| کد خبر: 222645 |

تحلیل کاکایی درباره کاهش قیمت خودرو در بازار

◄ از تعطیلی بازار سنگال غلط دریافت نکنید

زمانی که مراجع اصلی اعلام قیمت ها تعطیل هستند و سایت ها مجاز نیستند قیمت خودرو را وارد کنند، یا وقتی از حجم معادلات اطلاع ندارید برچه اساسی می توانید در مورد روند کاهشی و یا افزایشی خودرو صحبت کنید.

تین نیوز

«کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه‌دار است؟» این سوالی است که در هفته جاری ذهن خریداران و فروشندگان مبتدی بازار خودرو را به خود مشغول کرده است. در این میان برخی نیز با تحلیل های عجولانه این روند را ادامه‌دار تلقی می کنند و بر این باورند که بازار خرید و فروش خودرو به یک بن بست رسیده و همین امر باعث کاهش قیمت ها در این بازار شده است. اما این روند کاهش که از ابتدای تعطیلی آغاز شده است چه اندازه واقعی است؟ امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو در این باره به «تین نیوز» می گوید وقتی شما از حجم معادلات اطلاع ندارید و بازار تعطیل است صحبت کردن دربازه قیمت ها غیرمنطقی است.  

این کارشناس خودرو می گوید: این دست تحلیل ها هیچکدام دقیق نیستند چرا که زمانی که بازار تعطیل است و خرید و فروشی صورت نمی گیرد چگونه برخی از روند کاهشی قیمت خودرو صحبت می کنند. زمانی که مراجع اصلی اعلام قیمت ها تعطیل هستند و سایت ها مجاز نیستند قیمت خودرو را وارد کنند، همچنین وقتی از حجم معادلات اطلاع ندارید برچه اساسی می توانید در مورد روند کاهشی و یا افزایشی خودرو صحبت کنید.

وی می افزاید: زمانی که درباره قیمت خودرو صحبت می شود، تعداد زیادی از خودروها را در مقایل داریم از خودرویی که در داخل تولید می شود تا محصولاتی که وارد می شوند، که هرکدام تغییرات قیمت شان متفاوت است. خود من براساس همین اطلاعات ناقص و پراکنده بررسی کردم که در سه هفته گذشته بین ۱۰ تا ۳۰ درصد اختلاف قیمت در حوزه خودرو را شاهد بوده ایم. یعنی در خودروهای خارجی حدود ۳۰ درصد اختلاف قیمت داشتیم و در تولیدات داخلی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اختلاف قیمت؛ که البته اینها براساس عرضه و تقاضا ارزیابی شده است. اما در حال حاضر که بازار تعطیل است و خرید و فروشی صورت نمی گیرد نمی‌توان گفت که کاهش قیمت واقعی است و یا اینکه درباره ادامه روند کاهش صحبت کرد.

فرض کنید شما روز جمعه بعدازظهر برای خرید ارز اقدام کنید کاملا مشخص است که قیمت ارز در این روز معتبر نیست حالا هر چند ممکن است خریدی و فروشی صورت بگیرد اما امر معمولی نیست. بنابراین مردم عادی که برای سرمایه گذاری خودرو خریداری کرده اند نگران سرمایه خود نباشند و براساس یک تصمیم عجولانه اقدام به فروش خودرو نکنند.

کاکایی در پاسخ به این سوال که قیمت واقعی خودرو در کشور چگونه محاسبه می‌شود، می گوید: قیمت واقعی اینگونه است که ارزش واقعی خودرو ضرب در قیمت واقعی ارز در آن تاریخ می شود. یعنی اگر دو هفته دیگر که بازار باز شد قیمت ارز کاهش پیدا کند قطعا قیمت خودرو نیز روندی کاهشی خواهد داشت و یا برعکس. محصولی مانند پراید که خودروسازان در سال ۱۳۹۶ با سود تقریبا صفر تولید می کردند حدود ۲۰ میلیون تومان بود که ارزش دلار در آن تاریخ ۳ هزار تومان بود. الان با دلار ۲۵ هزارتومانی نزدیک به ۱۴۲ میلیون تومان قیمت دارد. پس اگر می بینید این روزها قیمت آن روندی کاهشی پیدا کرده به خاطر نبود خریدار است.

این کارشناس خودرو اضافه می کند:‌ بنابراین در یکی دوهفته گذشته به دلیل عدم خرید و فروش در بازار خودرو شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم و نمی توان به این قیمت ها اعتماد کرد. بنابراین بعد از این دو هفته تعطیلات اگر قیمت ها تغییر کرد نباید بگوییم که افزایش قیمت رخ داده است چرا که درواقع قیمت ها به جای واقعی خودشان برگشتند و نباید آن را با جهش قیمتی اشتباه گرفت.

وی با اشاره به انتقال قدرت در آمریکا و تاثیرات آن در کشورها، خاطرنشان می‌کند: با پذیرش آقای ترامپ برای انتقال قدرت می توان به ثبات نسبی بازار امیدوار بود چرا که در سیاست خارجی و داخلی ما تاثیر مستقیم دارد. لذا از نوسانات بازاری تا حدودی در دنیا کاسته می شود لذا می توانیم امیداور باشیم چهار الی پنج ماه آینده ما قابل پیش بینی تر است. احتمالا قیمت ارز بیشتر از این بالا نمی رود و می توان ادعا کرد قیمت خودرو در هفته گذشته پیش از تعطیلات تقریبا ثابت خواهند ماند. همچنین در خودروهای خارجی نیز تاحدودی می توان شاهد کاهش قیمت بود و به قیمت های واقعی نزدیک تر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی وامق 1 0

    این بنده خدا احتمالا دلال ماشینه که سیگنال گران شدن میده !!!!!!!