| کد خبر: 153062 |

اعلام حمایت مجلس برای سرمایه گذاری در حوزه دریا

هاشمی تختی ازحمایت همه جانبه مجلس برای ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری در حوزه دریا و همچنین تدوین طرحی در خصوص سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.

تین نیوز

هاشمی تختی رئیس فراکسیون بنادر و توسعه صنایع دریایی مجلس در آیین گشایش «سومین جشنواره دریا مسیر پیشرفت» ازحمایت همه جانبه مجلس برای ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری در حوزه دریا و همچنین تدوین طرحی در خصوص سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.

به گزارش مارین تایمز، رئیس فراکسیون بنادر و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز جامعه ما این است که در خصوص دریا این موهبت الهی بحث و تبادل نظر شود و توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد. با برگزاری این جشنواره فضایی برای آموزش و فرهنگ‎سازی در حوزه دریا از دانش‌آموزی تا دانشجویی و پس از آن صنایع فراهم شده است.

 هاشمی تختی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حوزه دریا اظهار کرد: فرمانده معظم کل قوا اعلام کردند که باید نگاه راهبردی به دریا داشته باشیم بنابراین در نخستین گام، نیروی دریایی ارتش  و سپاه  رویه راهبردی خود را در این زمینه آغاز کردند به طوری که اکنون این دو نیرو بر دریا تسلط کامل دارند.

وی با بیان اینکه در دریا با کمترین هزینه می‌توان اشتغالزایی کرد، خاطرنشان کرد: استفاده از دریا اجتناب‎ناپذیر است زیرا بر اساس یافته‌های محققان در 25 سال آینده جهان با جنگ اب روبه رو می‎شود که متاسفانه در ایران این زمان زودتر فراخواهد رسید به همین دلیل ما در نخستین گام در استان هرمزگان اقدام به شیرین سازی یک میلیون متر مکعب اب دریا برای صنایع گلهر، مس سرچشمه و چادرملو کرده‎ایم که امیدواریم این اقدامات هم راستا با حفاظت از دریا و محیط زیست دریا ادامه داشته باشد.

هاشمی تختی با بیان اینکه کشورمان از لحاظ دسترسی به آب و دریاها یک کشور بسیار غنی است اما تاکنون از آن غفلت کرده‌ایم افزود: بنابراین برای بهره‌برداری پایدار و توسعه پایدار این موهبت الهی باید مجلس شورای اسلامی، دولت و ارگان‌های دریایی همگی با هم پای کار آیند و دست به دست هم دهند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دریا، رقابتی گسترده بین کشورهای مختلف وجود دارد، بیان کرد: برای اینکه بتوانیم طبق فرمایشات فرمانده کل قوا به توسعه دریامحور دست پیدا کنیم  نیاز به یک متولی قوی در این حوزه داریم  که در این راستا  طرحی را به کمیسیون عمران مجلس ارایه کرده ایم که سازمان بنادر ودریانوردی به وزارتخانه تبدیل شود تا به عنوان یک متولی قدرتمند در این حوزه ورود کند.

رئیس فراکسیون بنادر و توسعه صنایع دریایی در ادامه اظهار کرد: اگر به بنادر رسیدگی شود و زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذارها فراهم شود، بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در بنادر انگیزه پیدا خواهد کرد و با این کار بنادر ما نیز به رونق خواهند رسید علاوه‎براین  می‎توانیم از اقتصاد تک محصولی و تکیه به درآمد نفتی نیز رهایی یابیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به همراه اقتصاد دریامحور می‎تواند ما را از رکود اقتصادی رهایی دهد، یادآور شد: بنده به عنوان رئیس فراکسیون بنادر و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی آمادگی مجلس شورای اسلامی را برای رفع موانع قانونی در حوزه دریا اعلام می‎کنیم بدین منظور تحقیقات میدانی را به کمک کارشناسان مجرب و تحصلیکرده در بخش خصوصی و دولتی آغاز کرده‎ایم تا هر جایی که نیاز به قانون باشد هرچه سریع‌تر موانع را برطرف کنیم.

به گفته هاشمی تختی؛ بخش خصوصی و دولتی آماده برای سرمایه گذاری در حوزه دریایی هستند و از این نظر ما  به دنبال ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری بخش هستیم.

وی تاکید کرد: در  همین راستا دولت لایحه‌ای رامبنی بر جلوگیری از پرداخت دموراژ کشتی‎ها به مجلس ارائه کرد و مجلس نیر 3 بند دیگر به آن افزود که بر اساس این لایحه گمرک نیز 24 ساعته در کنار بنادر حضور دارد تا کار تجار و تخلیه و بارگیری کالا بدون وقفه انجام شود.

به گفته هاشمی؛ یکی دیگر از اقدامات در راستای جذب سرمایه گذاران به بنادر کشور، اعمال معافیت‎های مختلف حاکم در مناطق آزاد برای همه بنادر کشور است.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی همه توان خود را به کار می‌بندد تا اقدامات مختلف برای ایجاد تسهیلات در بنادر به نتیجه موثر و مفید منتج شود.

هاشمی تختی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه و صنعت از یکدیگر جدا ماندند و هر کدام به صورت مجزا راه خود را می‎روند، اظهار کرد: این دو نهاد باید هرچه بیشتر با یکدیگر هماهنگ شوند زیرا باید علم را در راستای تجربه و صنعت پیش بریمو از آن استفاده کنیم.

 

منبع: سايت خبری مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.