| کد خبر: 248495 |

◄ چهار ضعف بزرگ در بازرگانی شرکت های هواپیمایی ایران که موجب زیان آنها می شود

از نظر برخی کارشناسان هوانوردی، ضعف در مدیریت بازرگانی، عامل اصلی زیان شرکت های هواپیمایی محسوب می شود که این ضعف در چهار بخش قابل بررسی است.

تین نیوز

 از نظر برخی کارشناسان هوانوردی، ضعف در مدیریت بازرگانی، عامل اصلی زیان شرکت های هواپیمایی محسوب می شود که این ضعف در چهار بخش قابل بررسی است.

به گزارش تین نیوز، خلیل الله معمارزاده (محمد معمار)  در توضیح این چهار بخش گفت: موضوع اول، درآمدی است که می توانست محقق شود اما محقق نشده است. این درآمد عدم النفع نام دارد. یعنی شرکت می توانست نفعی به دست آورد اما این نفع را کسب نکرده است.این درآمد از دست رفته محسوب شده و پرت نامیده می شود.

وی در گفت و گو با تین نیوز افزود: موضوع دوم اتلاف درآمد است که ناشی از جنگ  قیمت ها یا خالی ماندن صندلی هاست  و موضوع سوم نشت درآمدهاست که این نشت درآمدی عمدتا ناشی از تخلفاتی است  که در شرکت ها ممکن  است اتفاق بیفتد و معمولا به دلیل نبود سیستم و مسائلی از این دست رخ می دهد.

این کارشناس عنوان کرد: مورد بسیار مهم چهارم این است که در شرکت های هواپیمایی ایران هنوز مفهوم اصولی و کلی مدیریت درآمد که حدود چهار دهه است در شرکت های هواپیمایی دنیا اجرا شده، اجرا نشده است.

بیشتر بخوانید:

معمارزاده تاکید کرد: شرکت های هواپیمایی کشورمان به طور عمده بر ابعاد فنی و عملیاتی تاکید دارند نه بر  ابعاد سیستمی و مدیریتی.

وی گفت: معتقدم زمان آن رسیده با توجه به  فشارهای هزینه ای، در کنار توسعه ابعاد فنی و عملیاتی که صورت گرفته است به رشد متناسب و متناظر ابعاد سیستمی و مدیریتی نیز توجه شود.

او افزود: اکنون وقت آن است که در شرکت های هواپیمایی به صورت متعادل و متوازن در ابعاد سیتمی و مدیریتی هم  توسعه صورت گیرد چرا که چاره  و  انتخاب دیگری وجود ندارد.

این کارشناس صنعت هوانوردی با بیان این که این مهم چهار دهه است که در دنیا اجرا شده ولی هنوز  به طور اصولی در شرکت های هواپیمایی ایرانی، اصول مدیرتی درآمد اجرا نشده است، عنوان کرد: در این زمینه ابتدا باید از سه وجه نشت، اتلاف و پرت درآمد جلوگیری کرد و سپس کار مدیریت درآمد را انجام داد.

وی با تاکید بر این که  انجام مدیریت اصولی درآمد یعنی پیش بینی  های درستی در زمینه توزیع صندلی، ساختار  نرخی، ساختار قیمت گذاری صورت می گیرد،  از پلتفرم تجاری به خوبی استفاده می شود و هزینه فایده خوبی وجود دارد، بیان کرد: در مجموع یعنی همین کاری که الان آژانس های آنلاین انجام می دهند، یعنی ضعف مدیریت بازرگانی شرکت های حمل و نقل را  آژانس های آنلاین پوشش می دهند و 90 درصد فروش بلیت های هواپیمایی در آژانس های آنلاین اتفاق می افتد. 

معمارزاده با طرح این پرسش که دلیل رشد قارچ گونه آژانس های آنلاین چیست؟، گفت: چون سود ناشی از بلیت و توزیع نامتعادل در بازار توزیع و فروش متورم شده است این در حالی است که باید بخشی از این سود در شرکت های هواپیمایی متعادل شود.

وی دلیل این امر را ضعف در مدیرت بازرگانی شرکت های هواپیمایی ذکر کرد و افزود: این ضعف را آژانس های مسافرتی آنلاین جبران نموده و رشد هم کرده اند.

او عنوان کرد: در حالی که از نظر زیرساخت های فروش بلیت، آژانس ها زیرساخت های به مراتب کمتری نسبت به شرکت های هواپیمایی دارند ولی به تناسب سود عملیاتی آنها بسیار بالاتر است زیرا به دلیل وجود ضعف مدیریت بازرگانی در شرکت های هواپیمایی، این شرکت ها نمی توانند  متناسب با سرمایه گذاری خود سود عملیاتی کسب کنند.

معمار زاده ادامه داد: آژانس های آنلاین در حال استفاده از این ضعف شرکت های هواپیمایی هستند و سود عملیاتی خوبی را با توجه به این که سرمایه گذاری  خیلی سنگینی به نسبت شرکت های هواپیمایی ندارند، کسب می کنند و شواهد هم گویای آن است که بازار توزیع در آژنس های آنلاین متورم شده و بیش از 90 درصد سود نصیب آنها می شود.

وی گفت: در واقع به جای این که سود در زنجیره تامین و در جایی که صندلی تولید و ارایه می شود، وارد شود و به طور منصفانه بین بخش توزیع و فروش، تقسیم شود این سود به طور منصفانه در زنجیره تامین وجود ندارد و جایی که صندلی را تولید می کند متناسب با آن سود عملیاتی به دست نمی آورد.

این کارشناس افزود: دلیل این است که در شرکت های هواپیمایی هنوز نگاه عملیاتی و  این باور وجود دارد که خلبان می تواند معاونت بازرگانی یک شرکت هواپیمایی را اداره کند و یک عملیاتی می تواند لزوما یک مدیر قوی باشد.

معمار زاده تاکید کرد: در حالی که  اصولا در حوزه رفتار سازمانی ثابت شده است افراد عملیاتی در حوزه مدیریتی شرکت ها  دچار نزدیک بینی مدیریتی می شوند و اغلب نمی توانند در ایرلاین ها مدیران موفقی باشند (این به طور کلی است واستثنائاتی هم وجود دارد).

وی عنوان کرد: ویژگی کار عملیاتی نیز نزدیک بینی عملیاتی است. یعنی مدیران عملیاتی شرکت های هواپیمایی را بر اساس عملیات مدیریت می کنند نه بر اساس راهبرد استراتژیک زیرا شغل شان بر شخصیت آنها اثر گذاشته است و بر همین اساس شرکت را در ابعاد فنی و تکنولوژیکی رشد می دهند در حالی که اکنون در شرکت های هواپیمایی کشور نیاز است ابعاد سیستمی و برنامه ریزی که چهار دهه است که در دنیا اجرا می شود، مورد توجه قرا گیرد.

این کارشناس صنعت هوانوردی افزود: بنابراین وقت آن رسیده است در شرکت های هواپیمایی ایرانی، در کنار ابعاد سخت افزاری صنعت هواپیمایی به طور متناسب نسبت به توسعه سیستم های نرم افزاری در مدیریت نیز اقدام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.