| کد خبر: 219952 |

◄ توسعه واقعی شرکت‌های ریلی و حضوردر بازار سهام

در حال حاضر 5 شرکت ریلی در بورس فعالند و شرکت راه آهن از عرضه اولیه سهام ۴ شرکت ریلی تا پایان امسال در بورس خبر داده است.

تین نیوز

ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه در همه جای جهان نشان‌دهنده رشد شرکت و همچنین پربازده بودن عرضه در بورس آن کشور است است.

به گزارش تین نیوز، این بازار مالی مانند همه بازارهای دیگر، براساس سیستم عرضه و تقاضا بر پایه فکت های واقعی اقتصادی همچون پایدار بودن رشد اقتصادی آن شرکت و همچنین بازار بورس، شکل می گیرد و اگر رونق واقعی تولید در ارتباطی مستمر و پایدار با سایر بازیگران اقتصاد در عرصه داخلی و بین المللی ممکن نشود، بصورت دستی تنها می توان برای مدت محدودی این بازار را حفظ کرد.

چنین پیشامدی اگرچه برای بورس نیز رقم خورد اما حالا برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عرضه شرکت های موفق به بازار بورس در کنار حمایت های دولت و با باز شدن درهای اقتصاد، می تواند رشدی متقابل برای شرکت ها و دولت را بیافریند که در تاریخ تجربه زیسته این دو بخش در ایران کم سابقه بوده است.

براین اساس، شرکت‌هایی که سهام شان در بازار‌های مالی مورد داد و ستد قرار می‌گیرد از درجه اعتبار بالاتری برخوردار هستند. در این رابطه ورود شرکت‌های حمل و نقلی به بازار سرمایه می تواند همواره نشان‌دهنده قدرت شرکت های فعال دراین صنعت باشد.

اولین ورود شرکت های حمل و نقلی به بازار سرمایه در سال 1375 بود که تعدادی از شرکت هایی که مستقیما در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی فعالیت می کردند - غیر از صنایع و خدمات وابسته به حمل و نقل مانند خودرو و... - این مسیر را طی کرده و در جهت ورود به بورس گام نهادند.

از میان شرکت های حمل و نقلی که در فهرست شرکت های بورسی در سال 92 ارایه شده، بعد از حمل و نقل دریایی، حمل و نقل جاده ای و سپس حمل و نقل ریلی و هوایی در رتبه های بعدی قرار می گیرند که این ترتیب حالا با حضور فعالتر شرکت های ریلی به بورس تغییر کرده است.

اسامی شرکت های حمل و نقلی فعال در بورس براساس فهرست شرکت های پذیرفته شده در سال 1392 عبارتند از: شرکت حمل و نقل پتروشیمی، شرکت حمل و نقل توکا، شرکت خدمات دریایی تاید واتر خاور میانه، شرکت رهشاد سپاهان، شرکت کشتی سازی اروندان، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت کشتیرانی والفجر، شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس و شرکت تولیدی تیزرو.

در حال حاضر 5 شرکت ریلی در بورس فعالند و شرکت راه آهن از عرضه اولیه سهام ۴ شرکت ریلی تا پایان امسال در بورس خبر داد.

نورالله بیرانوند درباره ورود شرکت‌های حمل و نقل ریلی به بازار سرمایه گفت: در مرحله اول قرار است شرایط فنی ورود شرکت‌های ریلی به بورس فراهم شود؛ چراکه سیاست راهبردی ما در راه آهن، اولا ارتقای حکمرانی و سطح مدیریتی شرکت‌های ریلی و ثانیاً افزایش درآمد شرکت‌های ریلی از محل تأمین مالی بازار سرمایه است.

معاون اقتصادی شرکت راه آهن ادامه داد: ورود شرکت‌های ریلی به بورس و تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق فروش سهام، ریسک مالی آنها را کاهش می‌دهد.

بیرانوند در پاسخ به این پرسش که وضعیت سود و زیان شرکت‌های ریلی که قرار است وارد بورس شوند، چگونه است؟ گفت: ورود به بورس سازوکار خود را دارد و شرکت زیان ده قادر نیست وارد بورس شود.

این در حالی است که هفته گذشته شرکت حمل و نقل ریلی رجا نیز برای ورود به بازار سرمایه، پذیرش خود را در شرکت فرابورس به ثبت رسانده است.

حسن اسماعیلی عضو هیئت مدیره رجا با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه با حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی برای افزایش سرمایه رجا و خروج از ماده ۱۴۱، شرایط لازم برای ورود به بازار سرمایه فراهم شد.

وی بیان کرد: راهکارهای افزایش سرمایه، جمع‌آوری و تدوین مستندات، برگزاری چندین جلسه مشاوره، مذاکره با کارگزاری‌های مختلف، شناسایی کارگزار واسط و … از جمله اقدامات این کارگروه برای ورود رجا به بازار سرمایه بود.

گفتنی است که شرکت های مسافری تا الان در بورس عرضه نشده اند و رجا به عنوان بزرگترین شرکت ریلی مسافری ایران با سهم حدود ۵۵ درصدی ناوگان و جابه‌جایی در کشور همچنین ظرفیت بالای انجام فعالیت‌های تعمیراتی و فنی قطارها چشم‌انداز روشنی را بعد از ورود به بازار سرمایه متصور است و به عنوان پیشرو در صنعت حمل و نقل ریلی مسافری کشور، به دنبال توسعه این بخش است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.