◄ هدف از ساخت راه آهن باید تسهیل تجارت و ترانزیت باشد نه چیز دیگر
آگاهان اقتصادی معتقدند در برنامه ریزی برای توسعه خطوط ریلی و ساخت راه آهن در نقاط مختلف کشور، تابع هدف ساخت و ساز نیست بلکه هدف تسهیل تجارت است.
آگاهان اقتصادی معتقدند در برنامه ریزی برای توسعه خطوط ریلی و ساخت راه آهن در نقاط مختلف کشور، تابع هدف ساخت و ساز نیست بلکه هدف تسهیل تجارت است.
به گزارش تین نیوز ، آنان بر این باورند که راه و راه آهن ابزار تجارت هستند و احداث مسیرهای ارتباطی و راه و راه آهن همه در خدمت تجارت کشور و ترانزیت کشور هستند.
به گفته آنان، بر این اساس اگر تجارتی نباشد راه آهن برای چه هدفی ساخت شود؟ سرمایه گذاری در زیر ساخت باید به منفعت ملی در تجارت کشور متجلی شود در غیر این صورت دور ریختن پول است کما اینکه در ساخت راه آهن هرات ثروت سوزی شده است.
آنان معتقدند ناکامی مسیر سرخس بندرعباس یک اتفاق نیست، یک رویه است. اگر مشکلات نرم افراری در تجارت و ترانزیت حل نشود هر راه آهن و جاده ای را که ساخته شود راه ناکامی را در پیش خواهد گرفت.
بیشتر بخوانید:
راه آهن زاهدان مشهد؛ غیرموجه ترین پروژه ریلی
آگاهان اقتصادی می گویند در مورد راه آهن های تک خطه نیز باید بنا بر این باشد که راه آهنی دو خطه نشود مگر آنکه ظرفیت آن در حالت تک خطه به اشباع رسیده و گلوگاه ترافیکی ایجاد شده باشد. برای مثال دو خطه کردن سرخس مشهد یا بم زاهدان یا تبریز جلفا که گاهی یک قطاری از روی آن ها عبور می کند چه توجیهی دارد؟
به اعتقاد آنان، پیش از این، بر ساخت خطوط آهن متصل به کشورهای همسایه به هدف ترانزیت اصرار زیادی وجود داشت اما امروز کمی محتاطانه عمل می شود. اینکه ساخت راه آهن رشت آستارا (یا هر راه آهن دیگر ترانزیتی مانند شلمچه - بصره یا راه آهن غرب کشور تا خسروی به سمت عراق یا حتی راه آهن چابهار زاهدان) موجب توسعه ترانزیت و افزایش درآمد ارزی کشور بشود مقدمات و لوازمی دارد که اکثرا حمل و نقلی نیستند و از جنس نرم افزار هستند و هر کدام متولیان خودشان را دارند.
به باور آنان، از آنجا که این نرم افزارها (با توجه به تجربه های ناکام ساخت راه آهن سرخس - بندرعباس و ساخت راه آهن هرات) هنوز فراهم نیست باید محافظه کارانه عمل کرد و برای صیانت از سرمایه های کشور، پیشنهاد می شود به جای دست پاچگی و با طناب وام و فاینانس خارجی (که نهایتا باید اصل آن را بعلاوه سودش پس بدهیم) وارد چاه ساخت این راه آهن شد و بدهی بزرگی را بر گرده اقتصاد کشور اضافه کرد،بهتر است در کوتاه مدت راه های موازی حمل و نقل به روش ترکیبی گرفت. برای استفاده از حمل و نقل ترکیبی سرمایه گذاری بسیار کمتری لازم است. هر چند هر دو این شیوه های حمل و نقل به سهولت حمل و نقل ریلی نیستند و زمان و هزینه بیشتری خواهند داشت.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.