| کد خبر: 254867 |

در جاده چالوس چه خبر است؟

محور ارتباطی پرتردد و ملی کندوان واقع در حوزه استحفاظی شهرستان چالوس سال ها چشم انتظار رفع نقاط حادثه خیز و جلوگیری از سقوط سنگ از ارتفاع بوده که کارشناسان امر امیدوارند این نیاز اساسی با اقدامات جهادی دولت سیزدهم رفع شود.

تین نیوز

محور ارتباطی پرتردد و ملی کندوان واقع در حوزه استحفاظی شهرستان چالوس سال ها چشم انتظار رفع نقاط حادثه خیز و جلوگیری از سقوط سنگ از ارتفاع بوده که کارشناسان امر امیدوارند این نیاز اساسی با اقدامات جهادی دولت سیزدهم رفع شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  محور ارتباطی کندوان به علت تردد شبانه روز هزاران خودروی مسافران و گردشگران علاوه بر رفع نقاط حادثه خیز نیازمند تقویت امکانات و تجهیزات پلیس راهی، راهداری و امدادی است تا ارایه خدمات به ویژه در مواقع بروز حوادث طبیعی و تصادفات بدون دغدغه ارایه شود.

آزاد راه جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر جزو محدوده کندوان است، محور کندوان یکی حساس ترین و با حیاتی ترین محورهای پرتردد کشور محسوب می شود که مسوولان امر باید به همه بخش های این محور توجه ویژه داشته باشند.

برابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از طریق جاده کندوان وارد شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران می شوند.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است که به گفته مسوولان نهادهای مختلف خدمات رسان با امکانات محلی، خدمات ملی می دهد.

محور ارتباطی کندوان به گفته مسوولان امر یکی از راه های پرتردد حساس و حیاتی کشور است که اگر زیرساخت راه ها از جمله این در محور نیز مطلوب باشد به طور قطع در حوزه ترافیک و ایجاد رضایتمندی کاربران ترافیک شرایط بهتر می شود.

به اعتقاد کارشناسان حوزه های پلیس راه و راهداری گسترش راه ها و فراهم سازی امکانات و تجهیزات ایمنی و امنیتی بستر را برای آسان سازی ارایه خدمت به کاربران ترافیک را فراهم می کند.

شماری از رانندگان و کاربران ترافیک و فعالان دست اندر اظهار امیدواری کردند که مشکلات فراروی محور کوهستانی کندوان با تصمیم و اقدام جهادی دولت سیزدهم بتدریج برطرف خواهد شد.

استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.

مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیون ها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال موید این مطلب است که ایمن سازی جاده های استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دولت سیزدهم نیز در یک سال و نیم گذشته قدم های تدریجی برطرف کردن مشکلات محورهای ارتباطی استان برداشته است.

سه محور اصلی کشور در مازندران

این خطه شمالی در بخش های مختلف خدمات ملی ارایه می دهد، بنابر این در تخصیص اعتبارات نیز به ویژه در بخش ایمن سازی محورهای ارتباطی باید منابع مالی بیشتری به این امر اختصاص یابد تا ایمنی برای تردد هموطنان در جاده های استان بیش از پیش فراهم شود.
برابر آمار بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل مازندران جاده ای انجام می شود و ایمن سازی و ارتقای سه محور مواصلاتی اساسی استان شامل کندوان، هراز و فیروزکوه و ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه ارتباطی موجود استان می تواند نقس بسیار موثری در توسعه استان، افزایش اشتغال و کارآفرینی و تسهیل و تسریع حمل محصولات داشته باشد.

به گفته معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۸۰۰ نقطه حادثه خیز در راه های کشور شناسایی شده که ایمن سازی نیمی از آنها با آشکارسازی یا بهبود مهندسی در دستور کار قرار گرفته است.

رضا اکبری اظهار کرد: مدیران شهرستانی راهداری و حمل و نقل جاده ای استان باید تمرکز خود را بر کاهش نقاط حادثه خیز و نگهداری جاده ها بگذارند.

به گفته وی نگهداری راه ها، حذف نقاط حادثه خیز و نوسازی ماشین آلات در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

مسوولان امر رفع نقاط حادثه خیز محورهای ارتباطی کشور را از جمله اولویت دولت سیزدهم برشمردند و اظهارداشتند در همین ارتباط نیز نهضت رفع نقاط حادثه خیز در کشور تعریف شده که اصلاح مسیر، نصب علائم هشداری، خط کشی و آشکارسازی مسیر از مهمترین اقدامات آن است.

نیاز به تصمیم ملی

فرمانده پلیس راه کندوان گفت: اکنون چهار نقطه حادثه خیز پرخطر این محور پرتردد کشور ملموس و مشهود است که باید برای رفع آن تدابیر ویژه ملی اتخاذ شود.

سرگرد محمد احمدی افزود: این نقاط حادثه خیز واقع در منطقه پل ذغال، پیچ آینه بالا و پایین مرزن آباد واقع در کف هزار چم و پیچ مکارود این محور کوهستانی است که به تعریض و حذف پیچ نیاز دارد.

وی اظهارداشت: این محور اگرچه در حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس واقع شده ولی خدمات ملی می دهد در حالی که بودجه آن شهرستانی بوده که همه مسوولان منطقه به آن واقف هستند.

سرگرد احمدی خاطرنشان کرد: اعتبارات اختصاصی این محور باید متناسب با خدمات ملی باشد چرا که آمارهای تردد خودروها در برخی از روزهای سال نظیر تعطیلات نوروزی امسال تا ۵۰ هزار مورد ثبت شده است.

فرمانده پلیس راه کندوان گفت : امید است که در سال جاری سیاست ها به گونه ای برنامه ریزی شود که با تخصیص اعتبارات در حد ملی بتوان مشکلات موجود این محور را برطرف کرد.

رفع موانع زیرساختی کندوان نیازمند اعتبارات ملی است

سرگرد احمدی بر ضرورت توجه به زیرساخت های کندوان تاکید و اضافه کرد : رفع موارد زیرساختی نیازمند اعتبارات ملی است که خوشبین هستیم در سال جاری مسوولان کشوری و استانی به این نیاز مهم توجه ویژه خواهند داشت.

وی ریزش و سقوط سنگ را از دیگر چالش اساسی برشمرد و ادامه داد: طرح لق گیری سنگ ها از ارتفاعات این جاده در مواردی انجام شده اما برای رفع ریشه ای آن باید برنامه ریزی اساسی توسط نهادهای مربوط اتخاذ شود.

 در آخرین مورد سقوط سنگ در محور کندوان که هفته اول فروردین اتفاق افتاد به مرگ ۲ مسافر نوروزی و سه مصدوم از اعضای یک خانواده منجر شد.

سرگرد احمدی خاطرنشان کرد : مجموعه عوامل اعم از پلیس راه و راهداری و مسوولان مربوط تلاش می کنند تا مشکلات این محور با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت به سرانجام برسد.

به گفته وی ریزش سنگ محور کندوان به علت فرسودگی کوه در کمترین ارتعاشات صوتی و حرکت خودرویی و بارندگی فصلی و متناوب تشدید می شود.
به گفته وی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور و منطقه با وجود تلاش خوبی در این محور دارند باید پای کار بیایند تا این مشکل ریشه ای حل بشود.

وی در مورد طرح در دست ساخت زیرگذر واقع در منطقه بالای مرزن آباد خاطرنشان کرد : شرکت پیمانکار مربوط به این طرح باید همت کند تا در سال جاری این طرح را به هر شکل ممکن به اتمام برساند تا مشکلات تردد روستاییان منطقه برطرف شود.

به تاکید فرمانده پلیس راه کندوان رسیدگی بیشتر نهادهای مربوط به این محور ملی و بین المللی و حیاتی کشور با هدف خدمات رسانی مطلوب ضروری است.

کندوان بین المللی است/ ضرورت تشکیل کارگروه ایمن سازی برای محور

سیدمحمود حسینی پور اظهارداشت: نکته مهم خیلی از گردشگران عرب هم به علت زیبایی رغبت دارند از این مسیر تردد داشته باشند چون کندوان جاده بین المللی است و خیلی از مسافران از محورهای هراز و سواد کوه وارد مازندران می شوند اما در برگشت علاقه مند هستند از جاده چالوس بازگشت کنند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: انتظار این است که سازمان راهداری در تخصیص بودجه توجه خاصی برای ایمن سازی به جاده چالوس داشته باشند و ضروری است یک کار گروه ایمن سازی جاده چالوس با حضور همه دستگاه های دست اندرکار به دبیری فرمانداری و مسوولیت اداره کل راهداری مصوب شود.
حسینی پور خطاب به معاون عمرانی استانداری تاکید کرد : این موضوع باید اولویت بندی شود به هر اندازه در ایمن سازی معابر تلاش شود اعتراض های مردم کمتر خواهد شد.
وی بیان داشت : یکی از کمبودها و نارسایی ها در جاده چالوس قرار بود در ۱۰ نقطه سرویس های بهداشتی احداث شود چرا که وقتی ترافیک در جاده چالوس رخ داد مسافران دچار مشکل می شوند.

حسینی پور با اشاره به ضرورت احداث سرویس بهداشتی در جاده چالوس و هراز گفت : با موافقت معاون سازمان حمل و نقل راهداری قرار است با همکاری اداره کل راهداری و حمل ونقل و پلیس راه استان این اتفاق بیفتد.

استاندار مازندران کم رنگ شدن خطوط راه ها به ویژه در شرایط نامساعد جوی معضل دیگر راه های ارتباطی مازندران اعلام و اضافه کرد: این معضل را در جاده چالوس و سواده کوه داریم باید برطرف شود.

اعتبارات قابل توجهی برای رفع نقاط حادثه خیز کندوان در نظر گرفته می شود

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت : مسیر ارتباطی کندوان یکی از راه های پرتردد است که تاکنون نتوانستیم مشکل آن را حل کنیم.

رضا اکبری یادآور شد: کندوان آبستن خطرات زیادی است و سد سیاه بیشه سبب شده سنگ کوه های این محور به حرکت در آمده و خود سد سیاه بیشه هم ممکن است به حرکت در آید.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادی های کشور گفت : باید کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی صورت گیرد و نقاط حادثه خیز کندوان هم تحقیق شده و امسال هم سعی می کنیم به صورت اساسی نقاط حادثه خیز کندوان را برطرف کنیم.
وی بیان داشت: پیمانکاران متعددی برای اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز انتخاب کردیم که نظرشان این بود این مسیر طی ۶ ماه باید بسته شود که اعتقادشان این بود نمی شود از بالا عملیات لق گیری انجام گیرد و پایین دست خودروها تردد داشته باشیم.

اکبری اضافه کرد : امسال جدای از اعتبارات استانی سعی می کنیم اعتبارات قابل توجه برای رفع نقاط حادثه خیز کندوان در نظر گرفته شود.
به گفته وی برای قطعه شماره سه آزاد راه تهران - شمال به سازمان برنامه بودجه پیشنهاد داده شد که از روش دیگری برای تسریع در ساخت این قطعه پیش بینی شود.
وی گفت : با زیر بار ترافیک رفتن قطعه ۲ آزاد راه تهران - شمال در آینده مشکلات ترافیکی خیلی بیشتر خواهیم داشت و همه باید کمک کنند تا برای ایمن سازی این مسیر موفق باشیم.

باید ویژه به کندوان توجه شود

نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی هم گفت : نگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده به جاده کندوان باید تغییر کند.
محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: باید از نگاه انفعالی به جاده کندوان خارج شد بیش از ۹۰ درصد پلاک خودرو ها غیر بومی هستند و نباید راهداری و حمل و نقل جاده ای رها شود.
وی راه اندازی شعبه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در غرب مازندران را خواستار شد و تاکید کرد به کندوان ویژه و جدای از جاده های دیگر باید توجه بشود.

به تاکید مسوولان امر برای پیشگیری از سقوط سنگ و جلوگیری از ریزش و رانش زمین در جاده کندوان باید طرح های آبخیزداری در بالادست اجرا شود.
علاوه بر موارد یادشده پل اوشن. مکارود، خاکک، هریجان از جمله نقاط حادثه خیز محور کندوان است که سبب بروز سوانح رانندگی در این محور شده و نگرانی خیلی از مردم بومی و مسافران را به همراه داشته است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان چالوس گفت : برای ۶ نقطه شناسایی شده حد فاصل سیاه بیشه تا ولی آباد محور کندوان در سال گذشته هفت هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که پیمانکار مربوط نیز کار لق گیری سنگ ها از ارتفاعات را انجام داده است.

مهدی صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در منطقه پل ذغال این محور نیاز به احداث پل جدید در همجوار این پل است و مکاتبات برای رفع این مشکل انجام شده و پیگیر هستیم تا این مورد هم برطرف شود.

وی سیاه بیشه را یکی از مهمترین نقاط حادثه خیز این محور برشمرد و اظهارداشت : در این مورد با پیمانکار قرارداد منعقد شده که از هفته آینده نسبت به رفع آن اقدام می کند تا چلوی پرتاب سنگ ها از ارتفاعات گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد : ۲ نقطه دیگر حادثه خیز حاد این محور " کمرزرد و هریجان " است که تاکنون چندین مورد مناقصه برگزار شد که از سوی پیمانکاران استقبال نشده است و امسال قرار است اعتباری برای انجام این مورد بگیرند تا مجدد مناقصه بگذارند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان چالوس بر ضرورت تامین روشنایی این محور در محدوده کف هزارچم در ۱۵ کیلومتر و نصب دکل تلفن همراه در این محور تاکید و اضافه کرد : مسوولان امر باید برای رفع این مشکل تدابیری اتخاذ کنند.

مهدی صفایی به نفوذپذیری آب در رشته کوه البرز اشاره کرد و گفت : رشته کوه البرز در محدوده کندوان نسبت به کوه زاگرس نفوذپذیری آب در آن زیاد است و همین عامل سبب می شود تا ریزش سنگ ها در محور اتفاق بیفتد.

وی به بازدید اخیر معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از این محور اشاره و اظهار کرد: معاون سازمان راهداری در این بازدید ۶ نقطه کندوان را حادثه خیز اعلام و تاکید کرد که در این مناطق باید در سال جاری طرح لق گیری سنگ ها از ارتفاعات اجرایی بشود.

وی در مورد تجهیزات و ماشین آلات راهداری مستقر در این محور کوهستانی خاطرنشان کرد : ۱۵ دستگاه ماشین آلات سنگین در محور کندوان فعالیت دارند که ۷۰درصد آنها نوسازی شدند.

وی یادآور شد : در مجموع ماشین آلات راهداری این شهرستان مستعمل بوده و نیاز به نوسازی است که مسوولان وزارتخانه در تلاش هستند تا مشکلات این ناوگان را برطرف کنند.

آزاد راه جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر جزو محدوده کندوان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.