| کد خبر: 250152 |

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:

◄ هواپیمای ایرانی در کارخانه هواپیماسازی هسا در حال طراحی است

ساخت هواپیما مطالبه جدی رییس جمهوری است و در دستور کار قرار دارد و ما باید به همه زیرساخت های آن دست پیدا کنیم.

تین نیوز

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ساخت هواپیما مطالبه جدی رئیس جمهوری است و در دستور کار قرار دارد و لازم است به همه زیرساخت های آن دست پیدا کنیم.

به گزارش تین نیوز، محمد محمدی بخش امروز در نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در مورد این که ساخت هواپیما در شرایط تحریم چگونه امکان پذیر است، عنوان کرد: با توجه به شرایط تحریم حتما بخش های مختلف مورد توجه قرار می گیرد، به خصوص در حوزه موتور به توسعه آن توجه جدی می شود و مهم ترین موضوع استفاده از دانش تخصصی در این حوزه است.

وی درباره خرید هواپیما نیز با بیان این که خرید هوشمندانه را در دستور کار است، افزود: قریب به اتفاق کارشناسان صنعت معتقدند خریدهای برجامی، به خصوص ای تی آر، با توجه به اقلیم و شرایط ایران هوشمندانه نبوده است. البته خرید هواپیمای نو را در دستور کار قرار داده ایم تا در شرایط مناسب و با تایید کارشناسان انجام شود.

محمدی بخش با اشاره به نقش تحریم ها در حوزه هوایی توضیح داد: علی رغم اینکه به ما هواپیما واگذار کردند، قطعات همچنان تحریم بوده است. باتوجه به اهمیت حوزه هوایی و اتصال آن با دیگر کشورها، در حوزه هوایی تحریم واژه کوچکی محسوب می شود و جنگ تمام عیار قدرت های دنیا در حوزه هوایی به خصوص در حوزه غیرنظامی با جمهوری اسلامی است.

به گفته وی ایران حتی در حوزه خرید آمبولانس که کار بشردوستانه ای است هم تحریم است و به همین دلیل  راهبرد چهارگانه ساخت، نهضت تعمیر، خرید هواپیمای نو و خرید هواپیمای دست دوم در دستور کار قرار دارد.

وی درباره ساخت هواپیماهای بومی تاکید کرد: در این زمینه کنسرسیومی تشکیل شده که این کنسرسیوم سه وجه دارد  باید توجه داشت در 25 سال گذشته زیر ساخت های ساخت هواپیما در کشور ایجاد و در حال حاضر در بحث طراحی پلتفرم مذاکراتی انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هواپیمای سقوط کرده مسیر طبس با عنوان هواپیمای ایران 140 را محصول تولید داخل می‌ دانید؟ اظهار کرد: هواپیمای ایران 140 یک هواپیمای بومی ایران بود و در حال حاضر هواپیمای بومی در کارخانه هواپیماسازی هسا در حال طراحی است. هر چند که با اوکراین برای ساخت هواپیما اظهار همکاری کردیم اما ساخت هواپیما را دنبال می‌ کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه بخش هلیکوپتری به موازات بخش هواپیمایی در دستور کار است، افزود: تعداد زیادی هلیکوپتر برای امدادرسانی، انتقال، اطفای حریق، آمبولانس شهری و امداد به حوادث غیرمترقبه مورد نیاز است، بخشی از این فعالیت ها را نیروهای مسلح انجام می دهد و بخشی را هم سازمان هواپیمایی بر عهده دارد (از جمله در سکوهای نفتی و مناطق نفت خیز)  برهمین اساس به موازات بخش هواپیمایی، توسعه بخش هلیکوپتری هم مورد توجه و چهار محور تولید، نهضت تعمیر، خرید دستگاه نو و خرید دستگاه دست دوم در دستور کار است.

محمدی بخش ادامه داد: امروز شرکت های هلیکوپتری در حوزه تعمیرات موتور، ملخ، بال و بدنه پیشرفت چشمگیری داشته اند، همچنین در حوزه ساخت بالگرد بومی که در مجموعه وزارت دفاع دنبال می شود و امیدواریم خبرهای خوبی از توسعه خدمات داشته باشیم. نمونه این خدمات در حادثه قطار طبس مشاهده شد که 6 فروند بالگرد از نهادهای مختلف حضور داشتند.

رئیس سازمان هواپیمای کشوری درباره تعیین نرخ سوخت انواع هواپیما در داخل کشور گفت: اخیرا در کارگروه اقتصادی دولت تصمیماتی درباره نرخ سوخت ایرلاین‌ ها خارجی در ایران، هواپیماهای داخلی که در مسیر داخلی تردد دارند و نرخ سوخت ایرلاین‌ هایی که تردد خارجی دارند و همچنین ایرلاین هایی که به مقاصد عراق و عربستان برای پروازهای زیارتی تردد دارند تصمیم گیری شده که به زودی اعلام خواهد شد باید توجه داشت که نرخ سوخت در ایران با نرخ سوخت خلیج فارس بسیار تفاوت دارد از این رو تفاوت قیمتی در سوخت ایرلاین ها مطرح است.

وی درمورد پهپادها گفت: درحوزه پهپادها هم با توجه به دستور رئیس جمهوری اقدامات موثر و هماهنگی با دستگاه های امنیتی و نظامی انجام شد و مسئولیت شناسایی و ماموریت پذیری به عهده سازمان هواپیمایی گذاشته شد و امروز هم در حوزه تولید و هم به کارگیری و ارائه خدمات با رشد چشمگیری مواجه هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تغییر تعرفه بلیت هواپیما گفت: شرکت های هواپیمایی با توجه به افزایش نرخ ارز درخواستی برای تغییر قیمت بلیت ارائه کردند که این درخواست در شورای عالی هوایی و ستاد تنظیم بازار در حال بررسی است و به محض تصویب اعلام خواهد شد. 

وی ادامه داد: شناورسازی نرخ بلیت هواپیما قانون برنامه پنجم توسعه بوده اما شناورسازی در دو سال کرونا متوقف شده بود و در نهایت دی ماه سال گذشته تغییرات 15 درصدی  رو به کاهش قیمت ها نسبت به آذر ماه سال 98 انجام شد و در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت ها ایرلاین ها درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما را دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص دستورالعمل حقوق مسافر توضیح داد: دستورالعمل حقوق مسافر بازنگری شده؛ در این حوزه بحث منشور حقوق عامه از سوی سازمان هواپیمایی جهانی قوانین بالادستی وجود دارد؛ ازین رو با حضور شرکت های خصوصی و دولتی و ارائه دهندگان خدمات، جلسات متعدد برگزار و به دستورالعمل جدید حقوق مسافری منجر شد.

محمدی بخش ادامه داد: در این آیین نامه، حدود و قصور اختیارات معلوم است، لغو یا ابطال پرواز ها دلایل مختلفی دارد که متناسب با آنها تکالیفی برای مسافر، ایرلاین ها و فرودگاه ها در نظر گرفته شده و ما بر مبنای آن نظارت خواهیم کرد. دستورالعمل جدید به سمت مردم است و رضایت مردم را به دنبال دارد و تلاش می کنیم اگر هم اشکالی در آن وجود دارد بعد از یک سال بازنگری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به آمار مسافران هوایی در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در ایام نوروز تعداد ۲.۴ میلیون نفر جابه جا شد، در ایام حج با سربلندی توانستیم ۴۰ هزار نفر را جا به جا کنیم و پس از آن هم تعطیلات تابستانه و اربعین و جام جهانی بود.

محمدی بخش با اشاره به توسعه ناوگان هوایی اظهار کرد: هواپیماهایی که قابلیت بازگشت به چرخه پرواز دارند، با اجرای یک برنامه راهبردی به چرخه پرواز بازگشتند. ما از ۹۵ هواپیما در سال ۹۸ اکنون به ۱۷۵ فروند هواپیمای فعال رسیدیم و افزایش ناوگان در حوزه ترانزیت به ۱۱ فروند کارگو رسیده و توانستیم در حمل و نقل بار سهمی داشته باشیم. همچنین نیاز ما ۵۵۰ فروند هواپیما با جمعیت موجود است و اگر به این تعداد نرسیم عرضه و تقاضا تناسب نخواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طراحی و نیازسنجی ساخت هواپیمای ایرانی انجام شده و این هواپیما یک پلتفرم اولیه ایران ۱۴۰ داشته که به سیمرغ تبدیل شده است. هواپیمای مسافربری سیمرغ ۷۵ نفره و طول آن از هواپیمای ایران ۱۴۰ بلندتر است.

او تاکید کرد: به زودی درباره ساخت هواپیما در اصفهان یک نشست خبری برگزار خواهیم کرد و دستاوردهای ایران در این زمینه اعلام خواهد شد. هم اکنون روی پلتفرم و طراحی جدید در حال تمرکز هستیم. اطلاع رسانی در خصوص پیشرفت برنامه ساخت هواپیما توسط کنسرسیومی انجام می شود که کار را در دست دارد و به زودی در یک کنفرانس خبری اعلام می شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره برخورد خدمه پرواز با مسافران اظهار کرد: از خدمه پرواز و همکاران حوزه حمل و نقل هوایی تشکر می کنم، در زمان کرونا بسیاری از افراد کارشان را تعطیل کردند، درحالی که خدمه پروازی به کارشان ادامه دادند و در زمینه انتقال بیمار، واکسن و دارو  مسئولیت گرفتند و بسیاری از دنیا رفتند. روزانه گزارش های متعدد از احیای بیمار داریم که با جان و دل انجام وظیفه می کنند. با وجود این واقفیم که باید تکریم مسافر داشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 1

    ای عزیز دل برادر . دست از رویا پردازی بردارید. مگر آقای منطقی یکبار ادعای ساخت هواپیما نکرد. چرا از تجربه شکست خورده ایشان درس نمیگیرید؟
    اگر خیلی بیل زن هستید و اگر بودجه ای دارید بروید دنبال دانش فنی نگهداری و تعمیرات و انشاالله بازسازی هواپیما. برسید به داد این هواپیماهای زمین گیر. این برای شما بهتر است اگر بدانید.