| کد خبر: 22413 |

وقتی کشتی سازان پاسخگو نیستند راهی جز خرید نمی ماند

تین نیوز | مالکین شناور به دنبال با کیفیت‌ترین وسیله نقلیه آبی با مناسب‌ترین قیمت در کوتاه‌ترین زمان تحویل هستند.اگر سازندگان شناور در داخل پاسخگو نباشند، مالکین شناور به سازندگان خارجی رو می‌آورند و خواسته خود را تأمین می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن توسعه دریا محور با اشاره به درخواست صنایع کشتی سازی ایران مبنی بر ممنوعیت خرید کشتی از خارج و یا به تعبیر دیگر لغو سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور گفت : سازندگان کشتی و شناور در داخل، اعم از دولتی یا خصوصی و تعاونی به طور طبیعی چنین خواسته‌ای را دارند آنان برای آنکه بتوانند جبران هزینه های گزاف خود در بخش سرمایه‌گذاری و نیز هزینه‌های جاری را کنند راهی جز استفاده از تمامی امکانات برای فعال نگه داشتن یاردهای ساخت شناور خود ندارند.

ملک رضا ملک پور با اشاره به اینکه لازم است مسئولان و دست اندرکاران توجه به چند نکته را مد نظر داشته باشند ادامه داد : از دید مالکین شناور قضیه چیز دیگری است. آنان به دنبال با کیفیت‌ترین وسیله نقلیه آبی با مناسب‌ترین قیمت (شرایط مالی) برای تحویل در کوتاه‌ترین زمان هستند. هر سازنده‌ای که این سه اصل ( کیفیت ، قیمت و مدت زمان ساخت ) را برای مالکین شناور تأمین کند، به او سفارش ساخت شناور می‌دهند.

اگر سازندگان شناور در داخل پاسخگو نباشند، مالکین شناور به سازندگان خارجی رو می‌آورند و خواسته خود را تأمین می کنند.

وی تاکید کرد : پر واضح است هر مشوقی که دولت برای ساخت شناور در داخل بدهد و هر چه بانک و بیمه و منابع مالی داخلی برای ساخت شناور در داخل امتیاز بدهند (که بسیار خوب و لازم نیز هست) باید به مجموع معادله نگاه کرد، یعنی حاصل تمامی حمایت‌ها برای ساخت در داخل و ممانعت‌ها برای جلوگیری از سفارشات ساخت شناور به خارجیان، باید طوری باشد که معادله به نفع سفارش ساخت کشتی در داخل تغییر کند وگرنه وضعیت نابسامان فعلی ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن توسعه دریا محور با طرح این پرسش که حال باید دید آیا در دولت برنامه خاصی وجود دارد که در دراز مدت ساخت شناور در داخل کشور را تشویق کند؟ ادامه داد : اولین پرسشی که مطرح می شود این است که کدام سازمان در دولت مسئول تهیه چنین طرح و برنامه‌ای است؟ سازمان بنادر و دریانوردی در وزارت راه و شهرسازی یا بخش صنایع دریایی در وزارت صنعت و معدن و تجارت؟

ملک پور گفت : مبهم بودن این قضیه یكی از آسیب‌هایی است كه متوجه بخش صنایع ساخت كشتی در ایران شده است. واقعیت امر آن است كه در سابقه 35 سال گذشته هیچ حركت زیربنایی در این بخش از صنایع (یعنی صنایع ساخت و تعمیر شناور در ایران) كه صنعتی استراتژیك است صورت نگرفته است. 

وی تصریح کرد :بعضی از مقاطع شاهد بوده‌ایم كه سازمان بنادر و دریانوردی از اهرم وجود اداره شده برای رونق ساخت شناورهای كوچك در ایران استفاده كرده است. در مقاطع دیگر دیده‌ایم كه صحبت از صندوق حمایت از صنایع دریایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به میان آمده و شوراهای صنایع دریایی را مأمور وظایف ویژه‌ای كرده‌اند. ولی در مجموع این اقدامات حكم ارزن در مقابل هندوانه بوده و در نتیجه كار اساسی در این بخش صورت نگرفته است.

عضو هیئت مدیره انجمن توسعه دریا محور یادآور شد : متأسفانه صدا و سیما هم هر از چندی ساخت و به آب اندازی كشتی‌های فلزی اقیانوس‌پیما و سكوهای دور از ساحل را نشان می‌دهد كه حاكی از اقتدار صنعت دریایی ماست، لیكن در همان بخش خبری، اگر گفته شود چقدر منابع صرف شده و چه میزان سفارش‌دهنده كشتی معطل شده است تا جریان ساخت و به آب اندازی شناور تمام شود، به وضوح معلوم می شود كه اصلاً كار اقتصادی نبوده است.

وی به هزینه ساخت یک شناور در داخل اشاره کرد و افزود : آخرین وضعیت ما در صنایع ساخت شناور در داخل مؤید آن است كه برای یك شناور كوچك فلزی (از نظر طول، عرض و آبخور) كه سازنده داخلی صد در صد توانایی ساخت آن را داشته باشد، محصول ساخته شده 50 درصد گران تر از شناور مشابه ساخته شده در خارج است و سرعت شناور 30 درصد پائین‌تر از شناور مشابه خارجی است. یعنی مالك شناور باید گران‌تر بخرد و در طول فعالیت شناور، به علت سرعت پایین شناور هزینه‌های گران‌تر مصرف سوخت برای سفرهای دریایی را نیز متحمل شود. آیا هیچ سرمایه‌گذاری با این وضعیت سفارش ساخت شناور به داخل می‌دهد؟

ملک پور گفت : تحقیقات دقیق به عمل آمده نشان می‌دهد كه صنایع ساخت و تعمیر كشتی سومین رتبه در بخش تولید ناخالص ملی را دارا است. یعنی در درآمدهای حاصل از بخش دریا، در سراسر جهان نفت و گاز جا به جا شده در دریا در رتبه اول ، حمل‌ونقل دریایی در رتبه دوم و صنایع ساخت و تعمیر شناور در رتبه سوم قرار می گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن توسعه دریا محور اظهار داشت : در هر حال به علت فقدان برنامه و نگرش كلان و طولانی مدت، ما شاهد ركود و آسیب در بخش صنایع تعمیر و ساخت كشتی هستیم. یكی از دلایل آن است كه اغلب مسئولان ذیربط در سازمان‌های دریایی خیلی سریع عوض شده و جایگزین می‌شوند و در ضمن بعضی از این مسئولان فقط پست سیاسی دارند و اصلاً از ابعاد و كم و كیف مسئولیت حرفه‌ای خودآگاهی ندارند. 
وی با ابراز امیدواری گفت: امید ما این است كه روزی شاهد آن باشیم تا مدیران این بخش از افرادی توانمند با تفكر دریامحور برگزیده شده و قدری طولانی مدت‌تر فكر کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.