معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:
◄ احداث ترمینالهای LNG در بنادر کشور
۵۰ درصد ذخایر سوخت فسیلی دنیا در محدوده خلیجفارس قرار دارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینالهای LNG در بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسنزاده در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حملونقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: در دو سال گذشته گزارش مفصلی در مورد وضعیت استفاده از گاز طبیعی (LNG) و کاربردهای آن در حوزه بنادر و دریانوردی تهیهشده است. استفاده از گاز طبیعی به علت مقررات سختگیرانه زیستمحیطی و قیمت ارزانتر روزبهروز در بین شرکتهای بزرگ کشتیرانی خصوصاً حمل کانتینر مقبولیت بیشتری پیداکرده است.
وی با توجه به اهمیت استفاده از گاز طبیعی، گفت: این حوزه را میتوان در پنجبخش تقسیمبندی کرد. یک؛ اطلاعیهها و قانونگذاریهای انجامشده در ارتباط با استفاده از LNG، دوم؛ بنادر و ترمینالهای LNG، سوم؛ شرکتهای سوخترسانی بندری و استفاده از LNG بهجای سوختهای متداول، چهارم؛ کشتیرانی (حمل LNG بهعنوان محموله و یا استفاده از LNG بهعنوان سوخت) و پنجم؛ یاردهای کشتیسازی و امکان ساخت و تجهیز کشتیها برای بهره بری از LNG بهعنوان سوخت اصلی و یا سوخت ثانویه است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینالهای LNG در بنادر کشور است. طبق برنامهریزیهای انجامشده در سازمان بنادر و دریانوردی بندر شهید رجایی و بندر شهید بهشتی پتانسیل تاسیس ترمینالهای LNG را دارا هستند و در همین راستا اختصاص اراضی پسکرانه در این بنادر در دستور کار قرارگرفته است.
حسنزاده افزود: بیش از ۵۰ درصد ذخایر سوخت فسیلی دنیا در محدوده خایج فارس قرار دارد و همچنین خلیجفارس و تنگه هرمز یکی از پرترددترین مسیرهای آبی در دنیا شناخته میشوند. همه این عوامل پتانسیل بالایی را برای بنادر ایران در بحث بانک رینگ LNG ایجاد میکند.
وی خاطرنشان کرد: بنادر شهید رجایی به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز و چابهار بهعنوان آخرین نقطه در مسیر تردد میتوانند نقاط خوبی برای عملیات بانک رینگ LNG کشتیها و شناورهای در حال تردد باشند.
حسنزاده اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای ایران، روسیه و قطر دارای بزرگترین ذخایر گازی در دنیا هستند که طبق مطالعات انجامشده ازنظر ظرفیت میدانهای گازی ایران در رتبه اول در دنیا قرار دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و بنادر جنوبی، ایران آمادگی همکاری مشترک با کشورهای اروپایی درزمینهٔ LNG و یا سرمایه گزاری صددرصدی خارجی را دارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری جلساتی با انستیتو LNG ایران بهمنظور امکانسنجی و بررسی طرح توجیه اقتصادی بهکارگیری سوخت LNG است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.