| کد خبر: 179513 |

پیشنهاد رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران به دولت:

◄ انجمن‌های تخصصی و علمی را دریابید

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران چرخش از اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی را تنها راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی دانست و گفت که در صورت ارتقای جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور، دولت و مردم با رشد و شکوفایی فزاینده‌ای در اقتصاد مواجه خواهند شد.

تین نیوز

در آستانه روز حمل‌ونقل به گفتگو با رئیس انجمن مهندسی دریایی پرداخته‌ایم، تشکل صنفی که با قدمت ۲۰ ساله در حوزه حمل‌ونقل دریایی فعالیت دارد. حسین فاضل در این گفتگو از مشکلات پیش‌روی حمل‌ونقل کشور می‌گوید و از دولت می‌خواهد که بیش از گذشته از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تشکل‌های صنعتی و علمی بهره ببرند. فاضل عنوان می کند که در فضای کنونی که دولت‌ها در مقابل یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند، تنها راهکار برای برون‌رفت از وضعیت تحریم‌ها، افزایش تعاملات و ارتباطات بین مردم کشورهاست. رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران چرخش از اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی را تنها راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی دانست و گفت که در صورت ارتقای جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور، دولت و مردم با رشد و شکوفایی فزاینده‌ای در اقتصاد مواجه خواهند شد.

فاضل گفت: واکاوی وضعیت صنعت دریایی کشور از منظر آثار خروج ایالات متحده آمریکا از برجام بر این صنعت راهبردی و نیز آثار بازگرداندن تحریم‌های پیشین کنگره آمریکا علیه کشور، به‌ویژه صنعت دریایی آن، پیام مهمی را برای مسئولان و فعالان شاغل در کسب و کارهای مرتبط با حوزه فعالیت‌های بندری و دریایی ایران دارد. رئیس انجمن مهندسی دریایی اضافه کرد: پیامی که به ایجاد و یا تقویت شرکت‌های خصوصی واقعی، نه شرکت‌های عمومی غیردولتی که در واقع به نوعی وابسته به دولت هستند، سندیکاها و انجمن‌های علمی مرتبط با کسب و کارهای دریایی بیش از پیش توجه کنند.

 این فعال حوزه دریایی ادامه داد: اگر نقش بخش خصوصی بیش از گذشته افزایش نیابد، فرصت سوزی بزرگی در انتظار بخش حمل‌ونقل به‌خصوص حمل‌ونقل دریایی است، چرا که باوجود تحریم‌های مستقیم بخش دولتی، شاهد فرصت‌سوزی‌های بیشتر و تحمیل خسارت‌های مادی و معنوی هنگفت در این صنعت راهبردی خواهیم بود.

فاضل همچنین در مورد راهکارهای کاهش تبعات سوء‌تحریم‌ها بر اقتصاد و حمل‌ونقل دریایی نیز گفت: افزایش دانایی ملی نسبت به حوزه صنعت دریایی و نیز نهادسازی‌های داخلی و منطقه‌ای اقدام هوشمندانه و ضروری است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در حوزه دریا توسط ذی‌نفعان داخلی و خارجی صنعت دریایی با استقبال مواجه و بالطبع تهدیدهای بین‌المللی دولت‌های متخاصم بر حوزه فعالیت‌های دریایی کشور کاهش یابد.

رئیس انجمن مهندسی دریایی همچنین به یارگیری دولت‌های دیگر و اروپائیان نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: اجماع جهانی علیه تحریم‌های دولت آمریکا از طریق ایجاد یا تقویت ارتباطات بین‌المللی فی‌مابین انجمن‌های مردم نهاد مستقل در حوزه کسب و کارهای مرتبط با گستره فعالیت‌های بندری و دریایی ایران و انجمن‌های متناظر آن در حوزه بین‌الملل به ویژه انجمن‌های مردم نهاد و سندیکاهای مستقر در کشورهای توسعه یافته اقدام مهم و ضروری دیگری است که مسئولان و مردم باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

فاضل توضیح داد: افزایش هزینه اعمال تحریم‌ها برای دولت آمریکا از طریق تقویت این ارتباطات، مردم با مردم و یا نخبگان با نخبگان و نیز بهره‌برداری هوشمندانه از ابزارهای مرتبط با الزامات و تعهدات بین‌المللی بین کشورها، از جمله تعهد دولت‌های عضو سازمان ملل متحد (UN) و نیز عضو سازمان بین‌المللی دریایی (IMO) به دستیابی به اهداف توسعه پایدار، تعهدات ذکر شده در موافقتنامه پاریس و دیگر رویدادهای بین‌المللی منتج از آنها، کمک خواهد کرد تا تصویب و اعمال تحریم‌ها علیه صنعت دریایی یک کشور، با چالش‌های اساسی مواجه شود و این مهم میسر نخواهد شد مگر با هم‌افزایی، همدلی، قانون‌مداری، هوشیاری، شایسته‌سالاری و تلاش شبانه‌روزی و از خودگذشتگی تمامی ذی‌نفعان صنعت دریایی کشور. رئیس انجمن مهندسی دریایی ادامه داد: با افزایش نقش‌آفرینی بخش خصوص در حوزه حمل‌ونقل و دریایی، دولت و بخش خصوصی از پرداخت هزینه‌هایی که اصطلاحا دور زدن تحریم‌ها لقب گرفته معاف خواهند شد و با رونق حمل‌ونقل دریایی، سایر شقوق حمل‌ونقل و اقتصاد کشور نیز منتفع خواهند شد.

فاضل توضیح داد: باوجودی که ۹۰ درصد از تجارت خارجی کشور از بنادر صورت می‌گیرد با حل و فصل شدن مشکلات این بخش از شمولیت تحریم‌ها، مُدهای دیگر حمل‌ونقل، جاده‌ای، ریلی و هوایی نیز منتفع می‌شوند و می‌توانند به گردش کالاها در کشور و خارج از مرزها بپردازند.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران ادامه داد: اقتصاد و حمل‌ونقل کشور در وضعیت ویژه‌ای است که می‌توان با تدوین و اجرای سندی استراتژیک، به عنوان پله صعود و رشد صنایع از آن بهره برد. درحالی که دور پیشین تحریم‌ها تجربه ذی‌قیمتی برای حمل‌ونقل دریایی کشور رقم زد، امروز می‌توان بر پایه تجربیات و دانش به دست آمده برنامه منسجمی را تدوین و به اجرا گذاشت.

فاضل افزود: در دور قبلی تحریم‌ها، بسیاری از صنایع و بخش های مولد دست به ابتکار و چاره‌جویی زدند و امروز می توان بر پایه این تجربیات گامی فراتر گذاشت، اقتصاد و صنایع را از رشد قابل توجهی متاثر کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.