| کد خبر: 159898 |

پیام دبیر علمی همایش بین‌المللی لجستیک و حمل‌ونقل صادراتی

در دنیای کنونی دو مقوله لجستیک و تجارت (به‌خصوص تجارت بین‌الملل) به شدت به یکدیگر گره خورده و نمی‌توان آن دو را جدای از هم تصور کرد. از همین رو، تعریف جدیدی در دهه اخیر وارد ادبیات حوزه لجستیک شده است با عنوان «لجستیک تجاری» که نقشی مهم در ایجاد توسعه پایدار کشورها و توسعه تجارت دارد.

تین نیوز
در دنیای کنونی دو مقوله لجستیک و تجارت (به‌خصوص تجارت بین‌الملل) به شدت به یکدیگر گره خورده و نمی‌توان آن دو را جدای از هم تصور کرد. از همین رو، تعریف جدیدی در دهه اخیر وارد ادبیات حوزه لجستیک شده است با عنوان «لجستیک تجاری» که نقشی مهم در ایجاد توسعه پایدار کشورها و توسعه تجارت دارد.

امروزه لجستیک به منزله پشتیبان فعالیت‌های تجاری و تولیدی، نقشی حیاتی در تحقق رشد اقتصادی هر کشوری ایفا می کند و اهمیت لجستیک کارا در تجارت و رشد اقتصادی، در مطالعات بین‌المللی به‌خوبی صحه‌گذاری شده است. در دنیای کنونی دو مقوله لجستیک و تجارت (به‌خصوص تجارت بین‌الملل) به شدت به یکدیگر گره خورده و نمی‌توان آن دو را جدای از هم تصور کرد. از همین رو، تعریف جدیدی در دهه اخیر وارد ادبیات حوزه لجستیک شده است با عنوان «لجستیک تجاری» که نقشی مهم در ایجاد توسعه پایدار کشورها و توسعه تجارت دارد.

لجستیک تجاری دامنه‌ای از فعالیتهای ضروری تجاری همچون: حمل‌ونقل، انبارداری، یکپارچه‌سازی بارهای تجاری، امور گمرکی و تبادلات مرزی تا سیستمهای توزیع بین‌المللی و درون کشوری را شامل می‌شود. «لجستیک تجاری» را می‌توان ستون فقرات و اسکلت تجارت جهانی و زنجیره‌های تامین بین‌المللی توصیف کرد. این لجستیک تجاری هست که اتصال و ارتباط بنگاه‌های داخلی و تولیدات داخلی را با بازارها و کسب‌وکارهای دیگر زنجیره تامین در سایر کشورها برقرار می‌کند.

باید توجه داشت که توانایی یک کشور در تجارت جهانی کنونی به دسترسی بازرگانان آن کشور به شبکه‌های لجستیکی جابجایی محموله‌های باری در سطح جهانی وابسته است. همچنین کارایی زنجیره‌های تامین یک کشور (از بعد هزینه، زمان و قابلیت اطمینان) به ویژگیهای مشخصی از بازرگانی داخلی آن کشور (عملکرد لجستیکی) وابسته است. داشتن عملکرد لجستیکی بهتر و تسهیل‌سازی تجارت به نحو قابل ملاحظه‌ای با شکوفایی تجارت، تنوع صادرات، جذابیت برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و رشد اقتصادی مرتبط است.

ضرورت توجه جدی به مقوله لجستیک تجاری در کشور لجستیکی ایران، سازمان توسعه تجارت ایران (به عنوان متولی توسعه صادرات غیرنفتی کشور) را بر آن داشت تا با همکاری سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط، نسبت به برگزاری دومین همایش بین‌المللی لجستیک و حمل‌ونقل صادراتی در اسفندماه سال جاری اهتمام ورزد. در این همایش تخصصی-کاربردی که با حضور اندیشمندان، دولتمردان، دست‌اندرکاران بخش خصوصی (اعم از شرکت‌های حمل‌ونقلی و شرکت‌های صادراتی) و مهمانان خارجی برگزار خواهد شد راهکارها، چالش‌ها و فرصت‌های لجستیکی  برای توسعه صادرات کشور ارایه خواهد گردید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.