| کد خبر: 20661 |

بندر صادراتی ماهشهر سال آینده به بهره برداری کامل می رسد

تین نیوز |  طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر با بیش از ٩ درصد پیشرفت فیزیکی (تا پایان مرداد امسال) در سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.
 
 قرارداد ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر، با هدف رونق تجاری پالایشگاه آبادان در اسکله ماهشهر در زمینه نقل و انتقال فرآورده های نفتی و همچنین افزایش ضریب اچ اس یی عملیات نقل و انتقال فرآورده های نفتی در مجاورت دریا، در سال ١٣٨٥ منعقد شد.
 
بندر صادراتی ماهشهر زیر مجموعه پالایشگاه آبادان، نخستین بندر برای صدور نفت خام و فرآورده‌های نفتی و بزرگترین بندر صادراتی نفتی بعد از جزیره خارک است.
 
این طرح شامل بازسازی، نوسازی تاسیسات موجود در بندر صادراتی ماهشهر در چارچوب ضوابط و استانداردهای قابل قبول ترمینالهای جهانی، ساخت مخازن جدید برای ذخیره سازی حدود دو میلیون بشکه نفت کوره، یک میلیون بشکه نفت گاز و ٥ هزار بشکه می شود.
 
همچنین روزآمد کردن تاسیسات موجود در بندر صادراتی ماهشهر، افزایش توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی به روش ایمن، نوسازی اسکله ها برای قابلیت پهلودهی کشتیهای ٨ هزار تنی در بندرگاه، تجهیز اسکله ها و عملیات فرآیندی به سیستمهای کنترل پیشرفته، ایجاد تسهیلات جهت ارائه خدمات سوخت رسانی به کشتی ها و ساخت اسکله صادراتی گوگرد به ظرفیت ٢٧٤ تن در روز نیز از اجزای این طرح محسوب می شود.
 
این پروژه در دو بخش دریا و خشکی طراحی شده و بخش دریای آن در بهمن سال ١٣٩ به بهره برداری رسیده است.
 
در اجرای این طرح که با سرمایه گذاری ٦ میلیارد ریال و ١٥ میلیون یورو انجام شد، توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی به روشی ایمن و مطمئن افزایش یافته و قابلیت پهلودهی کشتی های ٨ هزار تنی در بندرگاه امکان پذیر شده است.
 
اتمام کامل طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر در ابتدا قرار بود بعد از حدود ٣ سال صورت گیرد، اما این در حالی بود که در اسفند سال ٨٨، این طرح ٦٩,٦ درصد پیشرفت را طی کرده است.
 
در اسفند سال ١٣٨٨، پیش بینی زمان خاتمه کلی طرح سال ١٣٨٩ اعلام شد؛ اما در اسفند سال ٨٩ همچنان این طرح با پیشرفت ٧٧,٣ درصدی به اتمام نرسید و زمان بهره برداری، مجددا برای ١٣٩١ پیش بینی شد.
 
در اسفند ماه سال ٩ ، پیشرفت فیزیکی این طرح ٨٢,٢ درصد بود؛ بنابراین زمان بهره برداری کامل از این طرح از ١٣٩١ به سال ١٣٩٢ موکول شد.
 
این طرح در اواخر دولت دهم در با کمتر از ٨٥ درصد پیشرفت همچنان به نتیجه نرسید.
 
با روی کار آمدن دولت یازدهم، پیگیری و اجرای سریعتر طرحهای متوقف و در دست اجرای شرکت ملی پالایش و پخش به ترتیب اولویت در دستور کار قرار گرفت.
در (شهریور ماه ٩٢) زمان بهره برداری نهایی از طرح مذکور با ٨٧,٦ درصد یپشرفت برای سال ٩٤ اعلام شد.
 
هم اکنون شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت به عنوان مجری طرح و شرکت پالایش نفت آبادان پیگیر به سرانجام رساندن طرح ساماندهی بندر ماهشهر هستند.
 
بر همین اساس می توان روند پیشرفت کلی این پروژه را تا ابتدای شهریور امسال ٩ ,٢ درصد اعلام کرد که شامل بخش مهندسی با پیشرفت ٧٩ درصد، بخش ساخت با ٨١.٣ درصد و تدارکات با پیشرفت ٩٧ درصد می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.