| کد خبر: 249784 |

◄ روش های تامین ناوگان هوایی؛ رایزنی سیاسی + برنامه ریزی علمی و تخصصی

کمبود ناوگان هوایی در کشور بیش از آنکه حاصل تحریم ها باشد، ناشی از انتخاب ما در پایین نگاه داشتن سیستم عرضه نسبت به تقاضاست. 

تین نیوز

به اعتقاد یک کارشناس هوانوردی، کمبود ناوگان هوایی در کشور بیش از آنکه حاصل تحریم ها باشد، ناشی از انتخاب ما در پایین نگاه داشتن سیستم عرضه نسبت به تقاضاست. 

به گزارش تین نیوز ، خلیل الله معمارزاده ( محمد معمار ) با بیان این مطلب گفت: تجربه تلخ تامین ناوگان هوایی کشور در کشاکش گشایش مقطعی ناشی از برجام ، نشان داد فرآیند تامین ناوگان هوایی در کنار رایزنی های سیاسی در بالاترین سطح ممکن، خود یک برنامه ریزی علمی و تخصصی می خواهد. 

وی این مطلب را در کانال تلگرامی خود بیان کرد و افزود: انتخاب ترکیب هواپیماهای «متناسب» در زمان «بجا» به روش «صحیح» از منابع «درست» با ویژگی های «مناسب» یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند برنامه ریزی خطوط هوایی است. 

معمار زاده عنوان کرد: برنامه ریزی ناوگان، به زبان ساده، باید به سوال های زیادی از این دست پاسخ دهد: کدام هواپیما مورد نیاز است و چه زمانی آنها را از کدام منابع و با چه روش هایی به دست آوریم؟ و .... هنگام پاسخ دادن به این سوال های متنوع، تصمیم گیران باید تعداد گزینه های انتخابی متنوع و تا حدی متناقضی را در نظر بگیرند.

وی گفت: معیارهای متنوع، متضاد و متنافر از جمله اقتصادی، مالی، عملکرد فنی، عملیاتی، تجاری، کامپوننت ها، پارت ها، موتور، سایکل، ساعت پروازی، آخرین چک C ، پیکربندی کابین، مشترک بودن ناوگان از خانواده مشابه یا سازنده یکسان و .. یک سیستم برنامه ریزی و تصمیم گیری مفصل چند معیاره، چند شاخصه و چند هدفه می خواهد. 

معمارزاده افزود: مدل های«استاتیک» (انتخاب و ترکیب ناوگان) و «دینامیک» (توسعه ناوگان) و تحلیل‌ های روندی و سناریویی تجربی بر روی داده‌ های برنامه‌ ریزی ناوگان و داده های موجود در بازارهای مختلف دنیا و ارزیابی های دقیق کیفی سیاسی و دیپلماسی بر اساس نظریه بازی ها در شرایط تحریمی در کنار مدل‌ سازی های ریاضی روابط متقابل «منطقی - تحلیلی» می تواند برای شرکت های هواپیمایی کشور و همچنین سیاست گذاران و نهادهای دولتی بسیار مفید باشد. 

این کارشناس ادامه داد: خطوط هوایی می توانند از مدل برنامه ریزی ناوگان به عنوان یک ابزار برنامه ریزی سطح استراتژیک برای تخمین توسعه میان مدت/بلند مدت ناوگان با انجام تحلیل های مختلف حساسیت و ریسک استفاده و پتانسیل های بازار هواپیماهای کارکرده را شناسایی کنند.

وی عنوان کرد: اگر درک و فهم صحیحی از برنامه ریزی ناوگان هوایی به عنوان بخشی تخصصی از مدیریت دارایی وجود داشت، در مسیر بیراهه تامین ناوگان هوایی نو، کشور دچار این سکته نمی شد. 

معمارزاده گفت: بپذیریم اگر در جایی هستیم و توانایی اقناعی و اجماعی نداریم، مسئولیتی را نپذیریم تا در این برگ های تاریخی که آیندگان مرور خواهند کرد، ناممان و دوره تاریخی مان به ضعف و سستی یاد نشود. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اظهار نظر کارشناسی واقع‌بینانه 👍