| کد خبر: 252690 |

◄ سکوت جامعه مهندسی در برابر خبر نادرست ترک خوردن پل سردار سلیمانی اصفهان

هفته گذشته و در آستانه روز مهندس، یکی از نشانه های لختی تشکل های صنفی و بخش های غیر دولتی به طور واضحی بروز کرد.

تین نیوز

هفته گذشته و در آستانه روز مهندس، یکی از نشانه های لختی تشکل های صنفی و بخش های غیر دولتی به طور واضحی بروز کرد.

به گزارش تین نیوز ، در حالی که وقتی در موضوعات مختلف و بیش از همه  سیاسی به محض انتشار خبری منفی چه درست و چه نادرست، فریاد اعتراض و سیل جوابیه و تکذیبیه و گاهی شکایت به سوی رسانه ها روانه می شود و تا جایی پیش می رود که به تحریم، تهدید و تحدید رسانه ها و خبرنگاران هم می رسد، خبری در مورد موضوعی تخصصی و فنی منتشر شد که از پشتوانه علمی برخوردار نبود و احتمالا به دلیل آن که خبری منفی بود با استقبال مخاطبان مواجه و به یکی از پربیننده و پرحاشیه ترین خبرها تبدیل شد.

مضمون این خبر که محتوایی نادرست داشت و بدون پایه های علمی دستاورد و تخصص مهندسی کشور را زیر سوال می برد این بود که پل تازه افتتاح شده سردار سلیمانی در اصفهان دچار نشست، ترک و شکاف شده است.

بیشتر بخوانید:

این خبر با محتوای نادرست در بسیاری از رسانه های معتبر و حتی غیرمعروف منتشر و با انتشار آن جامعه مهندسی و میزان تخصص و سواد فعالان این بخش به سخره گرفته شد.

با وجود بازتاب منفی این خبر و حاشیه هایی که ایجاد کرد و علیرغم اذعان متخصصان و کارشناسان امر به نادرست بودن آن اما هیچ فرد یا نهادی در مقام واکنش و پاسخگویی به آن برنیامد. این عدم پاسخگویی هم از طرف شخصیت های حقوقی بود و هم چهره های حقیقی.

در واقع نه تنها هیچ تشکل مرتبط با حوزه کارشناسی، مهندسی و ساخت و ساز نتوانست یا نخواست در این زمینه شفاف سازی کرده و از حیثیت علمی و تخصصی مهندسان و پیمانکاران و مشاوران کشور دفاع کند که در شبکه های اجتماعی به شدت مورد تمسخر واقع شده بودند بلکه حتی هیچ شخصی هم درصدد روشنگری برنیامد.

سکوت عجیب کارشناسان، متخصصان و فعالان این بخش در مقابل هجمه ای که صورت گرفت به نوعی بیانگر جایگاه ضعیفی بود که این بخش در کشور دارد.

برخلاف سیاسیون و سیاستمداران که در  ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تخصصی دست بالا دارند و بر این بخش ها به سیطره خود افزوده اند، متخصصان و صاحب نظران متخصص در حاشیه به سر می برند و تلاشی هم برای تغییر این وضعیت به خرج نمی دهند. در واقع انتشار و پربیننده شدن خبر نشست، ترک و شکاف پل تازه افتتاح شده سردار سلیمانی در اصفهان نشانگر سکوت متخصصان و مهندسان، و موید همین در حاشیه بودن آنهاست.

اگرچه مشخص نیست سکوت متخصصان در مقابل انتشار خبری نادرست در تعداد زیادی رسانه، از عدم اطلاع آنان از انتشار چنین خبری بود یا تصمیمی خودخواسته اما دلیل آن هرچه بود، نتیجه اش این شد که خبر ترک خوردن این پل با همان محتوای غلط همچنان در رسانه ها مشاهده و خوانده می شود و دهان به دهان و دست به دست می چرخد و مخاطبان غیرمتخصص هم مطلع نمی شوند و نشده اند که خبرنادرست بوده است.

ناگفته پیداست که اگر این خبر تخصصی نبود و وجهی سیاسی داشت تاکنون چندین و چند نهاد، تشکل، سازمان، شخص و ... در مقام پاسخگویی برمی آمدند و انواع و اقسام تکذیبیه ها و جوابیه ها را منتشر می کردند اما چون موضوع مهندسی و تخصصی بود کسی لازم ندید به آن پاسخ بدهد و لااقل از توانمندی علمی و تخصصی جامعه مهندسی کشور دفاع کند.

به هر حال امید است جامعه مهندسی کشور نسبت به این خبر واکنش نشان داده و از حیثیت مهندسی کشور دفاع نمایند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    باید این تکذیبیه زودتر منتشر میشد. متاسفانه مثالهای زیادی از این خودکم بینی و تحقیر خودی در برخورد با دستاوردهای مهندسی داخلی را شاهد هستیم. ایکاش زمانی تین نیوز کاری تحقیقی در این خصوص انجام میداد.
    تحقیق درباره سابقه و علل تحقیر خودی از یک طرف و از سوی دیگر نحوه برخورد با موارد مشابه در سایر کشورها، از جمله در چین و آمریکا. مسلما اگر قرار بود در کشورهای پیشرفته هم چنین برخوردهایی با نتایج کار مهندسی داخلی صورت گیرد چنین دستاوردهایی را بدست نمی آوردند. راه آهن سریع السیر چین و دستاوردهای فضایی آمریکا مثالهایی از این دست هستند.