| کد خبر: 252706 |

فاطمی امین در برنامه صف اول:

رشد ۱۰۰ درصدی در تولید ماشین آلات سنگین

­وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان خبر افزایش ۱۰۰ درصدی تولید ماشین‌آلات سنگین در سال‌جاری، اشتغال بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بخش صنعت در سال ۱۴۰۱ را رکوردی بی‌نظیر عنوان کرد.

تین نیوز

­وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان خبر افزایش ۱۰۰ درصدی تولید ماشین آلات سنگین در سال جاری، اشتغال بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بخش صنعت در سال ۱۴۰۱ را رکوردی بی نظیر عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ سیدرضا فاطمی امین با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، در خصوص آخرین وضعیت خودرو و رسیدگی های صورت گرفته در این حوزه گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، حوزه بسیار وسیعی است و ۳۰ درصد تولید کشور در این بخش انجام می شود و خودرو یکی از خودرو یکی از این موضوعات است، اما آنچنان پرجاذبه است که به آن توجه ویژه ای می شود.

وی با بیان اینکه وقتی همیشه در مورد خودرو صحبت می شود، حق صنایع دیگر ضایع می شود، تاکید کرد: گزارش هایی دریافت شد و آن ها را به رئیس جمهور منتقل کردیم. ایشان اسفند سال گذشته تاکیدات در این حوزه داشتند که واگذاری خودرو ها ضوابطی رعایت شده، بدون رانت باشد و اگر خودرو هایی قرعه کشی می شود، خارج از آن عرضه نشود.
 
وزیر صمت ادامه داد:، اما متاسفانه چندین سازمان با یک خودروساز خاص به غیر از سایپا و ایران خودرو، یک قراردادی بستند و برای کارکنان خود خودرو گرفتند. آقای رئیس جمهور تذکر ویژه در مورد بررسی آن دادند و اقدامات لازم صورت گرفت و گزارشی هم در حال نهایی شدن است که قطعا با آن ها برخورد شود، زیرا خودرو هایی که باید در قالب قرعه کشی عرضه شود، نباید خارج از آن ارائه شود.
 
وی در مورد نحوه برخورد با این اتفاق گفت: باید برخورد دو جانبه باشد، اما خودرو هایی بودند که طبق قرارداد با آن خودروساز، به کارکنان سازمان تحویل داده شده است نه خود سازمان. هزینه خودرو ها پرداخت و مورد استفاده قرار گرفته شده است و شاید برگشت آن موضوعیت نداشته باشد، اما آنچه خارج از ضابطه کار انجام شده است، قطعا قابل پیگیری است.
 
وی در ادامه با بیان این خبر خوب و مهم که تولید ماشین آلات معدنی و راه سازی در سال جاری، در مقایسه با سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش داشته، تاکید کرد: مثلا شرکت هپکو که همیشه با مشکل روبرو بود، امسال ۳ برابر سال گذشته تولید داشته است. تاکید اصلی مان در مبادلات با کشور های دیگر این است که تنها وارد کننده نباشیم و حتی اگر محصولی در ایران تولید نمی شود، طبق یک روال خاص انتقال فن آوری صورت گرفته و به سمت ساخت داخل حرکت کنیم.
 
وزیر صمت در مورد اهمیت صادرات و تجارت خارجی، افزود: پیش بینی می شد که امسال ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که طبق اطلاعات رسیده، امروز رقم صادرات بیشتر از این برآورد و مبلغ خواهد شد. سال گذشته هم ۴۵ میلیارد دلار پیش بینی شده بود که به ۴۸ میلیارد دلار رسید. همچنین صادرات مان در مقایسه با سال گذشته ۱۷.۷ درصد افزایش مبلغی (ارزی) داشته است؛ درحالیکه واردات مان به لحاظ وزنی ۷ درصد کاهش داشته، اما از نظر مبلغی ۱۶.۹ درصد افزایش داشتیم؛ یعنی رشد صادرات مان بیش از رشد واردات مان بوده و حتی در واردات، به لحاظ وزنی، کاهش داشته ایم.
 
وی با بیان این موضوع مهم که در مبادلات بین المللی تمرکزمان روی ماشین آلات و سرمایه گذاری بوده، گفت: در حوزه واردات، ۱۶ درصد از واردات مان مواد اولیه و واسطه ای بود. کالای سرمایه ای (ماشین آلات) ۵۱ درصد رشد داشته، مواد اولیه ۱۶ درصد و کالای مصرفی ۸- درصد رشد داشته است؛ یعنی در ۱۰ ماه امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته، در مواد مصرفی به لحاظ مبلغ و ارزش، ۸ درصد کاهش داشته ایم. یعنی اگر واردات رشد داشته است در قسمتی بوده که به تولید منجر به تولید شده است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.