| کد خبر: 203132 |

۳۷۰۰ میلیارد برای اتصال هند به فنلاند

قطعه پایانی کریدور شمال- جنوب که در صورت تکمیل می‌تواند راه ترانزیت را از بندر دهلی در هندوستان تا بندر هلسینکی در فنلاند باز کند حلقه مفقوده‌ای است که به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آغاز شده و در حال مذاکره و حل مشکلات برای احداث و راه‌اندازی است.

تین نیوز

قطعه پایانی کریدور شمال- جنوب که در صورت تکمیل می‌تواند راه ترانزیت را از بندر دهلی در هندوستان تا بندر هلسینکی در فنلاند باز کند حلقه مفقوده‌ای است که به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آغاز شده و در حال مذاکره و حل مشکلات برای احداث و راه‌اندازی است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل ازایسنا، خط ریلی رشت- انزلی- آستارا همواره از سوی مسوولان مختلف به عنوان حلقه مفقوده مطرح می‌شود که در صورت تکمیل می‌تواند میزان ترانزیت کشور را تا ۵ برابر یعنی ۵۰ میلیون تن افزایش دهد که البته  شاید به گفته شهرام آدم نژاد -معاون حمل و نقل  وزیر راه و شهرسازی- آن طور که باید به آن توجه نشده است و اگر توجهی به این پروژه ملی صورت می‌گرفت تا کنون باید به اتمام رسیده بود.

البته محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- نیز با حضور در این پروژه و اعلام اینکه خط ریلی رشت-بندر کاسپین به طول ۲۵ کیلومتر تا پایان سال آینده افتتاح خواهد شد اما حرفی از رشت-انزلی و رشت-آستارا به میان نیاورد چرا به نظر می‌رسد، این پروژه‌ها به عمر دولت دوازدهم قد نمی‌دهد و به زمان بیشتری نیاز دارد.

عباس خطیبی -معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: سال ها بود که خط ریلی قزوین- رشت- آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب مطرح می‌شد که کار پر هزینه و زمانبری است اما با تلاش‌هایی که صورت گرفت اسفند ماه سال گذشته توانستیم راه آهن قزوین- رشت را با اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان (به قیمت  روز) به انجام برسانیم و هم اکنون تردد در این خط ریلی به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی درباره خط ریلی رشت- انزلی- آستارا نیز افزود: راه آهن رشت- انزلی- آستارا به صورت دو شاخه است یعنی از رشت تا حدود ۱۰ کیلومتر مسیر مشترک وجود دارد. سپس یک شاخه از خط ریلی به سمت بندر کاسپین و پس از آن انزلی می‌رود و شاخه دیگر آن که به طول ۱۶۰ کیلومتر بوده راه آهن رشت – آستارا را شامل می‌شود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: پروژه ریلی رشت- آستارا با قیمت‌های کنونی، بدون در نظر گرفتن دیرکرد در تکمیل پروژه و نوسانات در بازار، حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در این زمینه  مذاکراتی برای استفاده از منابع خارجی  در حال انجام است اما در حال حاضر نمی‌توان میزان اعتبار دقیق مورد نیاز آن را محاسبه  و اعلام کرد.

خطیبی همچنین گفت: پروژه ریلی رشت- آستارا براساس تفاهمنامه‌ای که با قرارگاه خاتم الانبیا امضا کردیم آغاز شده و بخشی از کار اجرایی آن را از آستارا شروع کردیم. همچنین در منطقه صومعه سرا در حال مذاکره برای تملک اراضی آن منطقه هستیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 1

    جناب آقای وزیر، شما که این همه از اهمیت کوریدور شمال - جنوب دم میزنی و در حرف ، حسرت از دست رفتن سهم کشور از ترانزیت بین المللی رو میخوری ، اصلا درست و حرفه ای و جوان مردانه نیست که چون پروژه ی مهمی مثل رشت - آستارا در دولت شما تمام نخواهد شد اون رو پشت گوش بندازی و فقط پروژه های کوتاه مدت ( مثل رشت-بندر کاسپین به طول ۲۵ کیلومتر ) که در دوران وزارتت روبانش پاره میشه رو توجه کنی.

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام. فراموش نکنیم که اتصال ریلی فنلاند به هند یک حلقه ی مفقوده ی دیگر بین چابهار و زاهدان هم دارد .

    • سيدمرتضي ناصريان 1 0

      آقاي سعيد قصابيان- با سلام - مسير پروژه چابهار زاهدان حلقه مفقوده كريدور شمال جنوب محسوب نمي شود. طبق پروتكل و مدارك تاسيس كريدور شمال جنوب اين مسير از بندرعباس آغاز و به هلسينكي ختم مي شود. اينكه چابهار - زاهدان در امتداد شمالي جنوبي است درست ولي كريدور شمال جنوب تعريف خاص خود را دارد.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    در اهميت پروژه رشت آستارا شكي نيست ولي اينكه در متن فوق مقدار ترانزيت بر اثر احداث اين پروژه حدود 50 ميليون تن نوشته شده يك اشتباه آشكار است. در مطالعات توجيهي طرح نيز هيچگاه بار اين محور در بيست سال آتي به حدود ده ميليون تن نمي رسد. ضمناً اگر تقاضا براي حمل 50 ميليون تن بار وجود داشته باشد اين محور ظرفيت براي حمل آن را ندارد. رسانه ها بايد دقت كنند تا اعتبار خود را به راحتي از دست ندهند.