| کد خبر: 158531 |

◄ واکنش کاربران مجازی به کاهش درآمدها از محل پروازهای عبوری

چند روز گذشته در تین‌نیوز گزارشی تکان‌دهنده‌ای از کاهش احتمالی درآمد ایران از محل پروازهای عبوری با تیتر «تجارت امنیت؛ امنیت تجارت» منتشر شد.

تین نیوز

روز گذشته در تین‌نیوز گزارشی  از کاهش احتمالی درآمد ایران از محل پروازهای عبوری با تیتر «تجارت امنیت؛ امنیت تجارت» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، انتشار این گزارش موجب شد تا کارشناسان و تحلیل‌گران در فضای مجازی نسبت به آن واکنش‌های بسیاری نشان دهند.

یکی از کارشناسان با مفید خواندن این گزارش نوشته است: البته علاوه بر قیمت عوامل دیگری هم‌جهت نارضایتی از فضای ایران وجود دارد.

او در خصوص عوامل نارضایتی از فضای ایران عنوان کرده : مخالفت‌های مکرر با درخواست خلبانان مبنی بر درخواست مسیر مستقیم (DIRECT ROUTE)،  مخالفت‌های مکرر  با درخواست تغییر ارتفاع به جهت بالا بودن حداقل مسافت جدایی بین دو هواپیما MIN SEPRATION ، بالا بودن حداقل مسافت جدایی بین دو هواپیما در فضای ایران در یک ارتفاع مشخص ( بعضاً تا ۴۰ مایل) ازجمله آن‌هاست.

در اظهارنظری دیگر آمده است: شرایط خطرناک کوهستانی ایران و نبود فرودگاه‌های مجهز در طول مسیر در صورت بروز مشکل یکی از مشکلات خروج پروازها از آسمان ایران است. به‌عنوان مثال هواپیمایی که از شمال غرب کشور وارد و قصد دارد از جنوب کشور به مقصد کشورهای عربی ادامه مسیر دهد تنها فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، اصفهان و شیراز را به‌عنوان فرودگاه قابل‌قبول جهت فرود اضطراری در مسیر دارد که متأسفانه این فرودگاه‌ها هم در ساعتی از شبانه‌روز اطلاعاتشان (مهم‌تر از همه اطلاعات هواشناسی) به‌روز نیست.

او می‌گوید:  وجود مناطق ممنوعه بسیار و البته بی‌دلیل در فضای کشور که در مواقع لازم کار را برای خلبانان بسیار دشوار می‌کند. درنهایت علاوه بر هزینه بالا جهت پروازهای عبوری میزان نارضایتی پروازها نیز به دلایل فوق افزایش‌یافته که متأسفانه کسی توجه نمی‌کند .

یکی دیگر از کارشناسان صنعت هوایی خاطرنشان کرده است: شرکت‌هایی مثل ترکیش که حدود ۳۳۰ فروند هواپیما دارند و حدود ۴۰ درصد پروازهای روزانه‌شان از ایران عبور می‌کند و مبلغ بسیار زیادی برای حق عبور می‌پردازند؛  لذا تنها صرفه‌جویی ۲دقیقه زمان در هر پرواز مبلغ هنگفتی می‌شود .

او می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی عربی که حدود ۷۰ درصد پروازهایشان از ایران می‌بینید که در حال تغییر مسیر پروازهایشان هستند و این ضرر را ما خواهیم کرد  چراکه کلیه فضای کشور بالای 20هزار پا فضای کنترل‌شده و دارای سرویس رادار، دارد.

او گفت: اینکه شرکت‌های بزرگ دنیا را متهم به کلک وحقه می‌کنید حرف کارشناسی نیست. هیچ شرکتی نیاز به کلک و حقه در انتخاب مسیر ندارد اگر مرکز کنترل ما فلایت پلن شرکت‌ها را دریافت نمی‌کند از ضعف ماست که به سیستم یکپارچه بین‌المللی وصل نیستیم نه آنان؛ وگرنه هیچ پروازی به‌دروغ مقررات بین‌المللی را نقض نمی‌کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.