| کد خبر: 186836 |

◄ در نسبت مدیریت بحران و غافلگیری

در مقدمه این یادداشت، به توصیف راه و حمل‌ونقل در نظریه‌های ارتباطی که یکی از اضلاع سه‌گانه نظریه‌پردازان ارتباطات در قرن بیست‌ویکم است می‌پردازیم.

تین نیوز

در مقدمه این یادداشت، به توصیف راه و حمل‌ونقل در نظریه‌های ارتباطی که یکی از اضلاع سه‌گانه نظریه‌پردازان ارتباطات در قرن بیست‌ویکم است می‌پردازیم.

 بعد از انقلاب «شبکه ارتباطی و شبکه اطلاعات سازمانی»، در حال شکل‌گرفتن بودند که توانستند دو نظریه تعامل و تکثرگرایی را در دو موضوع مهم یعنی، بازسازی خرابی شبکه جاده‌ها ناشی از سیل و نیز کمیته بررسی سیل در وزارت راه‌وشهرسازی موردبررسی قرار دهد.

در این یادداشت برآنیم که در ابتدا آنچه ازنظر زیرساخت‌های جاده‌ای ضربه خورده است را موردبررسی اندیشه‌ها و ایده‌های مدرن قرار دهیم. دو بحران سال ۹۷ حمل‌ونقلی و ۹۸ عمران سیل و بلایای طبیعی نشان داد که: «اصل غافلگیری توانست مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و مدیریت اجرایی را از عواملی کارا به عناصر منفعل بکشاند.»

نتیجه اینکه؛ دو بحران طبیعی و مصنوعی گذشته، به ما آموخت که شرکت دولتی سودده چگونه تبدیل به شرکت زیان‌ده می‌شود و حتی موضوع بازسازی، چگونه مبتنی بر استقراض شکل می‌گیرد. و نزدیک به سه هزار میلیارد تومان بدهی گذشته، این تفکر زیان‌دهی که در فکر و ایده اقتصاد حمل‌ونقل سازمان جریان دارد را چگونه بازیابی می‌کند.

بنابراین، تغییر استراتژیک این تفکر، بر جریان بازسازی نمادین و شکل‌گیری سرمایه‌اجتماعی است که اکنون دچار مشکل شده است. اما در مورد کمیته (یعنی انتخاب اعضاء و ایده جدید سیل) نیاز است به اینکه نه‌تنها مهندسی فکر نکنیم بلکه مدیریتی بیندیشیم که شامل مدیریت جغرافیایی جریانات حرکت آب و سیل، شناسایی مسیل و مسیرهای سیل احتمالی در حفاظت از ابنیه فنی، بازنگری و تجزیه‌وتحلیل رفتار سیل و موقعیت پل‌ها و جاده‌ها به‌عنوان یک فرصت نه تهدید، باشد.

طراحی مبلمان جدید و جایگزین‌کردن ابنیه‌های فنی در زمان سیل توسط کارگروه داخلی و استفاده از تحقیقات و نتایج مناطق در معرض تهدید سیلاب‌های دنیا و استفاده از متخصصان حوزه عمومی ارتباطات بر محور دو مؤلفه تعامل و تکثرگرایی در فضای زمان–مکان آینده که با الهام از ایده‌ها و اندیشه‌های همگرایی که محصول آن تفکر مشارکتی در لایه‌های ارتباطات سازمان مدیران و کارشناسان خواهد بود.

در پایان لازم می‌دانم در این یادداشت از دستگاه پروپاگانه سازمان سخن به میان آوریم که وقتی در صداوسیما شنیده می‌شود که در ایام سیل ۱۲ هزار راهدار، فعالانه مشارکت داشته‌اند، این نکته ضد پروپاگانه‌ایی را در ایام نوروز، به یاد می‌آورد که در ۲۶ استان قریب ۸۰ درصد از ۲۰ هزار نفر کارکنان سازمان در محل فعالیت خود حضور داشتند.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.