| کد خبر: 162218 |

توسعه سواحل مکران ما را به تمدن دریایی نزدیک می‌کند

در صورتی که بنادر چابهار و جاسک توسعه یابد، کریدور شمال به جنوب راه می‌افتد و این ظرفیت بزرگی برای توسعه دریامحور کشور محسوب می‌شود.

تین نیوز

معاون هماهنگ‎کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت سواحل و پس‎کرانه‎های متعدد کشور گفت: توسعه سواحل مکران ما را به تمدن دریایی نزدیک می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز،  امیر دریادار حبیب الله سیاری در آیین اختتامیه همایش دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلتیک غرب آسیا در دانشگاه خوارزمی افزود: در صورتی که بنادر چابهار و جاسک توسعه یابد، کریدور شمال به جنوب راه می‌افتد و این ظرفیت بزرگی برای توسعه دریامحور کشور محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت داشتن کشوری دریایی با سواحل و پس‎کرانه‌های متعدد گفت: داشتن ساحل برای یک کشور هم یک نوع تهدید و هم یک نوع فرصت محسوب می شود.

سیاری افزود: کشوری که بتواند از سواحل خود به خوبی بهره‌برداری کند، توانسته است از فرصت‌های موجود در سواحل دریایی بهره‌برداری کند و در واقع اجازه تعدی و بروز تهدید را نداده است.

وی با اشاره به اهمیت دریاها و خطوط مواصلاتی آبی گفت: امروز بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریاها انجام می‌ گیرد و دریا ارزانترین روش حمل و نقل کالا در دنیا محسوب می‌شود.

سیاری افزود: بزرگترین بنادر منطقه در دوبی قرار دارد و کالاهایی که به کشور ما حمل می‌شود، ابتدا به آنجا رفته و سپس به کشور ما می‌آید. این در حالی است، که بنادر جاسک و چابهار می‌بایست از چنین جایگاهی برخوردار می‌بودند. اما متاسفانه ما به واسطه استعمار دریایی سال‌های متمادی از آب دور افتادیم.

وی با تاکید بر اینکه نزدیک شدن به دریا سبب اقتدار کشورهای دارای منابع آبی می شود، گفت: متاسفانه استعمار طی سالیان متمادی با تلاش خود سعی کرد تا ما را از دریا دور نگه دارد تا نتوانیم از منابع ثروت و قدرت بهره‌مند شویم.

به گزارش مارین تایمز، سیاری  با اشاره به اهمیت آب و شهرهای ساحلی در توسعه یک کشور گفت: مهمترین شهرها در همه جای دنیا در کنار دریا هستند و در گذشته نیز در کشور ما بنادری مانند چابهار وجود داشت که انگلیس آن را از بین برد.

وی افزود: با توجه به اینکه مهمترین عامل توسعه دریا حرکت در راستای استفاده از ذخایر و ظرفیت‎های دریایی است. گفت: امیدواریم دولتمردان تمرکز بیشتری بر توسعه سواحل کشور داشته باشند و در سیاست های خود در این جهت همسان‎سازی کنند.

معاون هماهنگ کننده آجا با اشاره به اینکه امروز ما با 3 کشور مرز زمینی و با 8 کشور مرز آبی و 4 کشور مرز دریایی و زمینی مشترک داریم، گفت: امروز حدود 93 درصد از صادرات و 83 درصد از واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود و تنها 7 درصد از صادرات و واردات ما از مرزهای زمینی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر نقش و اهمیت منطقه به لحاظ ژئوپلتیکی و ژئو استراتژیکی گفت:‌ امروز در منطقه‌ای قرار گرفتیم که بیشترین حجم مبادلات جهانی در آن از طریق دریا در آن انجام می‌شود و دارای ذخایر انرژی قابل ملاحظه ای است که همه این مولفه ها می‌تواند مولد قدرت و ثروت باشد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.