| کد خبر: 232661 |

◄ انتخاب وزیر راه و شهرسازی جدید؛ حوزه دریایی فراموش نشود

لازم است در دولت سیزدهم به حوزه دریا با نگاه ویژه تری توجه شود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است وزارت راه و شهرسازی (مسکن و شهرسازی و راه و ترابری)، وزیری می خواهد که وزارتخانه را با برون سپاری امورات جاری به بخش خصوصی، کوچک کرده و به بخش اقتصاد کلان بپردازد و اقتصاد خُرد را به بخش خصوصی واگذار کند.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس که نامش در تین نیوز محفوظ است با بیان این مطلب همچنین انجام این اقدامات را بسیار سخت توصیف کرد.

وی  که در حوزه پروژه های ساحلی و فراساحلی فعالیت می کند، افزود: لازم است در دولت سیزدهم به حوزه دریا با نگاه ویژه تری توجه شود.

این کارشناس عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی یکی از معاونت وزارت خانه و از حوزه های کاملا تخصصی و درآمد هزینه ای است که توانمند سازی این بخش موجب رونق صنعت جاده ای و هوایی نیز خواهد شد، جایی که کالا و خدمات به ساحل رسیده و با حمل و نقل ریلی و جاده ای و هوایی  به دست  مصرف کنندگان و تولید کنندگان می رسد.

بیشتر بخوانید:

او گفت: با وجود بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر ساحل ثروت ساز و سه بندر استراتژیک در چابهار، بندر شهید رجایی و بندر امام، ظرفیت های بالقوه ای در این صنعت نهفته است و شاید کمتر وزیری به این حوزه که قدرت مضاعفی دارد و می تواند الگوی کار و خدمات گردد، توجه دامنه داری نموده است.

پیش از این نیز جمعی از فعالان بخش حمل و نقل کشور با انتشار متنی،  مطالبات این بخش از رئیس جمهور آینده را بیان کرده بودند.

یکی از درخواست های آنان از رئیس جمهور که در استانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح شد، این بود که انتخاب سکان دار حمل و نقل کشور  به دور از سلایق سیاسی و برخاسته از مجموعه داخلی صنف و متخصصان این حوزه صورت گیرد.
اهمیت توجه به نهادهای مدنی بخش و تشکل های صنفی و علمی حوزه به منظور مشارکت بیشتر بخش خصوصی در امور و ایجاد زمینه‌های بالندگی و اثرگذاری تشکل ها و صنوف حمل و نقلی یکی دیگر از این مطالبات بود.
توجه ویژه به دیپلماسی حمل و نقل در حوزه های منطقه‌ ای و بین المللی و رعایت اصل منافع ملی و برخورداری از نظرات فعالان حمل و نقل و بویژه بخش خصوصی نیز از دیگر خواسته های مطرح شده از رئیس جمهور بود.
تامین تسهیلات لازم و تدوین قوانین تسهیل کننده برای نوسازی حمل و نقل باری و مسافری در شقوق مختلف حمل ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، با بازیگری انجمن‌ها و بخش خصوصی نیز یکی دیگر از این مطالبات بود.
 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فعال اقتصادی 4 0

    وزارت راه و شهرسازی یک وزارت زیربنایی و اقتصادی است . تامین زیرساختهای لازم برای ارتباطات ملی و بین المللی بر عهده این وزارتخانه است . در عین حال در حوزه حمل و نقل یک بخش اقتصادی تلقی میگردد . در طول سالیان اخیر با تغییرات در ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی ساختار وزارت راه حجیم و بهم خورد . حوزه مسکن و حمل و نقل مورد اغفال قرار گرفت ویا سطح وزارت خانه بحدی گسترش پیدا کرد که مجموعه وزارت قادر به برنامه ریزی و نظارت بر آن نیست . در حوزه حمل و نقل جاده ای که بیش از 80 درصد حمل و نقل ایران به آن وابسته است با ادغام راهداری چنان آشفتگی مدیریتی و ساختاری در ان ایجاد شد که ماحصل آن را میتوان در اخبار سازمان راهداری به وضوح مشاهده کرد . مدیران ستادی از راهداری و با تفکرات راهداری ، مدیران استانی تماما راهداری ، معاونین حمل و نقل ضعیف .......از خروجی سیاستهای اخیر بوده است . ما در استان آذربایجانشرقی و غربی فعالیت داریم مدیران کل واقعا در حوزه حمل و نقل پیاده و بی برنامه هستند و افرادی که توان اداره این بخش را دارند، را نیز منزوی نموده و شاکله و ساختار را بهم زده اند . وزیر باید در از افرادی انتخاب گردد که دارای فکر برنامه ای و اقتصادی باشند و نفراتی در این دولت به مدیران ستادی و استانی انتخاب گردند که صاحب ایده و تفکر باشند نه مهندس اجرایی که توان برنامه ریزی را نداشته باشند . مدیران ما اکثر فنی و مهندسی هستند و قادر نیستند بر ساختارهای برناه ای و اقتصادی نظارت و راهبری داشته باشند .