| کد خبر: 152571 |

بررسی بازار کشتی های تانکر از زاویه ای متفاوت

گروه BRS مستقر در فرانسه در گزارش هفتگی خود بازار تانکر را مورد تحلیل قرار داد.

تین نیوز

گروه BRS مستقر در فرانسه در گزارش هفتگی خود بازار تانکر را مورد تحلیل قرار داد.

 
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه BRS- (ارائه دهنده انواع خدمات متنوع در صنعت کشتیرانی شامل کارگزاری بیمه دریایی، نرخ کرایه حمل، خدمات نرم افزار و کشتیرانی هوشمند مستقر در فرانسه) در گزارش هفتگی، ذره بین خود را به سمت بازار نفتکش های غول پیکر، سوئز ماکس و افراماکس برد و نوشت: تمایل پایداری بر بازار نفتکش های غول پیکر در ابتدای هفته گذشته حاکم بود و با ورود هم زمان سیلی از کارگوهای جدید در خاورمیانه و آفریقای غربی، مالکان توانستند موفقیت خود در بازار را استمرار بدهند.
 
طی هفته گذشته، نرخ کرایه حمل در روز سه شنبه به اوج خود رسید، به طوری که یک فروند نفتکش غول پیکر مدرن در مسیر دریایی چین / خلیج فارس 73 WS( معادل نرخ اجاره زمانی  30 هزار دلار در روز) فیکس شد، ناگفته نماند نرخ مذکور در روزهای بعد نیز تکرار شد. در نیمه دوم هفته گذشته، چارترها برای اینکه بتوانند بازار دشوار به وجود آمده برای خود را تسکین دهند، دو راه پیش روی داشتند، یکی اینکه از اجاره کردن شناور امتناع ورزند و یا اینکه روی شناورهای قدیمی تر متمرکز شوند. در بازار آفریقای غربی نیز داستان به همین شکل روایت شد، به گونه ای که نرخ کرایه حمل به 73WS( معادل نرخ اجاره زمانی 31 هزار دلار در روز) در اوایل هفته افزایش یافت، سپس چارترها یا می توانستند شناور را اجاره نگیرند و یا اینکه برای سرکوب هر گونه افزایش بیشتر نرخ کرایه به سراغ شناورهای کهنه و سن دار بروند. 
 
علیرغم اینکه تمایل مالکان شناورهای جدید تر در هفته پیش رو نسبت به بازار قوی باقی می ماند، اما حسی نهفته نسبت به کاهش نرخ کرایه حمل طی چند روز آینده هشدار می دهد.
 

سوئزماکس
بازار تانکرهای سوئزماکس فعالیت خود را افزایش داد و در نهایت شاهد بهبود درآمد بود. بازار شلوغ مدیترانه در هفته های گذشته سبب کوتاه شدن صف تانکرهای آماده به بارگیری در آفریقای غربی شد و مالکان با ارائه نرخ کرایه حمل پیشنهادی برای شناورهایی که زودتر آزاد می شدند، سعی کردند سطح کرایه حمل بهتری را به دست آورند. آنها موفق به افزایش نرخ کرایه حمل از 77 WS به 87.5 WS برای کارگوهای مسیر TD20 شدند، (نرخ اجازه زمانی نیز از رقم پایین ده هزار دلار به بالای 14 هزار دلار در روز افزایش یافت).

علیرغم اینکه طی هفته گذشته مدیترانه بازار کندتری را تجربه کرد، اما برای کارگوهای از دریای سیه به سمت آسیا کرایه حمل بیشتری پرداخت شد، چرا که در این بازه زمانی از سال، مشکل نبود شناور وجود دارد. از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل در دریای سیاه- مدیترانه با افزایش 10 واحدی  برای 130 هزار تن کارگو به 102.5 WS رسید،در حالی که تخلیه کارگو درکره جنوبی به سه میلیون دلار رسید.

افزون بر این، تقاضای بهتر در دریای سیاه برای هم سوخت و هم نفت خام، بازار اروپا را نیز تحت تاثیر قرار داد. نرخ کرایه حمل در حوزه بالتیک-آتلانتیک برای یک سوئزماکس حامل 130 هزار تن کارگو 70 WS پرداخت شد، در حالی که نرخ کرایه حمل برای تخلیه کارگو در سنگاپور دو میلیون و 800 هزار دلار برآورد شد.

شرق کانال سوئز نیز از تقاضای بیشتر نفع برد. افزون بر این، صف سوئزماکس های آماده به بارگیری برای هر دو کارگوهایی که درخواست برای آنها محدود است و هم چنین کارگوهایی که با محدودیت درخواستی مواجهه نیستند، کوتاه شد، به طوری که نرخ کرایه حمل برای یک سوئزماکس حامل 140 هزار تن به 40 WS رسید، نرخ کرایه حمل برای یک سوئزماکس حامل 140 هزار تن از ایران نیز 52.5 WS تثبیت شد.
 
 
 

افراماکس 
طی هفته گذشته، چارترها از صف طولانی افراماکس آماده به بارگیری در منطقه مدیترانه فرصت جویی کردند، به گونه ای که نرخ کرایه حمل 150 WS در روز دوشنبه به 130-125 WS در روز چهارشنبه رسید.علیرغم بازار شلوغ دریای سیاه، چارترها با یک اقدام سنجیده، درخواست برای حمل کارگو را پایین آوردند و به این ترتیب نوسانات نرخ کرایه حمل برای کشتی های آزاد دریای سیاه را رصد کردند. پس از روز شلوغ پنج شنبه، صف افراماکس های آماده به بارگیری به طور چشم گیری کوتاه شد.

طی هفته گذشته، چارترها ماهرانه بازی را جلو بردند، به طوری که از درخواست حمل و به اجاره گیری شناورها امتناع ورزیدند، تا تنفسی در بازار ایجاد شود و جای خالی در صف افراماکس های آماده به بارگیری باقی نماند. نرخ کرایه حمل بالتیک/ قاره انگلستان با کاهش تنها پنج واحدی به 105 WS برای حمل نفت خام گرم نشده رسید و گویا مالکان هم در این مبارزه تصمیم به عقب نشینی ندارند.

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.