| کد خبر: 250787 |

نشست مشترک فراکسیون محیط زیست مجلس با کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران

ضرورت اجرای کامل دورکاری کارکنان

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از اینکه خودروسازان بازیگران و متهمان اصلی آلودگی هوا هستند، تصریح کرد: به جای برخورد سلبی با دارندگان این خودروها و توقف خودروهایشان در پارکینگ، این افراد با فوریت به خودروسازان معرفی شوند تا در فرآیند کوتاه مدت، خودرو نو جایگزین شده و دولت باید در کنار این افراد باشد.

تین نیوز

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از اینکه خودروسازان بازیگران و متهمان اصلی آلودگی هوا هستند، تصریح کرد: به جای برخورد سلبی با دارندگان این خودروها و توقف خودروهایشان در پارکینگ، این افراد با فوریت به خودروسازان معرفی شوند تا در فرآیند کوتاه مدت، خودرو نو جایگزین شده و دولت باید در کنار این افراد باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت،  سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در جریان نشست مشترک این فراکسیون با کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، گفت: برخورداری از هوای پاک حق مردم است و متاسفانه در حال حاضر اغلب کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک با معضل آلودگی هوا مواجه هستند و اگر قرار بود تهران درگیر آلودگی نشود باید مسائل زیرساختی رعایت می شد؛ پرونده ترک فعل های قانون هوای پاک را به قوه قضائیه ارسال کردیم اما ترک فعل تنها مختص مواد قانون هوای پاک نیست بلکه مشمول آیین نامه های اجرایی آن هم می شود و مجلس در این رابطه برای حفظ سلامت شهروندان با متخلفان قاطعانه برخورد خواهد کرد؛ بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 3 قانون مذکور تعطیلی بخشی از ادارات تهران در صورت پایداری آلودگی هوا بیش از 48 ساعت باید عملیاتی و اجرایی شود.

وی با انتقاد از اینکه بارگذاری ها در پایتخت بیش از ظرفیت آن است، افزود: مدیریت آلودگی هوا سخت اما امکان پذیر است و راه حل هایی برای کاهش این معضل وجود دارد.

انتقاد از عدم حضور استاندار تهران به عنوان فرمانده کمیته اضطرار در این نشست

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم یادآور شد: حضور کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در این نشست به دلیل آگاهی از تصمیمات بوده و ماهیت تشکیل آن به منظور کنترل آسیب های ناشی از آلودگی است البته حضور استاندار تهران در این نشست بسیار ضروری بود زیرا فرماندهی کلان کمیته اضطرار در حیطه ایشان بود و باید پاسخگو باشد؛ عدم حضور ایشان در این جلسه به معنای این است که آلودگی هوا برایشان معنا ندارد و یا اولویت دست چندم است.

رفیعی همکاری و همدلی مردم با مصوبات کمیته اضطرار را الزامی دانست و گفت: قانون هوای پاک ، قانون خوبی است و اگر دستگاه ها توان اجرای آن را نداشتند باید لایحه اصلاحی می دادند و اطلاع رسانی می کردند؛ این قانون منطبق با شرایط کشور تدوین و تصویب شد و باید اجرا شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: 5 سال از تصویب قانون مذکور می گذرد اما متاسفانه هیچ دستگاهی درخواست بودجه برای اجرای آن را نداشتند و مجلس برای آن بودجه در نظر گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با هشدار نسبت به اینکه آلودگی هوا به نسل آینده آسیب وارد می کند، گفت: همچنین این معضل به تربیت و آموزش آسیب می زند و اثرات مستقیم و غیرمستقیم دارد.

دورکاری کارکنان باید به صورت کامل اجرا شود

وی ادامه داد: معتقدیم که دورکاری کارکنان در شرایط فعلی باید به صورت کامل اجرا شود و به نحوی باشد که والدین بتوانند آموزش مجازی فرزندانشان را مدیریت کنند و باید شرایط والدین شاغل را نیز مدنظر قرار دهیم؛ متاسفانه دورکاری ناقص اجرا شده و در حال حاضر آلودگی در تهران تداوم دارد و اگر سیاست های وزارتخانه های صمت، نفت و نیرو تغییر نکند آلودگی ها تداوم خواهد داشت در این رابطه تا حدودی می توان آلودگی ها را مدیریت و کاهش داد زیرا دورکاری نیاز به هزینه کرد ندارد و تصمیمی مدیریتی است.

ساعت کاری ادارات کاهش یابد

رفیعی با اشاره به اظهارات مسئولان استانداری در این نشست، گفت: اینکه موافق تعطیلی برخی اصناف و ادارات هستید موضوعی مهم است و می توان شروع ساعت کاری آن ها را در زمان افزایش دمای هوا داشته باشیم زیرا تا حدودی منجر به کاهش آلودگی هوا می شود البته ساعت کاری ادارات هم باید کاهش یابد و کاهش تقاضای سفر نیز امری مهم و مدیریتی است و باید یکی از مصوبات کارگروه باشد و افراد نباید برای انجام امور، مراجعه حضوری داشته باشند.

وی با انتقاد جدی از ورود اتوبوس های دسته دوم یورو 4  به پایتخت، تصریح کرد: پیشنهاد مطرح شده در نشست در مورد عوارض عبور و مرور کامیون ها نیز امری ضروری و مهم است و اگر در دستور کار قرار نگرفت می طلبد با ما مکاتبه صورت گیرد؛ براساس اظهارات مطرح شده اغلب افرادی که خودروهایشان به دلیل فرسودگی و دودزا بودن متوقف شده اند قشر ضعیف هستند و با توجه به اینکه خودروسازان از بازیگران و متهمان اصلی آلودگی هوا هستند باید به جای برخورد سلبی با دارندگان این خودروها و توقف آنها در پارکینگ به فوریت به خودروسازان معرفی شوند تا در فرآیند کوتاه مدت خودرو نو جایگزین شده و دولت باید در کنار این افراد باشد؛ با توجه به امکانات و ظرفیت کشور این موضوع امکان پذیر است و آن را پیگیری خواهیم کرد.

رفیعی با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده توسط دستگاه ها باید در زمینه پیشگیری از آلودگی هوا باشد، گفت: استانداران باید به عنوان مسئول کمیته اضطرار جلسات را در روزهایی که با آلودگی کمتری مواجه هستیم برگزار کنند و اگر در این رابطه نیاز به ورود قانونی هست به ما اعلام شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر برخورد قاطع با زباله سوزی مجاز و غیرمجاز از استانداری خواستار مدیریت این موضوع شد و گفت: متاسفانه 30 درصد آلودگی پایتخت مربوط به پسماندسوزی است.

ضرورت قطع گاز ادارات پرمصرف/ تردد خودروهای دودزای دولتی،  نظامی و انتظامی باید متوقف شود

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از مصرف بی رویه استفاده از سوخت گاز در ادارات، یادآور شد: سوخت گاز ادارات پرمصرف باید قطع شود و گاز به صنایع اختصاص یابد؛ متاسفانه در سال جاری استفاده از سوخت سنگین افزایش یافته و می طلبد مطالب گفته شده در این نشست در دستور کار کارگروه قرار گیرد و استانداری از تردد خودروهای دودزای ادارات دولتی، نظامی و انتظامی جلوگیری کند ما این موضوع را دنبال خواهیم کرد؛ امیدواریم روزی برسد که نیاز به تشکیل جلسه کمیته اضطرار نباشد و جشن هوای پاک را بگیریم؛ مقابله با آلودگی هوا تصمیمی جمعی است و قانون در این رابطه صراحت دارد و اگر اجرا شود با وضعیت فعلی مواجه نخواهیم شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.