| کد خبر: 252633 |

کاهش سرمایه گذاری در صنعت فرودگاهی

◄ بزرگترین پروژه فرودگاهی جهان در سال 2022 کجا اجرا شد؟

آمریکا و چین دو رقیب اصلی در صنعت فرودگاهی هستند.

تین نیوز

آمریکا و چین دو رقیب اصلی در صنعت فرودگاهی هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه داده گلوبال دیتا، در سال 2022 میلادی مجموعا 71 پروژه فرودگاهی به ارزش تقریبی 50 دلار در سرتاسر جهان آغاز شد. این رقم در کمال تعجب تقریبا نیمی از 159 پروژه ای است که در سال 2021 با هزینه ای بالغ بر 110 میلیارد پوند به اجرا درآمدند.

بنا بر این گزارش، از میان 10 پروژه گران قمیت فرودگاهی که وارد فاز اجرایی شدند، پنج پروژه در آسیا واقع شدند.

در اینجا به 10 پروژه بزرگ فرودگاهی در سال 2022 اشاره می کنیم:

10. توسعه باند فرودگاه میسور، هند به ارزش 420 میلیون دلار (Mysore Airport)

فرودگاه میسور

این پروژه شامل توسعه باند از 1470 متر فعلی به 2750 متر بوده و شامل ساخت و بازسازی باند، تاکسی وی موازی، روسازی تاکسی وی خروجی، سیستم های زهکشی و نصب روشنایی فرودگاه از جمله سیستم روشنایی باند است. 

هدف از این پروژه تسهیل فرود هواپیماهای بزرگ و پاسخگویی به تقاضای فزاینده گردشگران در هر سال است. ساخت و ساز این پروژه در پایان سال 2022 آغاز شد و انتظار می رود تا سال 2027 به پایان برسد. 

9. توسعه سطوح پروازی فرودگاه وسترن سیدنی به ارزش 800 میلیون دلار (Western Sydney Airport)

فرودگاه وسترن

با اعلام مسئولان استرالیا، این کشور در حال ساخت یک باند جدید فرود در فرودگاه  Badgerys Creek سیدنی است. 

هدف اصلی این پروژه رفع نیاز فزاینده سفرهای بین المللی و برقرای پروازهای بین المللی بیشتر و همچنین باندهای پروازی منعطف برای انواع هواپیماهاست. 

فرودگاه اصلی سیدنی در حال حاضر با مشکل ظرفیت جابجایی مسافر مواجه بوده و نیاز به توسعه فرودگاه دوم سیدنی برای رسیدگی به ترافیک در حال افزایش ضروری است. 

این پروژه شامل ساخت یک باند 3.7 کیلومتری شرقی - غربی با عرض 60 متر بوده که شامل ساخت یک تاکسی وی موازی، محدوده اپرون، مسیرهای دسترسی و نصب سیستم های سیگنالینگ و ایمنی است. 

ساخت باند فرود در مارس 2022 آغاز شد و انتظار می رود تا پایان سال 2026 تکمیل شود. 

8. توسعه فرودگاه بین المللی رنو - تاهو آمریکا به ارزش یک میلیارد دلار (Reno-Tahoe International Airport)

فرودگاه رنو

فرودگاه شهر رنو، در ایالت نوادا قرار دارد. 

پروژه توسعه این فرودگاه شامل ساخت سالن 887 متر مربعی فروش بلیت و لابی، پنج گیت ورودی جدید و همچنین یک فضای مختص ارائه خدمات ماشین اجاره ای و نوسازی ترمینال های B و C فرودگاه است. 

در اکتبر 2022، ساخت و ساز در منطقه فروش بلیت و لابی آغاز شد و تا سه ماهه چهارم سال 2023 تکمیل خواهد شد. انتظار می رود کل پروژه تا سال 2029 تکمیل شود.

7. توسعه فرودگاه بین المللی سون نات هوشی مین ویتنام به ارزش 1.1 میلیارد دلار (Son Nhat International Airport) 

فرودگاه هوشی مین

وزارت حمل و نقل ویتنام، با همکاری شرکت فرودگاه های ویتنام فرودگاه بین المللی تان سون نهات را در شهر هوشی مین (پایتخت) گسترش می دهد. 

این پروژه شامل توسعه و ساخت ترمینال مسافری جدید با افزایش مساحت از 545 هکتار به 791 هکتار است. همچنین ساخت دو پایانه T3 و T4 در زمینی به مساحت 19.86 هکتار و توسعه پایانه های T1 و T2 در دستور کار قراردارد.

در افق نهایی، ترمینال های T3 و T4 هرکدام 20 میلیون مسافر به ظرفیت سالانه فرودگاه اضافه می کنند. 

پروژه طرح توسعه فرودگاه هوشی مین در دسامبر 2022 آغاز شد و انتظار می رود تا سال 2026 به پایان برسد. 

6. توسعه گردشگری Pedernales، جمهوری دومینیکن به ارزش 2.3 میلیارد دلار (Pedernales Tourism Development, Dominican Republic)

مجتمع گردشگری

وزارت گردشگری جمهوری دومینیکن پروژه بزرگ گردشگری را در شهر کابو روخو آغاز کرده است که شامل یک فرودگاه بین المللی نیز می شود. 

این پروژه علاوه بر ساخت فرودگاه بین المللی شامل ساخت 6 هتل 4700 اتاقه، سیستم توزیع آب آشامیدنی، زهکشی بهداشتی، زهکشی آب، تصفیه خانه فاضلاب بندر کابو روخو، اسکله های مسافری و مرکز پذیرش مسافران و همچنین یک پارک آبی است. 

5. توسعه فرودگاه بین المللی سردار والابهای پاتل هند به ارزش 2.4 میلیارد دلار (Sardar Vallabhbhai Patel International Airport Expansion)

فرودگاه احمد آباد هند

فرودگاه بین المللی احمد آباد یکی از شرکت های تابعه هلدینگ فرودگاه آدانی، در حال توسعه فرودگاه سردار والابهای در گجرات (احمد آباد) هند است. این فرودگاه همزمان به دو شهر احمدآباد و گجرات سرویس می دهد. 

این پروژه شامل توسعه فرودگاهی به مساحت 40 هکتار برای جابجایی 40 میلیون مسافر در سال است. در ژوئیه 2022، مراسم کلنگ زنی برگزار شد و کار ساخت و ساز آغاز شده و تخمین زده می شود که این پروژه در سال 2026 تکمیل شود. 

4. فرودگاه نویدا کشور هند به ارزش 3.8 میلیارد دلار 

فرودگاه نویدا

هدف اصلی این پروژه اتصال شهرهایی مانند آگرا، ماتورا و گوتام بودا ناگار به شبکه هوانوردی جهان، صنعتی سازی بیشتر منطقه و ترویج گردشگری با افزایش جریان ترافیک است. 

این پروژه شامل ساخت یک فرودگاه با 6 باند پروازی در 2900 هکتار زمین خواهد بود.

در سپتامبر 2022، کار ساخت و ساز در فاز اول آغاز شد و قرار است در سپتامبر 2024 تکمیل شود. انتظار می رود کل پروژه تا سال 2032 تکمیل شود. 

3. فرودگاه بین المللی آدیس آبابا در اتیوپی به ارزش 4 میلیارد دلار (Addis Ababa International Airport)

فرودگاه آدیس آبابا

گروه خطوط هوایی اتیوپی (EAG) از طریق شرکت فرودگاه های اتیوپی (EAE)، در حال ساخت یک فرودگاه بین المللی در بیشوفتوی آدیس آبابا، واقع در اتیوپی است.

هدف این پروژه تقویت گردشگری و اقتصاد اتیوپی است. فرودگاه جدید به عنوان یک مرکز جدید حمل و نقل یکپارچه در ارتباط با حمل و نقل زمینی عمل خواهد کرد. احداث این فرودگاه، شرکت هواپیمایی اتیوپی را برای تثبیت سهم بازار خود و بهره مندی از افزایش ترافیک مسافری و باری یاری می کند. 

فرودگاه جدید در نهایت ظرفیت جابجایی 100 میلیون مسافر در سال را خواهد داشت. احداث این فرودگاه پس از ساخت سد بزرگ رنسانس اتیوپی (سد النهضه) دومین پروژه بزرگ عمرانی این کشور از لحاظ حجم سرمایه گذاری خواهد بود. 

فرودگاه جدید شامل 4 باند پروازی، یک ساختمان عملیات کنترل ترافیک، یک ساختمان بار، رستوران ها، هتل ها، یک مرکز خرید، ساختمان های اداری، آپارتمان ها، یک ساختمان اداری، مراکز تفریحی و امکانات پارکینگ خواهد بود.

2. بازسازی ترمینال یک فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک به ارزش 9.5 میلیارد دلار (John F. Kennedy International Airport)

فرودگاه جان اف کندی

توسعه مجدد بزرگ فرودگاه بین المللی جان اف کندی در کوئینز مجموعه شهری نیویورک توسط اداره بنادر نیویورک و نیوجرسی در حال توسعه است.

هدف این پروژه توسعه مجدد فرودگاهی است که در سال 1948 افتتاح شد. با ایجاد یک ترمینال یکپارچه امکان جابجایی آسان تر مسافران را فراهم می کند. پس از افتتاح این ترمینال واحد، ظرفیت فرودگاه جان اف کندی به تعداد 15 میلیون مسافر در سال افزایش پیدا می کند. 

در سال 2014، طرح هایی برای توسعه مجدد این فرودگاه به عنوان تاسیسات یکپارچه و در کلاس جهانی مطرح شد. ژانویه 2015، فرماندار نیویورک یک هیئت مشاوره فرودگاهی را برای بررسی طرح توسعه و نوسازی فرودگاه های جان اف کندی و لاگاردیا مامور کرد. 

فرودگاه جان اف کندی دارای 6 ترمینال مسافری است که هر کدام توسط خطوط هوایی یا اپراتورهای جداگانه مدیریت می شود. 

ترمینال شماره یک جدید جایگزین ترمینال 1 فعلی و ترمینال های 2 و 3 خواهد شد و در نهایت مساحت 58.27 هکتار خواهد داشت. این پروژه در جولای سال 2022 آغاز شد و انتظار می رود تا سال 2030 تکمیل شود. 

1. فاز چهارم توسعه فرودگاه بین المللی پودونگ شانگهای چین به ارزش 15.7 میلیارد دلار (Pudong International Airport)

فرودگاه شانگهای

اداره فرودگاه شانگهای در حال ساخت یک ساختمان ترمینال در فرودگاه بین المللی پودونگ به عنوان بخشی از فاز چهارم توسعه ترمینال 3 در شانگهای، چین است.

این پروژه شامل ساخت یک ساختمان ترمینال در زمینی به مساحت 1.19 میلیون متر مربع با ظرفیت جابجایی 130 میلیون مسافر است.

توسعه ترمینال شامل امکانات پشتیبانی، یک مرکز حمل و نقل جامع زمینی به مساحت 1.03 میلیون متر مربع، فضاهای پارکینگ فرودگاه، پذیرش هواپیما، ایستگاه باربری، امکانات اسکان مسافران پروازهای شبانه و اقامتگاه پلیس خواهد بود.

هدف این پروژه افزایش فضای خرده فروشی در فرودگاه و توسعه سطوح پروازی برای رسیدگی به تعداد رو به رشد مسافران در منطقه است. ساخت و ساز در نوامبر 2022 آغاز شد و طبق پیش بینی ها ساخت و سازها تا پایان سال 2030 تکمیل خواهد شد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.