| کد خبر: 250920 |

◄ تصمیم نامناسب برای واردات واگن مترو/ لزوم استفاده از حداکثر توان داخلی

در بسیاری از موارد ممکن است ناوگان وارداتی قابلیت تطبیق با شرایط مختلف کشور را نداشته باشد و در کل پیشنهاد ما استفاده از حداکثر توان داخلی است که قانون هم این موضوع را مورد نظر و تصویب قرار داده است.

تین نیوز
نشست تخصصی آسیب شناسی واردات 630 دستگاه واگن به ناوگان مترو با حضور کارشناسان و فعالان این حوزه برگزار شد. 
 به گزارش تین نیوز ، در این نشست تخصصی که از سوی تین نیوز برگزار شد،  علیرضا کشکولی مدیر پروژه های واگن مترو در شرکت مپنا، سعید جعفری مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت و رحمت پوربابایی انجمن صنایع ریلی و مرتضی ملانژاد مدیرعامل واگن پارس مپنا حضور داشتند.

در این نشست تخصصی، کارشناسان صنعت ریلی در خصوص واردات واگن های نو به ناوگان،  به ارایه دیدگاه های خود پرداختند. 

میزگرد واگن پارس1

در ابتدای این نشست پوربابایی با اشاره به پیشینه ساخت واگن در داخل، به ارایه راهکارهایی جهت تامین و ساخت واگن پرداخت و با برشمردن توانایی های شرکت های تولید کننده واگن در ایران و سوابق پروژه های ساخت مشارکتی در تولید ناوگان، عدم ثبت سفارش به موقع را عامل به وجود آمدن نیاز انباشته کنونی عنوان کرد.

وی با بیان این مطلب که واردات این 630 دستگاه واگن مترو موضوعی است که به 10 سال قبل برمی گردد و اکنون به مرحله اجرایی نزدیک شده است، تاکید کرد: اگر از ظرفیت شرکت های داخلی استفاده می شد و ثبت سفارش در سال های گذشته به درستی صورت می گرفت، شرکت های داخلی امکان تامین ناوگان مورد نیاز کشور را دارند و در صورت لزوم نیز می توان در بعضی بخش ها نیز واردات صورت گیرد.

میزگرد واگن پارس 2

پوربابایی روش های مختلف تامین مالی شهرداری را عامل مهمی در توانایی شهرداری جهت ثبت سفارش به داخل دانست و افزود:  قراردادهای بی . او .تی یا وام گرفتن از صندوق توسعه ملی می تواند در جهت تامین مالی استفاده شود. اما شهرداری تنها از بودجه یا درآمدهای خود جهت تامین ناوگان استفاده می کند، در صورتیکه شیوه های نوین تامین مالی را در نظر نمی گیرد.

پوربابایی صرف ورود دارایی به کشور را موضوع سودمندی ندانست و تاکید بر دیده شدن سهم داخل را از اولویت ها دانست.

وی رفع نیاز 630 دستگاه واگن از طریق واردات را به هر قیمتی به صلاح صنعت ریلی ندانست و مشکلات بعدی از جمله تامین قطعات و هزینه های نگهداری را از جمله مشکلات واردات ذکر کرد.

میزگرد واگن پارس3

 در ادامه مدیر پروژه های واگن مترو در شرکت مپنا از برنامه ریزی های شرکت واگن پارس برای تامین 80 درصد نیاز صنعت مترو خبر داد.

کشکولی در اختیار داشتن شرکت های بزرگ و با سابقه واگن پارس و مپنا لکوموتیو را با توجه به زیر ساخت های لازم و امکانات فنی مهندسی خوب را عامل توانایی در تولید ناوگان مورد نیاز مترو برشمرد.

وی پیشرفت های اخیر در بومی سازی سیستم ترمز لکوموتیو و درب، شاسی و ... را از اقدامات مهم این شرکت عنوان کرد و افزود: ساخت بوژی هم که از تکنولوژی های مهم صنعت مترو است در کارخانه مپنا در کرج بومی سازی و تست های نهایی آن نیز با موفقیت انجام شده است.

وی در ادامه معرفی بخش های مختلف شرکت مپنا که در صنعت مترو فعال هستند، از ساخت سیستم کنترل و رانش مترو توسط شرکت مکو که از زیرمجموعه های مپناست و تا به حال طراحی و ساخت سیستم های کنترل نیروگاهی را برعهده داشته است، خبر داد.

مدیر پروژه های واگن مترو در شرکت مپنا با تاکید بر تجهیز آزمایشگاه های مختلف درون مپنا و همکاری با جهاددانشگاهی جهت تولید کاملا داخلی سیستم های رانش که به قلب مترو معروف هستند، گفت: با توجه به تمام فعالیت های انجام شده، نمونه سازی ها و تست های مختلف و رسیدن به مرحله نهایی، شرکت های مختلف از ما سفارش می خواهند و با توجه به واردات پیش رو و علیرغم توانمندی های داخل، ما پاسخی به شرکت های داخلی نداریم و این شرکت ها امروز با حداقل ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و متاسفانه سفارشی دریافت نکرده اند.

او خاطرنشان کرد: اما ما این توانمندی را داریم که تا 90 درصد قطعات لازم را جهت تولید داخل انجام دهیم.  

در ادامه مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت به بیان دیدگاه های خود پرداخت و با اشاره به وجود زیرساخت های کافی در کشور، لزوم استفاده حداکثری از این زیرساخت ها را مطرح کرد.

جعفری با اشاره به تصمیم نامناسب برای واردات واگن افزود: بعضا زمانی که تصمیم های مهمی در صنعت اتخاذ می شود، افراد با گمان اینکه اولین فردی هستند که در این جایگاه تصمیم گیری قرار می گیرند بدون توجه به تجارب پیشین و بررسی زیرساخت های داخل تصمیمات مناسبی نمی گیرند.

او گفت: انتظار می رود در ابتدا تامین زیرساخت های داخلی و استفاده بهینه از آنها صورت گرفته باشد و بعد از آن به سمت واردات برویم. ضمن اینکه در بحث واردات پیوست فناوری هم اهمیت زیادی دارد و باید فناوری وارداتی به سمت بومی سازی حرکت کند.

وی عنوان کرد: وزارت صمت هم با وارداتی این چنین و بدون مقدمه موافق نیست به خصوص اینکه این موضوع از سال ها قبل مورد بحث بوده است و اگر فوریت داشته باید از قبل پیش بینی می شد و اگر موضوع تحویل دیرهنگام بوده است ، باید برای این موضوع پیش بینی طی سالها انجام می شد.

جعفری تاکید کرد: این موضوع که ما هر وقت پول داشتیم سریعا خرید کنیم و از خارج واردات انجام دهیم شیوه مناسبی نیست کما اینکه سازنده خارجی هم ناوگان آماده در اختیار ندارد و همین واردات هم برای بهره برداری زمانبر خواهد بود.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت افزود: ضمن اینکه در بسیاری از موارد ممکن است ناوگان وارداتی قابلیت تطبیق با شرایط مختلف کشور را نداشته باشد و در کل پیشنهاد ما استفاده از حداکثر توان داخلی است که قانون هم این موضوع را مورد نظر و تصویب قرار داده است.

جعفری پیوستگی ثبت سفارش را جهت جلوگیری از ایجاد نیاز انباشته در صنایع لازم و ضروری دانست. 

 
جزییات این نشست تخصصی طی روزهای اینده  از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد

واردات لکوموتیو و واگن علاج مشکل حمل و نقل ریلی نیست

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    جناب آقای مهندس مولا نژاد در تصاویر حضور ندارند چرا؟

    • ناشناس 0 0

      ایشان بصورت مجازی حضور داشتند.

  • ناشناس 0 0

    ایشان بصورت مجازی و با ویدئو کنفرانس حضور داشتند.

    • کوروش 0 0

      احسنت