ،



    زدن مترو ، در کنار پروژه راه اهن برقی یک موازی کاری و هزینه اضافه و بیفایده برای کشور هست ، نماینده مجلس یک شهر که ۴۰ هزار نفر جمعیت ندارد رفته مجوز فرودگاه گرفته .


    بعد نهایت تعجب از وزارت راه هست ، مردمی که پول قطار یا بلیط اتوبوس به زور قدرت خرید دارند چگونه توان قدرت خرید بلیط هواپیما دارند !!! هیچکس در ان وزارت راه نیست اصلا توجیه اقتصادی کارشناسی عقلانی این پروژه ندارد ،


    جز اینکه یک نفر نماینده از فرودگاه بهره ببرد دوباره رای جمع اوری کند . در نهایت هم فرودگاه تعطیل خواهد بود چون نه مسافر دارد نه توجیه. مترو قزوین هم به هیچ وجه نباید زیر بار ان رفت مگر نه وزارت راه با دست خود به چاه می اندازد فردا برای ۵ استان اطراف تهران هم باید مترو بکشد ،چرا انتظارات غیر معقولانه ایجاد کنیم؟

  • نیما 2 2

    چرا بودجه کشور را صرف ساخت یک خط ریلی جدید بکنیم وقتی که یک خط ریلی دوخطه به اسم خط قطار حومه‌ای بین قزوین و کرج و تهران موجود است؟ چرا بودجه را صرف بهبود قطارهای حومه‌ای رجا و کاهش سرفاصله‌ی آن نکرد؟

  • ناشناس 2 1

    به نظرم می رسد که تین نیوز به دلیل اینکه یک سایت تخصصی هست نسبت به پالایش اخبار خود اقدام کند اینکه هر خبری از هرجا رسید در سایت درج شود درست نیست . نمونه همین خبر است که واقعا پروژه مفیدی نیست ولی تیتر جذابی دارد

  • کیان 0 3

    آدم کامنتها رو که میخونه حجمه به سایت و لابی گری اصلاحات و باندهاشون رو در فضای مجازی فقط میبینه. تین نیوز ادامه بده کارت درسته که انقدر هماهنگ زدنت تو این خبر. بد باشه طرح یا خوب، یه سایت خبر رو کار کرده معلومه بدجوری سوختن بعضیا

  • فرهنگی بازنشسته 1 0

    ان شاءالله با ساخت مترو تهران قزوین این استان استراتژیک که شاهراه شرق بغرب و جنوب شرقی
    به شمال غربی است بیش از بیش
    در خدمت رسانی به هموطنان موفق باشد
    اینروزها در بیشتر کشورهای دنیا
    قطارهای برقی بصورت منوریل استان ها مختلف رو به یکدیگر متصل میکند
    به امید روزی که در ایران هم منوریل ها استانها را به یکدیگر متصل کند

  • فهیمی 0 0

    باسلام.لطفا"ازکارشناسان مبرزخواسته شودکه درخصوص دلائل فنی،اجتماعی،اقثصادی،...موافقت یامخالفت اجرای پروژه ی متروی هشتگرد-قزوین نظرات خودرابیان نمایند.

  • دانشجوی کارشناسی مهندسی شهرسازی 0 1

    بنظرم بهتره اصلا اسمش رو بزاریم مترو ایران نه مترو تهران . فرداش هم قراره از تهران به سرخس و لابد بعدش هم خارج از کشور ، از تهران مترو بزنیم !!!
    اصلا عقلانی نیست اجرای چنین پروژه ها . نه عقلانی نه بصرفه اونم زمانی که شهر های جدید و بیشتر نواحی اطراف خود تهران که جزو استان هستند مترو ندارند . بنظر من مترو به لواسان و حتی فیروزکوه منطقی بنظر می‌رسد اما قزوین نه !!!