| کد خبر: 252933 |

رئیس پلیس راهور فراجا خبر داد

پیشنهاد پلیس برای افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی تا نوروز/جریمه خودروهای بدون معاینه فنی در جاده

رئیس پلیس راهور فراجا از بررسی پیشنهاد پلیس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی از سوی دولت خبر داد و گفت: در صورت موافقت دولت این رقم‌ها در نوروز ۱۴۰۲ اعمال خواهد شد.

تین نیوز

رئیس پلیس راهور فراجا از بررسی پیشنهاد پلیس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی از سوی دولت خبر داد و گفت: در صورت موافقت دولت این رقم‌ها در نوروز ۱۴۰۲ اعمال خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه نوروز که پیش از ظهر امروز در شهرک آزمایش برگزار سد، با اشاره به ضرورت بازدارندگی جرائم رانندگی گفت: یکی از مجازات‌های مربوط به تخلفات رانندگی در کشورهای توسعه یافته محرومیت از خدمات اجتماعی است و افرادی که تخلف رانندگی داشته باشند از حضور در برخی از مسئولیت‌ها نیز منع خواهند شد چرا که قانونمداری افراد هم در سنجش صلاحیت آنان لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه باید قوانین راهنمایی و رانندگی اصلاح شود، گفت: وقتی از افزایش مبلغ جریمه صحبت می‌شود منظور پرداخت جریمه نیست، منظور بازدارندگی جریمه است، جریمه یک میلیونی برای پرداخت نیست بلکه برای پیشگیری از ارتکاب تخلف است.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در همین راستا هم ما پیشنهاد اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی را مطرح کردیم که انجام شد و در دستور قرار گرفته است .

 هادیانفر با اشاره به ارایه پیشنهاد افزایش مبلغ جرائم رانندگی به دولت در جلسه اخیر شورایعالی ایمنی و هماهنگی ترافیک کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیران مربوطه برگزار شد، گفت: امیدواریم امروز این پیشنهاد بررسی و با آن موافقت شود و ما بتوانیم آن را در ایام نوروز ١۴٠٢ اجرا کنیم.

به گفته وی افزایش مبلغ جرائم رانندگی متناسب با نرخ تورم خواهد بود و این موضوع در قانون هم پیش‌بینی شده است و هدف ما نیز نه درآمد بلکه بازدارندگی جرائم است.

هادیانفر گفت: در برخی از کشورها جریمه یک تخلف برای خودرویی ٣٠٠٠ یورو است، یعنی آن فرد باید تمام درآمد ماهانه خود را برای پرداخت جریمه یک تخلف بدهد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه ۲۰۰۰ نفر عامل وقوع ۱۶ هزار مورد تصادف و مصدومیت ۳۴۰ هزار نفر شده‌اند، گفت: این نشان می‌دهد که باید با افراد متخلف برخورد جدی شده و در عین حال سیاست‌هایی را برای بازدارندگی جرایم اتخاذ کرد.

خسارت ۸.۳ میلیارد تومانی هر مرگ در تصادفات رانندگی

هادیانفر با بیان اینکه مرگ هر یک نفر در حوادث رانندگی ۸.۳ میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیر مستقیم به کشور وارد می‌کند، گفت: این رقم معادل هفت درصد تولید ناخالص ملی است. من حتی در جلسه‌ای به آقای رئیس جمهور هم گفتم که حدود ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه جاری کشور صرف تصادفات می‌شود. خب باید به اینها توجه شود.

وی نبستن کمربند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی را جزو بیشترین عوامل مرگ و میر برای رانندگان خودرو و راکبان موتورسیکلت دانست و گفت: ما باید کاری کنیم که استفاده از کمربند و کلاه ایمنی افزایش پیدا کند. اینطور نمی‌شود که وقتی در جاده به راننده‌ای می‌گوییم چرا کمربند نبسته بخندد و بگوید یادم رفت.

پیش‌بینی افزایش سفرها در نوروز ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه در نوروز سال گذشته بطور میانگین افزایش ۳۸ درصدی تردد را داشتیم، گفت: پیش بینی ما برای امسال نیز افزایش ۱۰ درصدی سفرهاست و فکر می‌کنیم که موج اول سفرها از ۲۴ اسفند ماه آغاز شده و تا ۴ فروردین ماه به پایان برسد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اضافه کرد: طبق آمارهای ما ۳۴ درصد تصادفات در جاده رخ می‌دهد اما ۷۵ درصد کشته‌های ما مربوط به جاده است که این نشان می‌دهد که باید در تصادفات جاده‌ای تمرکز بیشتری داشته باشیم.

هادیانفر از ارسال پیامک‌های هشدار به رانندگان پرخطر نیز خبر داد و گفت: ما سال گذشته نیز به رانندگانی که در سوابق‌شان رانندگی پر خطر وجود داشت پیامک‌های هشدار را صادر کردیم و امسال نیز این اقدام راانجام خواهیم داد.

وی درباره پیامک‌های جریمه نیز گفت: برخی از پیامک‌ها هشداری است و در واقع شناسه پرداخت ندارد. مردم توجه داشته باشند که این پیامک جریمه نیست. پیامک جریمه شناسه پرداخت نیز دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا بر ضرورت چک کردن معاینه فنی اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز تاکید کرد و گفت: سازمان راهداری موظف است تا معاینه فنی اتوبوس‌ها را چک کردن و قبل از حرکت نیز چک لیست ایمنی آنها را کنترل کند.

جریمه خودروهای بدون معاینه فنی در جاده‌ها

هادیانفر اضافه کرد: البته معاینه فنی درباره خودروهای سبک نیز ضروری است و باید مورد توجه قرار بگیرد. در همین راستا نیز تاکید کردیم که معاینه فنی تمام خودروها اعم از خودروهای سبک و سنگین در جاده‌ها به وسیله دوربین‌ها چک شده و به هر میزان که خودروی فاقد معاینه فنی از مقابل دوربین‌ها تردد کند جریمه می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها نیز گفت: ۶۲ درصد از تصادفات ما در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد و این بر اساس احصای تجربیات و الگوی تصادفات در ۱۱ سال گذشته انجام شده است. چرا که به لحاظ روانی فرد تصور می‌کند که دیگر به مقصد رسیده و باید با سرعت رانندگی کند یا اینکه در آغاز سفر است و با شور زیادی رانندگی می‌کند که اینها احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: ۸۲ درصد از تصادفات ما به دلیل سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی رخ می‌دهد که اتفاقا تمام این موارد نیز در ۳۰ کیلومتری شهرها بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به پیش بینی انجام سفرهای راهیان نور نیز گفت: ما امسال سفرهای راهیان نورمان نیز افزایش پیدا کرده که برای آن نیز برنامه ریزی لازم را انجام دادیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.