| کد خبر: 249812 |

جایگاه نخست برای امارات، رتبه ۹۰ برای ایران!

قوی ترین پاسپورت های جهان در ۲۰۲۲ | رتبه پاسپورت ایران

براساس آخرین داده‌ های موجود درباره قوی ترین پاسپورت های جهان، اماراتی‌ ها قدرتمندترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۲ را در اختیار دارند.

تین نیوز

  براساس آخرین داده های موجود درباره قوی ترین پاسپورت های جهان، درحالی که اماراتی ها قدرتمندترین پاسپورت جهان در سال ۲۰۲۲ را در اختیار دارند،  پاسپورت ایرانی با قرار گرفتن در رتبه ۹۰، در کنار اریته، سودان، سوریه، عراق و افغانستان در انتهای لیست قوی ترین و معتبرترین پاسپورت های جهان در آستانه پایان سال ۲۰۲۲ میلادی قرار گرفته است. 

به گزارش تین نیوز ، بر اساس آخرین به روز رسانی Passport Index از رده بندی قوی ترین پاسپورت جهان، از مجموع ۱۹۸ کشور، پاسپورت امارات با پشت سر گذاشتن کشورهای اروپایی و آسیایی، در رتبه اول معتبرترین پاسپورت های جهان قرار گرفته و پاسپورت افغانستان، ضعیف ترین پاسپورت دنیا شده است. 

 Passport Index هر ساله پاسپورت کشورها را بر اساس تعداد کشورهایی که می توان بدون ویزا یا با ویزای بدو ورود یا ویزای الکترونیکی که ظرف حداکثر ۳ روز صادر می شود،  به آن ها دسترسی داشت، دسته بندی می کند.

حال بر اساس آخرین Passport Index از قوی ترین پاسپورت های جهان در ۲۰۲۲، دارندگان پاسپورت امارات متحده عربی می توانند بدون ویزا یا با ویزای بدو ورود به ۱۸۰ کشور جهان سفر کنند؛ این در حالی است که اتباع افغانستان تنها می توانند تحت این شرایط به ۳۸ کشور جهان سفر کنند. دارندگان پاسپورت ایرانی نیز می توانند بدون ویزا یا با ویزای بدو ورود به ۵۱ کشور جهان سفر داشته باشند. 

نکته جالب توجهی که در گزارش Passport Index به چشم می خورد این است که اگرچه شکاف بزرگی بین قدرت پاسپورت های کشور مختلف وجود دارد اما به طور کلی پاسپورت تمامی کشورها در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ قدرتمندتر شده است. بر اساس آخرین به روزرسانی Passport Index از رده بندی پاسپورت های جهان، دارندگان گذرنامه در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط، می توانند به ۱۰۹ کشور جهان بدون نیاز به ویزا یا با ویزای بدو ورود سفر کنند؛ این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۱ میلادی ۹۳ کشور بود. 

به گزارش یورو نیوز، مدیران Passport Index، دلیل این رشد را از یک سو کاهش محدودیت های کرونایی و از سوی دیگر، تمایل کشورهای جهان به کمرنگ کردن مرزهای فیزیکی برای مقابله با تنش های ژئوپلیتیکی و آشفتگی های اقتصادی می دانند. کارشناسان این موسسه معتقدند، محبوبیت دورکاری و تمایل کشورها به جذب عشایر دیجیتال، از دیگر  دلایل رشد قدرت پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی است. 

رده بندی پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲

بر اساس شاخص پاسپورت های Passport Index، از میان ۱۰ پاسپورت قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۲، ۹ پاسپورت متعلق به کشورهای اروپایی است. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، این شاخص کشورها را بر اساس تعداد کشورهایی که می توان بدون ویزا یا با ویزای بدو ورود به آن ها سفر کرد، دسته بندی می کند. به همین دلیل، برخی از کشورها در رتبه های یکسانی قرار گرفته اند. حال بر اساس این گزارش قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲ به ترتیب عبارتند از: 

۱. امارات متحده عربی با ۱۸۰ کشور

۲. آلمان، سوئد، فنلاند، لوکزامبورگ، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، اتریش، سوئیس و کره جنوبی با ۱۷۳ کشور

۳. دانمارک، بلژیک، پرتغال، نروژ، لهستان، ایرلند، آمریکا و نیوزلند با ۱۷۲ کشور

۴. جمهوری چک، یونان، مجارستان، ژاپن، بریتانیا و استرالیا با ۱۷۱ کشور

۵. سنگاپور، مالت، لیتوانی، اسلواکی و کانادا با ۱۷۰ کشور

۶. استونی، لتونی و اسلوونی با ۱۶۹ کشور

۷. ایسلند و لیختن اشتاین با ۱۶۸ کشور

۸. قبرس، کرواسی، رومانی و بلغارستان با ۱۶۷ کشور

۹. مالزی با ۱۶۵ کشور

۱۰. موناکو با ۱۶۳ کشور

ضعیف ترین پاسپورت های جهان

در انتهای لیست قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۲، کشورهایی قرار دارند که کمترین قدرت سفر را دارند و دارندگان پاسپورت این کشورها برای سفر به اغلب کشورهای جهان باید اقدام به دریافت ویزا قبل از سفر کنند. بر اساس رده بندی پاسپورت های جهان که از سوی  Passport Index اعلام شده، ۱۰ جایگاه آخر درمیان پاسپورت های جهان به کشورهای زیر اختصاص یافته است:

۸۸. سودان جنوبی و اتیوپی با ۵۳ کشور

۸۹. اریته با ۵۲ کشور

۹۰. ایران با ۵۱ کشور

۹۱. لیبی، فلسطین و کره شمالی با ۵۰ کشور

۹۲. بنگلادش با ۴۹ کشور

۹۳. یمن با ۴۵ کشور

۹۴. پاکستان و سومالی با ۴۴ کشور

۹۵. عراق با ۴۰ کشور

۹۶. سوریه با ۳۹ کشور

۹۷. افغانستان با ۳۸ کشور

بر اساس این گزارش پاسپورت ایران با قرار گرفتن در جایگاه نودم، یک پله بالاتر از لیبی، فلسطین و کره شمالی و پایین تر از سودان، اتیوپی و اریته قرار گرفته است. دارندگان پاسپورت ایرانی تنها می توانند بدون ویزا به ۱۴ کشور و با ویزای بدو ورود به ۳۷ کشور جهان سفر کنند و این یعنی، آن ها باید برای سفر به ۱۴۷ کشور دنیا ویزا بگیرند. 

قوی ترین پاسپورت های جهان بر اساس شاخص هنلی

علاوه بر وب سایت Passport Index، شرکت «هنلی و شرکا» که در زمینه مشاوره مهاجرت سرمایه گذاری فعالیت می کنند، نیز هر ساله در مقاطع مختلف سال، فهرستی از رتبه بندی قوی ترین پاسپورت های جهان را اعلام می کند. این شرکت در آخرین گزارش «شاخص پاسپورت ها» در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ میلادی، ۱۹۹ پاسپورت را طبق تعداد مقاصد قابل دسترس بدون ویزا، رتبه بندی کرده است. این گزارش، بر اساس داده های انحصاری انجمن بین المللی یاتا تهیه شده و امکان سفر بدون ویزا، دریافت ویزای بدو ورود و یا ویزای الکترونیکی، در رتبه بندی کشورها تاثیرگذار است.

در گزارش قوی ترین پاسپورت های ۲۰۲۲ میلادی هنلی، مجموعاً ۱۱۲ رتبه بندی وجود دارد که پاسپورت ایران با امکان سفر به ۴۳ کشور بدون ویزا، در رتبه ۱۰۲ قرار گرفته است. گفتنی است کشور قزاقزستان به تازگی محدودیت دریافت ویزا را برای ایرانیان برداشته، اما در گزارش اخیر هنلی لحاظ نشده است. 

بر اساس این گزارش، پاسپورت ژاپن با دسترسی به ۱۹۳ کشور، در رتبه اول قوی ترین پاسپورت جهان در گزارش سه ماهه سوم ۲۰۲۲ قرار دارد و کشور های سنگاپور و کره جنوبی به طور مشترک با دسترسی بدون ویزا به ۱۹۲ کشور در مقام دوم و کشور های آلمان و اسپانیا با دسترسی به ۱۹۰ کشور، در رتبه سوم قوی ترین پاسپورت جای گرفته اند.

۱۰ رتبه برتر قوی ترین پاسپورت های ۲۰۲۲ شاخص هنلی به شرح زیر است:

۱. ژاپن با دسترسی به ۱۹۳ کشور

۲. سنگاپور و کره جنوبی با دسترسی به ۱۹۲ کشور

۳. آلمان و اسپانیا با دسترسی به ۱۹۰ کشور

۴. فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با دسترسی به ۱۸۹ کشور

۵. اتریش، دانمارک، هلند و سوئد با دسترسی به ۱۸۸ کشور

۶. فرانسه، انگلستان، ایرلند و پرتغال با دسترسی به ۱۸۷ کشور

۷. بلژیک، نیوزلند، نروژ، سوئیس و آمریکا با دسترسی به ۱۸۶ کشور 

۸. استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان و مالتا با دسترسی به ۱۸۵ کشور 

۹. مجارستان با دسترسی به ۱۸۳ کشور 

۱۰. لیتوانی، لهستان و اسلواکی با دسترسی به ۱۸۲ کشور

افغانستان با دسترسی به ۲۷ کشور بدون ویزا در رتبه ۱۱۲، آخرین جایگاه قوی ترین پاسپورت هنلی، قرار گرفته است. این کشور در رتبه بندی پیشن هنلی نیز در جایگاه آخر (۱۱۶) قرار داشت. رتبه بندی کشورها در انتهای جدول به شرح زیر است: 

۱۰۸. یمن با دسترسی به ۳۴ کشور 

۱۰۹. پاکستان با دسترسی به ۳۲ کشور 

۱۱۰. سوریه با دسترسی به ۳۰ کشور 

۱۱. عراق با دسترسی به ۲۹ کشور 

۱۱۲. افغانستان با دسترسی به ۲۷ کشور 

پیش از این در رتبه بندی قوی ترین پاسپورت جهان بر اساس شاخص هنلی، ژاپن و سنگاپور به طور مشترک با دسترسی به ۱۹۲ کشور در جایگاه اول قرار داشتند. ایران نیز با دسترسی به ۴۲ کشور، در جایگاه ۱۰۱ قرار داشت.

نقشه زیر براساس میزان دسترسی شهروندان کشورهای جهان به مقاصد مختلف، از کم ترین تعداد (طوسی رنگ) تا بیشترین تعداد (نارنجی پررنگ)، تهیه شده است. 

نقشه قویترین پاسپورت های جهان

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: رسانه قطبنما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.