| کد خبر: 156185 |

◄ حذف ارز مبادلاتی فعالیت ایرلاین‌ها را سخت خواهد کرد/ ارسال نامه اعتراضی به بانک مرکزی

موضوع حذف ارز مبادلاتی به ایرلاین‌ها مدتی است که مطرح شده و همین مسئله باعث شد تا شرکت‌های هواپیمایی به موضوع واکنش نشان دهند.

تین نیوز

موضوع حذف ارز مبادلاتی به ایرلاین‌ها مدتی است که مطرح شده و همین مسئله باعث شد تا شرکت‌های هواپیمایی به موضوع واکنش نشان دهند.

به گزارش خبرنگار تین ‌نیوز، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی چندی پیش در واکنش به این موضوع  گفته بود؛ تأمین نشدن ارز از سوی بانک مرکزی به مراجعه ایرلاین ها به بازار آزاد منجر خواهد شد و امکان کاهش پروازهای بین‌المللی وجود خواهد داشت.

سامانی عنوان کرده بود: در شرایطی که نرخ دلار به عنوان ارز پیشرو بازار، در کانال 4 هزار تومانی قرار دارد، قطعاً ورود ایرلاین‌ها به این بازار می‌تواند به افزایش تقاضا و حتی بالا رفتن قیمت ارز از یک‌سو و افزایش قیمت خدمات هوایی از سوی دیگر منجر شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه‌ای که چندی پیش با این شبکه خبری داشت در خصوص مطلبی که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر اینکه حذف ارز مبادلاتی باعث کاهش پروازهای بین‌المللی خواهد شد، توضیح داد: تصمیم دولت مبنی بر حذف ارائه ارز مبادلاتی به شرکت‌های هواپیمایی باعث کاهش پروازهای بین‌المللی نخواهد شد چراکه پروازهای خارجی سال‌هاست که آزاد است و مسافران بر مبنای ارز آزاد بلیت خریداری می‌کنند.

علی عابدزاده در ادامه افزود: نرخ ارز مبادلاتی در 20 تا 30 سال اخیر به‌دفعات تغییر پیدا کرده است و شرکت‌های هواپیمایی خود را با این موضوع هماهنگ کرده‌اند در همین راستا اگر تصمیم دولت ابلاغ شود بایستی شرکت‌های هواپیمایی خود را با این شرایط جدید تطبیق دهند.

در همین راستا خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در گفت‌وگویی که با دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی داشت در خصوص چرایی عدم پیگیری سازمان هواپیمایی کشوری پرسید. اسعدی سامانی در این باره گفت: سازمان هواپیمایی کشوری دولت است؛ دولت طبیعتاً نمی‌خواهد در این مسئله پیدا ورود کند.

وی افزود: بخش خصوصی طبیعتاً تقاضا، خواسته‌ و مشکلاتی دارد به همین جهت انجمن شرکت‌های هواپیمایی در راستای منافع اعضای خود این موضوع را پیگیری خواهد کرد و دولت نیز باید تصمیمی اتخاذ کند که به فعالیت‌های بخشی خصوص لطمه‌ای وارد نشود.

اسعدی سامانی در توضیح این سؤال که «شما در مصاحبه‌های گذشته خود اعلام کردید که حذف ارز مبادلاتی امکان کاهش پروازهای بین‌المللی را در پی خواهد داشت اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این مسئله را تائید نکرد آیا همچنان به این موضوع اعتقاد دارید؟» گفت: حذف ارز مبادلاتی تا حدودی کاهش پروازهای بین‌المللی را در پی خواهد داشت؛ زمانی که ارز مبادلاتی باشد با توجه به تفاوت نرخی که بین ارز مبادلاتی و ارز آزاد وجود دارد شرکت‌های هواپیمایی دسترسی‌شان به منابع مالی برای تأمین قطعات  و یا خدماتی که در خارج از کشور خواهند گرفت سخت‌تر خواهد بود و همین امر می‌تواند در کاهش پروازهای بین‌المللی مؤثر باشد.

طبق گفته او، بیش از 60 درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت ارزی است لذا بایستی شرایطی برای شرکت‌ها فراهم شود تا دسترسی به ارز با قیمت مناسب داشته باشند تا بتوانند در این بازار فعالیت کنند. به هر میزان شرکت‌های هواپیمایی را در این حوزه محدود کنیم فعالیت‌ آن‌ها نیز  محدود و سخت‌تر خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه « ظاهراً شرکت‌های هواپیمایی در نامه اعتراضی خواستار بازگشت دوباره ارز مبادلاتی شده‌اند، آیا با سازمان هواپیمایی کشوری به جهت ورود به این موضوع مذاکره‌ای کرده‌اید؟» بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در جریان پیگیری انجمن شرکت‌ها هواپیمایی است اما جواب رسمی برای پیگیری روند موضوع به ما نداده‌اند.

سامانی با تأکید بر اینکه ما امیدواریم با پیگیری صورت گرفته ارز مبادلاتی به ایرلاین‌ها اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: درگذشته نیز این اتفاق صورت گرفت و با پیگیری که انجام شد این موضوع به نتیجه رسید.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: نزدیک به یک ماه است که نامه اعتراضی ایرلاین‌ها به بانک مرکزی ارسال‌شده که امیدوارم هر چه زودتر این مسئله به نتیجه مطلوب برسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.