| کد خبر: 250239 |

محمد محمدی، مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تامین اجتماعی

50 سال افتخار ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی به رانندگان

سازمان تامین اجتماعی هفته حمل و نقل و راهداری را فرصتی مناسب جهت قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و سایر دست اندرکاران و شاغلان بخش حمل و نقل کشور دانسته و مفتخر است که بیش از 50 سال پوشش بیمه ای و ارائه خدمات تامین اجتماعی به این قشر زحمتکش را بر عهده دارد.

تین نیوز

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه ای و با تحت پوشش قرار دادن بیش از نیمی از جمعیت کشور هفته حمل و نقل و راهداری را فرصتی مناسب جهت قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و سایر دست اندرکاران و شاغلان بخش حمل و نقل کشور دانسته و مفتخر است که بیش از 50 سال پوشش بیمه ای و ارائه خدمات تامین اجتماعی به این قشر زحمتکش را بر عهده دارد.

در جهان امروز، نبض توسعه اقتصادی و پویایی افراد در زندگی شهری و روستایی، در دستان ارزشمند فعالان عرصه حمل و نقل می تپد و در تاریخ تحولات کشور عزیزمان، روزها و ایام سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در شکل گیری و انسجام شبکه حمل ونقل کشور داشته اند و 26 آذر سال 1362 نیز از آن جمله است.

به گزارش تین نیوز ، سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه ای و با تحت پوشش قرار دادن بیش از نیمی از جمعیت کشور هفته حمل و نقل و راهداری را فرصتی مناسب جهت قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و سایر دست اندرکاران و شاغلان بخش حمل و نقل کشور دانسته و مفتخر است که بیش از 50 سال پوشش بیمه ای و ارائه خدمات تامین اجتماعی به این قشر زحمتکش را بر عهده دارد.

تشریح پوشش بیمه تامین اجتماعی رانندگان: تاریخچه پوشش بیمه ای رانندگان به سال 1351 برمیگردد. رانندگان و کمک رانندگان کامیون های باربری از آذر ماه 1351 مشمول مقررات بیمه اجتماعی رانندگان قرار گرفته و راسا حق بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمودند. تا اینکه با تصویب قانون الزام شرکتها و موسسات ترابری جاده ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه در سال 1368 شرکتها و موسساتی که در امر حمل و نقل جاده ای بین شهری مسافر یا کالا اعم از داخلی و بین المللی فعالیت داشتند موظف به استفاده از صورت وضعیت های مسافری و بارنامه های حمل کالای داخلی و بین المللی گشته و طی موافقتنامه های فیمابین سازمان تامین اجتماعی و وزارت راه و ترابری وقت مقرر گردید حق بیمه رانندگان توسط شرکتها و موسسات مذکور از مبلغ کرایه حمل کالا /مسافر کسر و بعنوان حق بیمه راننده به بحساب سازمان تامین اجتماعی واریز گردد.

با اجرای طرح موصوف بیش از 161 میلیون اسناد بارنامه و صورت وضعیت مربوط به بیش از 508،000 راننده بین شهری در پایگاه اسناد سوابق بیمه رانندگان مربوط به دوره 1372 تا 1380 ثبت گردید.

در حال حاضر بطور میانگین روزانه بیش از 80 فقره سابقه رانندگانی که توسط شعب تامین اجتماعی سراسر کشور استعلام می گردد، در کمتر از دو روز توسط کارشناسان اداره کل نامنویسی و حسابهای انفرادی ستاد مرکز، استخراج و جهت ارائه حمایتهای بیمه ای به رانندگان عزیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.

در سال 1379 قانون بیمه های اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری به تصویب مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرائی آن نیز در تاریخ 9 /3 /1380 به تصویب هیات وزیران رسید و از مهر ماه سال 1380 کلیه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری که دارای گواهینامه رانندگی معتبر و متناسب با وسیله نقلیه بین بوده و کارت هوشمند (دفترچه کار) رانندگی ایشان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صادر گردیده، راسا حق بیمه خود را بر مبنای دستمزد مقطوع تعیین شده به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمودند. 

در قانون بودجه سال 1386 کل کشور رانندگان شاغل در ناوگان حمل و نقل عمومی از پرداخت 27 /10 حق بیمه خود معاف و دولت مکلف به تخصیص مابه التفاوت حق بیمه تا نرخ کامل در قوانین بودجه سنواتی در هر سال و پرداخت به سازمان تامین اجتماعی گردید.

با تصویب و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال 1389 نیز معافیت حق بیمه رانندگان از 27 /10 به 27 /13.5 افزایش و مقرر گردید تفاوت %50 حق بیمه از محل منابع حاصله از هدفمند سازی یارانه ها به این سازمان پرداخت گردد.

علیرغم اینکه از سال 1393 لغایت سال 1399  اقدام خاصی در پیش بینی اعتبار مربوطه در قوانین بودجه سنواتی صورت نپذیرفته و هم اکنون کسری منابع سازمان و بدهی دولت بابت حق بیمه رانندگان به بیش از 20،000 میلیارد تومان رسیده است، لیکن ارائه خدمات و پوشش کامل بیمه تامین اجتماعی به بیش از 510،000 نفر بیمه شده جاری راننده بین شهری برخوردار از سهم هدفمندسازی، کماکان تداوم دارد. 

همچنین با مساعدت مدیرعامل محترم سازمان و به منظور افزایش رضایتمندی رانندگان عزیز طرح پالایش رانندگان وفق مورخ 04 /11 /1400 به تصویب هیات مدیره محترم سازمان رسیده و به همین منظور دستور اداری شماره 12923 /1400 /1000 مورخ 27 /11 /1400 نیز صادر و مقرر گردید پس از معرفی رانندگان جدیدالورود حائز شرایط از سوی مراجع ذیصلاح (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) پذیرش و پوشش بیمه ای و برخورداری از معافیت رانندگان موصوف از محل جایگزینی به میزان (100%) قطع بیمه پردازی ناشی از عدم اشتغال رانندگان غیر واقعی محقق گردد.

در این راستا طی 6 مرحله جمعا در حدود 11404 راننده جدیدالورود (به تفکیک 8300 نفر راننده بین شهری و 3104 نفر راننده درون شهری) پذیرش و 12772 راننده غیر واقعی (به تفکیک 8300 نفر در حوزه بین شهری و 4472 نفر در حوزه درون شهری) از ناوگان حمل و نقل خارج شدند.

شایان ذکر است ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی و بهره مندی کلیه رانندگان عزیز شاغل در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از مزایای قانونی از اهداف اصلی و همواره مورد تاکید مدیر عامل محترم این سازمان بوده، لذا امید دارد پس از تعیین تکلیف بند "ز" تبصره (17) ماده واحده قانون بودجه سال1401 کل کشور و تامین منابع مالی مورد نیاز ، برنامه ریزی و اقدامات لازم جهت پذیرش و گسترش پوشش بیمه ای باقیمانده رانندگان فعال در عرصه حمل و نقل عمومی بعمل آمده و موجبات رضایت خاطر و تامین آتیه آنان فرآهم گردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری سازمان تامین اجتماعی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    لطف فرماید سوال نماید چگونه وباچه راهکاری می شود هشت سال72تا80راننده گان کامل می شود راننده مقصر نبوده باید مثل الان ازخودراننده دریافت می شد حق بیمه بدون واسطه لطفا این حق مسلم راننده راازبین نبرید حتی باگرفتن دوباره وراهکارجدید کامل نماید بیشتر راننده ها نصف ونیمه سابقه وجوددارد