| کد خبر: 255399 |

آلودگی بصری شهرها در اصفهان مورد بررسی قرار گرفت

در نشست تخصصی راهکارهای پیشگیری از آلودگی صوتی کلان شهرها مطرح شد: یکی از مشکلات شهرسازی که گریبانگیر همه شهرهای کشور شده، آلودگی بصری است که برای نخستین بار این موضوع از سوی شهرداری اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است.

تین نیوز

یکی از پیشگامان حوزه معماری و شهرسازی ایران گفت: با توجه به اینکه شهرسازی اصفهان بسیار استثنایی است و آلاینده های بصری حد و مرزی ندارند، بنابراین باید مسائل آن را نیز به شیوه استثنایی رفع کرد.

داریوش بوربور در نشست تخصصی راهکارهای پیشگیری از آلودگی صوتی کلان شهرها اظهار کرد: یکی از مشکلات شهرسازی این کشور که گریبانگیر همه شهرهای کشور شده، آلودگی بصری است که برای نخستین بار این موضوع از سوی شهرداری اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، بوربور با بیان اینکه شهرسازی اصفهان بسیار استثنایی است، گفت: در کشور ایران پیرامون همه نوع آلودگی صحبت می شود به جز آلودگی صوتی و بصری به طوری که حتی برای این موضوع فعالیتی نیز انجام نشده است.

این چهره بین المللی معماری و شهرسازی با بیان اینکه آلاینده های بصری حد و مرزی ندارد، ادامه داد: گاهی در اجرای برخی اقدامات آن قدر زیاده روی می کنیم که موجب ایجاد آلودگی های بصری می شود، مانند ترمیم خیابان ها که به صورت ناهماهنگ و نامتوازن انجام می شود.

بوربور با بیان اینکه باید ارزش فضای باز را بیشتر بدانیم، فضایی که داخل آن هیچ نماد، المان و سازه ای نباشد، تصریح کرد: فضاهای باز بدون هیچ اضافاتی به شهروندان آرامش می دهد.

وی با اشاره به اینکه میدان نقش جهان کاملاً منحصربه فرد است، گفت: این میدان نباید تحت تأثیر سلیقه ها قرار بگیرد، شاهد هستیم که در ادوار مختلف یکی در این میدان درخت کاشته، دیگری حوض ایجاد کرده و فواره گذاشته که همه این کارها اشتباه است.

این شهرساز افزود: وسط میدان نباید چیزی باشد اگر گل کاشته می شود، باید بسیار کم و جلوی مغازه ها باشد تا ابهت میدان زنده شود، در این راستا بسیار علاقه مند هستم با مدیران شهری اصفهان برای ارزش دادن به این میدان جهانی همکاری کنم.

وی با بیان اینکه همه میادین در جهان خالی از هر نوع اضافاتی همچون میز، صندلی و … است، پیشنهاد داد: کف میدان نقش جهان را به مانند آنچه در گذشته بوده ماسه کنیم، مانند زمانی که چوگان در این میدان بازی می کردند.

بوربور با بیان اینکه یک شهر گاهی خودش می تواند آلودگی بصری باشد، تصریح کرد: شهر پر زرق و برق دبی نمونه آن است، چراکه هیچ کدام از ساختمان های دبی کوچک ترین هماهنگی با هم ندارند.

وی نقاشی های دیواری نامفهوم و نامتوازن را از دیگر مصادیق آلودگی های بصری برشمرد و خاطرنشان کرد: نقاشی دیواری در شهرها به تازگی مد شده است، در حالی که نقاشی های نامفهوم خود آلودگی بصری است.

این استاد حوزه شهرسازی و معماری با بیان اینکه اتوبوس گردشگری طرح خوبی است، اما نباید تصاویر روی بدنه اتوبوس طراحی شود چون مصداق آلودگی بصری است، ادامه داد: تابلوهایی در وسط چهارباغ نصب شده که این محور را دچار آلودگی بصری کرده است.

وی با اشاره به ویژگی تابلوی نام معابر تصریح کرد: در تابلوها، نام خیابان ها به فارسی و لاتین باید بزرگ نوشته شود که برای همه قابل خواندن باشد، بدون هر گونه اضافات دیگری که نام خیابان را تحت الشعاع قرار دهد.

بوربور با بیان اینکه مبلمان شهری شخصیت شهر را نشان می دهد، گفت: در طراحی مبلمان شهری باید هماهنگی وجود داشته باشد و نباید سلیقه ای عمل شود، در واقع طراحی باید به صورتی باشد که در آن سر دنیا وقتی چنین طراحی دیده شد، متوجه باشند که این متعلق به اصفهان است.

وی پیشنهاد داد: زیر پل های زاینده رود حوضچه هایی ایجاد شود تا زمانی که زاینده رود آب ندارد، زیر پل آب جریان داشته باشد.

به گزارش ایمنا، در این مراسم معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از پروفسور داریوش بوربور از پیشگامان حوزه معماری و شهرسازی ایران تجلیل کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.