| کد خبر: 159175 |

◄ ما یک کشور پربارش نیستیم و نخواهیم شد

یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وضعیت گرمایشی هوا و تحت تاثیر بودن ایران از سامانه پرفشارعربستان نسبت به وقوع خشک‌سالی در کشور خبر داد و خواستار مدیریت صحیح مصرف آب شد.

تین نیوز

یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وضعیت گرمایشی هوا و تحت تاثیر بودن ایران از سامانه پرفشار عربستان نسبت به وقوع خشک‌سالی در کشور خبر داد و خواستار مدیریت صحیح مصرف آب شد.

به گزارش تین‌نیوز، حسن لشگری با اشاره به اینکه ممکن است در صورت تداوم شرایط بارش در کشور بر اساس الگوی سامانه پرفشارعربستان یکی از خشک‌سالی‌های شدید تاریخ کشور اتفاق افتد، گفت: فکری باید برای مدیریت منابع آب کرد و یک برنامه جامع تحقیقاتی از روند تغییرات آتی هواشناسی تهیه کرد.

به گزارش ایسنا، لشکری در ادامه گفت: هم‌اکنون در یک دوره گرم قرار داریم و باید واقعیت گرمایش جهانی را بپذیرم . دماهای ایستگاهی، تغییر نوع بارش‌ها، کاهش بارش‌های جامد، ذوب شدن یخ‌ها روی کوه‌های یخچالی، بارش‌های سیل‌آسا و خارج از موعد و امواج گرم و سرد ناگهانی و شدید همه شواهدی از تغییر اقلیم و افزایش خزنده دما در سیاره زمین است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه باید بپذیریم که در هم‌جواری کمربند خشک دنیا قرارگرفته‌ایم، تصریح کرد: این کمر بندخشک به‌وسیله سامانه‌های پرفشاری احاطه شده، ازاین‌رو باید تمام فعالیت‌های مرتبط با منابع آبی در کشور را با همین مقدار بارش به انجام برسانیم. میزان بارش ممکن است در ترسالی‌ها قدری بیشتر و در خشک‌سالی‌ها قدری کمترشود و در کل ما یک کشور پرباران نیستیم و نخواهیم شد.

لشگری ادامه داد: ما یک کشور کم آب هستیم ولی همانند کشورهای پر آب رفتار می‌کنیم. مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که دولت به‌طورجدی باید دنبال کند چراکه بالاترین سهم آب مصرفی کشور در این بخش است. شیوه‌های کشت، الگوی کشت و نوع محصولات با شرایط آبی بسیاری از مناطق کشور سازگار نیست. بسیاری از محصولات که آب مصرفی بالایی دارند، باید از چرخه کشاورزی حذف شوند. الگوی بارش‌های کشور با توجه به تغییر شرایط دمای جهانی به سمت بارش‌های مایع (باران) سوق پیدا کرده است بنابراین در شیوه‌های ذخیره آب باید تجدیدنظر شود. از طرفی دیگر الگوی بارش‌ها به سمت رگباری شدن رفته است. ازاین‌رو امکان وقوع سیل‌های شدید وجود دارد و باید حوضه‌های آبریز ازلحاظ خیزش آب مدیریت شوند.

وی  بابیان اینکه بین خشک‌سالی و زلزله هیچ‌گونه ارتباطی وجود ندارد، تصریح کرد: خشک‌سالی یک پدیده اقلیمی است که تغییرات آن درون جو روی می‌دهد ولی زلزله یک پدیده زمین‌شناسی است که تغییرات آن درون زمین است، همچنین عمق گسل‌ها و ضخامت پوسته زمین به‌قدری زیاد است که با چند میلی‌متر کم یا زیادشدن بارش تأثیری در فعال شدن یا نشدن گسل‌ها ندارد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.