| کد خبر: 252710 |

فعالیت ۱۵۰۰۰ داروخانه در کشور / چرایی مخالفت با توسعه داروخانه های دولتی

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت صادرات داروهای ایرانی، در عین حال درباره برخی درخواست هایی مبنی بر تاسیس داروخانه های دولتی، گفت: در کل با سیاست توسعه داروخانه های دولتی مخالفیم؛ چراکه داروخانه بخش خصوصی نمی تواند با داروخانه دولتی رقابت کند.

تین نیوز

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت صادرات داروهای ایرانی، در عین حال درباره برخی درخواست هایی مبنی بر تاسیس داروخانه های دولتی، گفت: در کل با سیاست توسعه داروخانه های دولتی مخالفیم؛ چراکه داروخانه بخش خصوصی نمی تواند با داروخانه دولتی رقابت کند.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید حیدر محمدی درباره وضعیت صادرات داروهای ایرانی، گفت: اگر شرکت های دارویی ما قوی باشند و بتوانند صادرات انجام دهند، نقدینگی خوبی عایدشان می شود. زیرا پول صادرات نقد است. در حال حاضر دارویی که کشورهای دیگر به کشور ما صادر می کنند، پولش را نقد دریافت می کنند. ما هم زمانیکه صادرات انجام دهیم، می توانیم پولش را نقد دریافت کنیم.

چرا شرکت های ایرانی توان صادرات ندارند؟

وی با بیان اینکه تقویت صادرات داروهای ایرانی به نفع کشور است، گفت: شرکت های داروسازی ما باید همت کرده و صادرات را تقویت کنند. البته مشکل شرکت ها هم این است که اعلام می کنند آنقدر توان نقدینگی مان پایین است که حتی نمی توانیم ماده اولیه برای تامین بازار داخلی تهیه کنیم، بنابراین صادرات هم نمی توانیم انجام دهیم.  

محمدی با بیان اینکه شرکت های داروسازی که صادرات داشتند، نقدینگی شان را از طریق صادرات تامین می کنند، گفت: در حال حاضر هم باید ابتدا نقدینگی شان تامین شود تا رشد کنند و بعد به دنبال صادرات روند و خودشان از محل فروش شان نقدینگی کسب کنند. زیرا صادرات نرخ ثابتی ندارد و از محل ارز و درآمد حاصل از صادرات شان می توانند، نقدینگی شان را تامین کنند.

مخالفت قانونی با توسعه داروخانه های دولتی

محمدی در ادامه درباره تاسیس داروخانه های دولتی و برخی درخواست ها در این باره، گفت: آیین نامه قانونی ماده ۲۰ داروخانه ها اعلام می کند که تاسیس داروخانه دولتی فقط در مراکز درمانی یعنی بیمارستان ها مجاز است که ما هم به بیمارستان ها مجوز تاسیس داروخانه ارائه می دهیم. برای بخش خصوصی هم داروخانه می دهیم، اما به شرطی که یک موسس داروساز معرفی کند.

وی با بیان اینکه در کل با سیاست توسعه داروخانه های دولتی مخالفیم، گفت: زیرا هر داروخانه دولتی در تهران ممکن است حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ داروخانه خصوصی را از دور خارج کند و در شهرستان ها هر داروخانه دولتی، اقتصاد ۲۰ تا ۳۰ داروخانه خصوصی را فلج می کند. زیرا داروخانه دولتی توان مالی خوبی دارد، اما داروخانه خصوصی این توان را ندارد و مجبور به رقابت است، اما نمی تواند با داروخانه دولتی رقابت کند و رقابت غیرمنصفانه ای است. بنابراین خواهش مان این است که دولتی ها درخواست داروخانه نکنند؛ چراکه مخالفت می کنیم. مگر اینکه بخش دولتی بخواهد در جای دورافتاده ای  داروخانه دولتی تاسیس کند و بخش خصوصی در آنجا سرمایه گذاری نکرده باشد.

وجود ۲۰۰۰ داروخانه منتخب در کشور

وی درباره وضعیت داروخانه های منتخب نیز گفت: هرچیزی باید نظام تشویق و تنبیه داشته باشد. نباید با داروخانه ای که شلخته است، داروی درست و حسابی ندارد، داروهایش تاریخ می گذرانند، آزادفروشی کرده و نسخه مردم را درست نمی پیچد، گران می فروشد و ... با داروخانه ای که تمیز است و حرمت ارباب رجوع را نگه می دارد، داروهایش مرتب است و نسخه های مردم را مطابق با دستورالعمل ها به صورت بیمه ای محاسبه می کند، به صورت یکسان برخورد کرد. ما داروخانه ها را امتیازبندی کردیم اما امتیازبندی تنها که جواب نمی دهد و به اصطلاح بی مایه فتیر است و فایده ای ندارد. بنابراین باید تشویق و تنبیه داشته باشید. در نتیجه داروخانه ای که امتیاز پایین دارد، سهمیه اش را کاهش داده و به داروخانه با امتیاز بالا سهمیه اضافه می دهیم. بر این اساس داروخانه های با امتیاز بالا، همان داروخانه های منتخب می شوند که در رنکینگ ما امتیاز بالا دارند.

محمدی با بیان اینکه بنابراین لیست داروخانه های منتخب امکان تغییر و به روزرسانی بر اساس امتیاز داروخانه ها دارد، گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰۰ داروخانه داریم که نزدیک ۲۰۰۰ داروخانه منتخبند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.