| کد خبر: 177278 |

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

◄ احداث ترمینال‌های LNG در بنادر کشور

۵۰ درصد ذخایر سوخت فسیلی دنیا در محدوده خلیج‌فارس قرار دارد.

تین نیوز

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینال‌های LNG در بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن‌زاده در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل‌ونقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: در دو سال گذشته گزارش مفصلی در مورد وضعیت استفاده از گاز طبیعی (LNG) و کاربردهای آن در حوزه بنادر و دریانوردی تهیه‌شده است. استفاده از گاز طبیعی به علت مقررات سخت‌گیرانه زیست‌محیطی و قیمت ارزان‌تر روزبه‌روز در بین شرکت‌های بزرگ کشتیرانی خصوصاً حمل کانتینر مقبولیت بیش‌تری پیداکرده است.

وی با توجه به اهمیت استفاده از گاز طبیعی، گفت: این حوزه را می‌توان در پنج‌بخش تقسیم‌بندی کرد. یک؛ اطلاعیه‌ها و قانون‌گذاری‌های انجام‌شده در ارتباط با استفاده از LNG، دوم؛ بنادر و ترمینال‌های LNG، سوم؛ شرکت‌های سوخت‌رسانی بندری و استفاده از LNG به‌جای سوخت‌های متداول، چهارم؛ کشتیرانی (حمل LNG به‌عنوان محموله و یا استفاده از LNG به‌عنوان سوخت) و پنجم؛ یاردهای کشتی‌سازی و امکان ساخت و تجهیز کشتی‌ها برای بهره بری از LNG به‌عنوان سوخت اصلی و یا سوخت ثانویه است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در حال حاضر بیش‌ترین تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینال‌های LNG در بنادر کشور است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سازمان بنادر و دریانوردی بندر شهید رجایی و بندر شهید بهشتی پتانسیل تاسیس ترمینال‌های LNG را دارا هستند و در همین راستا اختصاص اراضی پس‌کرانه در این بنادر در دستور کار قرارگرفته است.

حسن‌زاده افزود: بیش از ۵۰ درصد ذخایر سوخت فسیلی دنیا در محدوده خایج فارس قرار دارد و هم‌چنین خلیج‌فارس و تنگه هرمز یکی از پرترددترین مسیرهای آبی در دنیا شناخته می‌شوند. همه این عوامل پتانسیل بالایی را برای بنادر ایران در بحث بانک رینگ LNG ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بنادر شهید رجایی به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز و چابهار به‌عنوان آخرین نقطه در مسیر تردد می‌توانند نقاط خوبی برای عملیات بانک رینگ LNG کشتی‌ها و شناورهای در حال تردد باشند.

حسن‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای ایران، روسیه و قطر دارای بزرگ‌ترین ذخایر گازی در دنیا هستند که طبق مطالعات انجام‌شده ازنظر ظرفیت میدان‌های گازی ایران در رتبه اول در دنیا قرار دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و بنادر جنوبی، ایران آمادگی همکاری مشترک با کشورهای اروپایی درزمینهٔ LNG و یا سرمایه گزاری صددرصدی خارجی را دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری جلساتی با انستیتو LNG ایران به‌منظور امکان‌سنجی و بررسی طرح توجیه اقتصادی به‌کارگیری سوخت LNG است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.