| کد خبر: 192925 |

معاونت علمی فناوری‌های ریاست جمهوری خبرداد:

◄ دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت اتوبوس برقی

مسئول طرح‌های کلان معاونت علمی فناوری ریاست جهموری، در حاشیه نمایشگاه الکامپ درباره دستیابی به تکنولوژی ساخت اتوبوس برقی با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران خبر داد.

تین نیوز

مسئول طرح‌های کلان معاونت علمی فناوری ریاست جهموری، در حاشیه نمایشگاه الکامپ از دستیابی به تکنولوژی ساخت اتوبوس برقی با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سید شهریار زینی در گفت و گو با این شبکه خبری، اظهار کرد: ما در این نمایشگاه در 3 حوزه اساسی هوشمندسازی خودرو و قطعات «های‌تِک» مربوط به خودرو و صنایع دریایی حضور پررنگی داریم. 

وی در ادامه با اشاره به این نکته که با حضور در نمایشگاه یکسری نیازهای فناورانه طی فراخوانی به شرکت‌های دانش بنیان اعلام شد، افزود: در این نمایشگاه از شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات علمی پژوهشی، دانشگاهی و جهادهای دانشگاهی دعوت شد تا به معرفی توانمندی‌های خود در این حوزه بپردازند. معاونت علمی فناوری‌های ریاست جمهوری از ایده‌های برتر استقبال می‌کند تا بتوان شبکه‌سازی‌ای به منظور استفاده از توانمندی علمی در کشور ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: طرح تولید اتوبوس برقی در دست اجرای است که در آن تحولات جهانی ساخت اتوبوس برقی نیز  به خوبی دیده شده است. این طرح مشتمل بر فناوری (های‌تِک) توسط معاونت علمی فناوری‌های ریاست جمهور با همکاری شهرداری تهران و هلدینگ غدیر در حال بررسی است که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

زینی گفت: سابقه ساخت اتوبوس تمام الکترونیک به‌رغم تولید اتوبوس هیبریدی در کشور وجود نداشت، بنابراین مقرر شد تمامی ماژول‌ها و کلیدهای اساسی آن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور طراحی و تولید شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور توان دستیابی به تکنولوژی ساخت اتوبوس برقی در زمان تحریم را دارد یا خیر، گفت: بله، توان دستیابی به تکنولوژی ساخت اتوبوس برقی در کشور وجود دارد. اما متاسفانه اکثر ماژول‌های کلیدی اتوبوس برقی در لیست تحریم قرار دارد و کشورهای صاحب صنایع در این بخش تعداد محدودی هستند و شرایط خرید مستقیم از این کشورها در حال حاضر فراهم نیست.

زینی یادآور شد: در چند دهه گذشته اتوبوس‌های الکتریکی که به شبکه برق بالاسری متصل بودند، در تهران رایج بودند. از جمله معایب این اتوبوس‌ها وابستگی لحظه‌ای به انرژی الکتریکی شبکه برق بالاسری بود، به گونه‌ای که این اتوبوس‌های الکتریکی امکان خروج حتی یک متر را هم از مسیر نداشتند.

مسئول طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی فناوری ریاست جهموری، با اشاره به این نکته که اتوبوس‌های برقی تنها به منظور استفاده در شهر طراحی و ساخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: با وارد کردن اتوبوس‌های الکتریکی باتری‌دار به ناوگان حمل و نقل عمومی، از هدر رفت سرمایه داخلی جلوگیری خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.