| کد خبر: 253388 |

برخی فعالان اقتصادی نقره داغ شدند؛

لزوم ورود وزیر اقتصاد به مسئله مالیات مضاعف در گمرک​

فعالان اقتصادی که حقوق گمرکی و ارزش افزوده خود را پرداخت کردند به زعم ایجاد اعتبار مالیاتی ناشی از پرداخت مطالبه نامه کسر دریافتی در گمرک، مالیات ارزش افزوده را با سازمان مالیاتی تسویه نکرده‌اند و براین اساس با جرایم سنگین مالیاتی مواجه شده‌اند.

تین نیوز

فعالان اقتصادی که حقوق گمرکی و ارزش افزوده خود را پرداخت کردند به زعم ایجاد اعتبار مالیاتی ناشی از پرداخت مطالبه نامه کسر دریافتی در گمرک، مالیات ارزش افزوده را با سازمان مالیاتی تسویه نکرده‌اند و براین اساس با جرایم سنگین مالیاتی مواجه شده‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، مسئله وصول مالیات مضاعف در خصوص واردکنندگان بارها مورد ابهام قرار گرفته است. هر بار که این موضوع از مقامات سازمان امور مالیاتی پیگیری می‌شود آن را تکذیب می‌کنند. با این وجود  وصول مالیات مضاعف ارزش افزوده ناشی از جهش نرخ محاسباتی ارز در گمرک و سازمان امور مالیاتی دوباره حاشیه ساز شده است.

به طور کلی می‌توان گفت که در گمرک سه دسته فعال اقتصادی درباره مطالبه نامه کسر دریافتی وجود دارد:

الف) کسر دریافتی حقوق گمرکی و ارزش افزوده تسویه شده

ب)کسر دریافتی حقوق گمرکی پرداخت اما ارزش افزوده پرداخت نشده

ج) کسر دریافتی حقوق گمرکی و ارزش افزوده پرداخت نکرده‌اند

هم اکنون برای دسته اول مشکلات جدی ایجاد شده است. صاحبان کالا به زعم ایجاد اعتبار مالیاتی ناشی از پرداخت مطالبه نامه کسر دریافتی در گمرک، مالیات ارزش افزوده را با سازمان مالیاتی تسویه نکرده‌اند. بر این اساس این دسته از فعالان خوش نام مالیاتی با جریمه های سنگین نیز مواجه شده‌اند.

پاسخ سازمان مالیاتی این است که باید مالیات را مجددا پرداخت می‌کردید(مالیات مضاعف) و در زمان حسابرسی در پایان سال مالی، مالیات مضاعف باز پرداخت شده و یا به اعتبار مالیاتی دوره بعد تبدیل می‌شود.

این مسئله در حالی مطرح می شود که پرداخت مالیات مضاعف سرمایه در گردش واردکنندگان را تحت شعاع خود قرار می‌دهد آن هم در شرایطی که همین امروز عموم شرکت‌ها با مسئله سرمایه در گردش رو به رو هستند. نکته قابل توجه این است که 80 درصد واردات کشور مربوط به کالاهای اساسی و کالاهای واسطه‌ای تولید است، در نتیجه این مشکل می‌تواند به طور مستقیم بر تولیدکنندگان داخلی اثر بگذارد.

گفتنی است، اینکه حوزه مالیاتی بیش از همه افرادی که شفاف عمل کرده و به وظایف قانونی خود در موعد مقرر عمل می‌کنند را تحت فشار قرار می‌دهد نه تنها کمکی به گسترش فرهنگ مالیاتی نمی‌کند بلکه سبب تشویق افراد به عدم تمکین از قانون خواهد شد. در نتیجه این انتظار وجود دارد تا سازمان امور مالیاتی تصمیمات فوری را در این خصوص اتخاذ کند تا روند واردات کالا در کشور با مشکل مواجه نشود.

واردکنندگان با این تصور که مالیات خود را پرداخت کرده و قرار نیست مالیات مضاعفی از آنها دریافت شود مجددا اقدام به پرداخت مالیات نکرده‌اند.

مدارا با تضییع کنندگان حقوق مردم چه مفهومی دارد؟

نکته دیگری که وجود دارد این است که چرا دسته سوم که حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده پرداخت نکرده‌اند مشمول ماده 7 قانون امور گمرکی و توقیف کالا نشده‌اند؟ این موضوع جای تعجب دارد که چرا در خصوص این افراد که با تاخیر خود سبب تضییع حقوق بیت‌المال می‌شوند برخورد جدی نمی‌شود و به طور هم‌زمان افرادی که بطور شفاف عمل کرده‌اند مشمول جریمه می‌شوند؟ بنابراین لازم است در زمینه برخورد یا اینگونه رفتارها نیز اقدامات جدی از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.