| کد خبر: 24661 |

عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی در گفتگو با تین‌نیوز عنوان کرد:

◄ جای خالی شرکت‌های کشتیرانی در سیاستگذاری درباره بنادر خشک / ذی‌نفعان واقعی از قلم افتاده‌اند

تین نیوز | عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی معتقد است در کشور ما وقتی درباره بندر خشک بحث می کنند اصلا درباره شرکت های کشتیرانی صحبت نمی شود و فراموش می کنند که یکی از ارکان بندر خشک، شرکت های کشتیرانی هستند.

به گزارش تین نیوز، توسعه حمل و نقل چند وجهی یکی از شعارهای اصلی وزیر راه دولت یازدهم از ابتدای حضور در مسند وزارت بوده است.

روزبه مختاری، عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی، در ارزیابی وضعیت حمل و نقل چندوجهی در بنادر کشور اظهار کرد: وقتی صحبت از حمل و نقل چندوجهی می شود، نخست باید متولی این امر مشخص شود.

وی افزود: در حمل و نقل چند وجهی، آیا صاحب کانتینر که بار ورودی یا خروجی دارد، باید هماهنگی کند تا بتواند بارنامه سراسری صادر کند یا شرکت های فورواردری باید بتوانند این کار را انجام دهند؟

متولی حمل و نقل چندوجهی کیست؟
عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی اضافه کرد: اصل حمل و نقل چند وجهی می تواند توسط شرکت های کانتینری یا صاحبان کانتینر صورت بگیرد اما آیا شرایط برای شرکت های صاحب کانتینر مهیاست که بارنامه بدهند؟ آیا می توانیم یک نرخ دهی جامع و کامل در این باره داشته باشیم؟

وی با تاکید بر لزوم توجه به ذی نفعان حمل و نقل چند وجهی و ضرورت نظرگیری از آنان گفت: تا جایی که بنده مطلعم، با شرکت های کشتیرانی صحبت جدی مبنی بر این که تسهیلاتی به آنها داده شود تا حمل و نقل چند وجهی داشته باشیم، نشده است.

در صحبت از بندر خشک، شرکت‌های کشتیرانی را فراموش می‌کنند!
این کارشناس حمل و نقل دریایی با اشاره به ارتباط نزدیک بین حمل و نقل چند وجهی و بحث احداث بنادر خشک اظهار کرد: در کشور ما وقتی درباره بندر خشک بحث می کنند اصلا درباره شرکت های کشتیرانی صحبت نمی شود و فراموش می کنند که یکی از ارکان بندر خشک، شرکت های کشتیرانی در آن بندر هستند و باید همان خدماتی که شرکت کشتیرانی در بندر ارائه می دهد در بندر خشک هم ارائه شود.

وی از عدم هماهنگی سازمان راهداری به عنوان متولی احداث بنادر خشک با شرکت های کشتیرانی انتقاد کرد.

مختاری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «آیا می توانیم افتتاح خطوط ریلی جدید در بندر شهیدرجایی را نمونه ای از توسعه حمل و نقل چندوجهی قلمداد کنیم؟» گفت: شروط زیادی برای داشتن حمل و نقل چند وجهی نیاز است و اگر یکی از این شرط ها را داشته باشیم نمی توانیم ادعا کنیم حمل و نقل چند وجهی داریم.

ضعف اطلاع رسانی درباره خدمات حمل و نقل چندوجهی
وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و نظرخواهی از همه کسانی که درگیر حمل و نقل چند وجهی هستند، اظهار کرد: آیا در حال حاضر درباره خط جدید ریلی بندر شهیدرجایی و تردد آن به بندر امام خمینی، به شرکت های کشتیرانی اطلاع رسانی شده است؟

عضو اتاق فکر سازمان بنادر ادامه داد: اگر یک شرکت کشتیرانی بخواهد بارنامه سراسری صادر کند و از این سرویس استفاده کند، چه امکاناتی در اختیارش قرار خواهد گرفت؟

مختاری با بیان این که "متاسفانه در این مساله به صورت جزیره ای عمل می شود و ذی نفعان واقعی در نظر گرفته نمی شوند" گفت: این در حالی است که هم شرکت های فورواردری و هم کشتیرانی ها و نمایندگان آنها، باید در کنار هم و مستقیما وارد بحث حمل و نقل چند وجهی و احداث بنادر خشک شوند.

وی با انتقاد دوباره از ضعف اطلاع رسانی درباره رویدادهای حوزه بنادر خشک اظهار کرد: متولی بنادر خشک، متولی اطلاع رسانی در این باره نیز هست و هر کس مدعی است که ما می توانیم بندر خشک داشته باشیم، باید فکری هم به حال اطلاع رسانی در این باره کند و به صورت مستقیم با شرکت های کشتیرانی صحبت کند، مشکلات را ببیند و راه حل ها را بیابد تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

این کارشناس حمل و نقل دریایی در پایان با اشاره به فعالیت های مطلوب مدیرکل بنادر هرمزگان و تیم مستقر در بندر شهیدرجایی، از سازمان بنادر خواست تا حمایت های لازم را برای گذر از مشکلات، از این گروه داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.