| کد خبر: 253116 |

۳ گسل و بیش از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار پایتخت نگران کننده است

شهردار تهران با پرداختن به شرایط جغرافیایی پایتخت گفت: سه گسل فعال و بیش از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار از ۷۰ هزار هکتار مساحت شهر تهران، نگرانی بالقوه ای برای همه ما ایجاد کرده است.

تین نیوز

شهردار تهران با پرداختن به شرایط جغرافیایی پایتخت گفت: سه گسل فعال و بیش از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار از ۷۰ هزار هکتار مساحت شهر تهران، نگرانی بالقوه ای برای همه ما ایجاد کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا زاکانی روز پنجشنبه در حاشیه تمرین امداد هوایی با هدف آمادگی برای بحران های طبیعی از جمله زلزله اظهار داشت: ۲۱ دستگاه امروز در کنار هم با ۱۹ کارکرد مختلف در ۱۱ نقطه و هفت منطقه مختلف شهرداری فعال هستند تا تمرین امداد هوایی را که قطعا در مخاطرات از عوامل موثر بر سرعت امداد و نجات هستند، صورت دهند.

وی تاکید کرد: امیدواریم این تمرین شرایط بهتری را برای ما هنگام مواجهه با بحران فراهم کند. اگرچه بهترین اقدام ایمن سازی بخش های مختلف شهر در برابر زلزله است.

زاکانی ادامه داد: بهترین آمادگی از بین بردن زمینه تهدید است؛ با ایمنی بخشیدن به ساختمان ها و ارتقای ایمنی، تهدید محدود می شود. 

تهران مستعد زلزله ۶ ریشتری است

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص اجرای این تمرین گفت: پس از چندین هفته هماهنگی میان دستگاه های مختلف این تمرین با حضور دستگاه ها و سازمان هایی همچون اورژانس، هلال احمر، وزارت دفاع، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، فرودگاه ها، فرماندهی انتظامی و تمام قسمت هایی که در بخش هوایی ظرفیت دارند و همچنین بیمارستان ها که از محل فرود بالگرد برخوردار هستند، با هماهنگی سازمان مدیریت بحران آغاز شد.

وی با بیان اینکه در این مانور بالگردها به پرواز درخواهند آمد، اظهار داشت: این موضوع موجب نگرانی مردم نشود.

نصیری با بیان اینکه تهران مانند بسیاری از شهرهای دنیا به دلیل وجود گسل های متعدد مستعد زلزله های بزرگ است، افزود: شاید این زلزله هیچ وقت رخ ندهد، اما باید برای این شرایط احتمالی آماده باشیم، چرا که تهران مستعد زلزله بالای ۶ ریشتر به دلیل وجود گسل های مختلف است.

وی با بیان اینکه در صورت بروز زمین لرزه امدادرسانی در ساعات اولیه مبتنی بر امداد هوایی باید باشد، گفت: امروز ۲۷ دستگاه نظامی، کشوری و خدماتی از جمله سپاه، ارتش، فراجا، آتش نشانی و غیره در این تمرین حضور دارند و این تمرین پس از۶ ماه هماهنگی و با حضور حدود ۷۰۰ نفر برگزار شد.

نصیری افزود: در این تمرین ۲۰ کارکرد تمرینی از جمله بارگیری، اطفای حریق، چترریزی امکانات و وسایل و غیره انجام می شود. مانور انتقال مصدومان به بیمارستان، انتقال مصدوم از بیمارستان به فرودگاه و برای تمرین اعزام بیماران به استان های دیگر انجام می شود که در این راستا سه بیمارستان در تمرین حضور دارد.

رییس سازمان مدیریت بحران تهران تاکید کرد: این یک تمرین است و نه رزمایش و ربطی به هیچ موضوع امنیتی و نظامی ندارد. شهر تهران به عنوان پایتخت در یک بافت گسل خیز قرار دارد و به همین جهت باید به این مساله توجه شود.

به گفته وی، در سال های گذشته اقداماتی در ایمن سازی ساختمان های تهران صورت گرفته و تهران نسبت به یک دهه گذشته ایمن تر شده است اما همچنان مستعد زلزله های هفت ریشتری و بیشتر است که از این منظر موضوع نوسازی بافت فرسوده اهمیت دوچندانی می یابد.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: زلزله پنج ریشتری در تهران می تواند موجب به وجود آوردن آوارهای زیادی شود. باید آمادگی کامل را در بحران ها داشته باشیم به همین دلیل در سومین سال پیاپی مانور و تمرین مشترک امدادی با همکاری تمام دستگاه ها و تمام ظرفیت ها در حال برگزاری است.

بر اساس این گزارش، صبح امروز تمرین امداد هوایی با هدف آمادگی برای بحران های طبیعی از جمله زلزله، با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جمعی از مدیران شهری و اصحاب رسانه و با با فرض زلزله ۷ ریشتری و رمز «یا حسین» آغاز شد.

این تمرین از حدود ساعت هشت صبح امروز در ۱۶ سایت پروازی پایتخت از جمله فرودگاه ها و بیمارستان های تهران با استفاده از ۶ بالگرد، چهار هواپیمای بال ثابت و سه پهپاد و با همکاری ۲۰ دستگاه و سازمان آغاز شده است.

در تمرین امداد هوایی اقداماتی همچون انتقال مصدوم از طریق بالگرد، انتقال امدادگران از طریق بالگرد، عملیات بارریزی هوایی، اسلینگ و انتقال تجهیزات، اطفا حریق هوایی، چرخ ریزی محموله های امدادی، امدادگر و سوار کردن خودروهای امدادی به هواپیمای بال ثابت انجام می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.