| کد خبر: 142899 |

لزوم توسعه گردشگری و مسافرت های دریایی در سواحل مکران

توسعه گردشگری و انجام مسافرت های دریایی از نیازهای اصلی و اساسی شهرستانهای ساحلی چابهار وکنارک در سواحل مَکُّران است و می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال هزینه های حمل بار و سفر را نیز کاهش دهد.

تین نیوز

توسعه گردشگری و انجام مسافرت های دریایی از نیازهای اصلی و اساسی شهرستانهای ساحلی چابهار وکنارک در سواحل مَکُّران است و می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال هزینه های حمل بار و سفر را نیز کاهش دهد.

به گزارش فرینا، فراهم کردن تجهیزات برای انجام مسافرت های دریایی بین بنادر 2 شهرستان چابهار و کنارک از ساحل و بندر پسابندر تا منطقه زرآباد و توقف در نقاط مختلف نظیر بریس، رمین، چابهار، کنارک، کهیر و زرآباد علاوه بر کاهش ترافیک جاده ای از حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری می کند.

همچنین راه اندازی خط کشتی های مسافری دریایی بین کشورهای پاکستان و عمان که فاصله نزدیکی با چابهار و کنارک (سواحل استان سیستان وبلوچستان) دارند منجر به توسعه روابط با کشورهای همجوار می شود.

هم اینک جاده باریک، پرپیچ و خم و پر از دست انداز پسابندر بریس چابهار و جاده پرحادثه چابهار کنارک و زرآباد در مجموع با بیش از 300 کیلومتر طول سالانه به دهها تصادف رانندگی و آتش گرفتن وسائط نقلیه منجر می شود.

جابجایی مسافر و کالاهایی نظیر ماهی، میگو، سوخت و تولیدات کارخانجات از طریق دریا هم هزینه اندک و هم خطرات کمتر جاده ای را بدنبال دارد.

جای تاسف است بعد از گذشت سالها مسئولان نتوانسته اند خط مسافری دریایی بین چابهار و کنارک را راه اندازی کنند تا از تردد صدها خودروی سواری بین دو بندر چابهار و کنارک جلوگیری و حوادث مرگبار را به حداقل برساند.

مسئولان باید بعد از سالها برنامه ریزی لازم برای جابجایی کالا و مسافر ابتدا از محدوده شهرستانهای چابهار وکنارک انجام دهند و سپس با کم کردن کاغذبازی ها وگیرهای اداری نسبت به توسعه مسافرت دریایی بین کشورهای همجوار پاکستان و عمان اقدام کنند.

امروزه بیش از 80 درصد بار و کالا در سطح جهان از طریق دریا جابجا می شود و این امر کاهش حوادث ترافیکی و هزینه ها را به دنبال دارد.

یکی از علاقه مندان به سرمایه گذاری در زمینه سفرهای دریایی گفت: چنانچه مجوزهای لازم از سوی مسئولان دستگاههای دست اندرکار صادر و زمینه برای بخش خصوصی فراهم شود بسیاری از افراد تمایل دارند تا گردشگری دریایی را توسعه دهند و نسبت به جابجایی کالا و مسافر در محدوده پسابندر چابهار کنارک و زرآباد اقدام کنند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: در راستای توسعه صنعت حمل و نقل دریایی و گسترش گردشگری و جابجایی مسافر از طریق دریا، سرمایه گذاری گسترده در زمینه ایجاد ترمینال مسافری بین المللی و تامین تجهیزات مورد نیاز انجام شده است.

بهروز آقایی افزود: با تکمیل ساخت ترمینال مسافری بین المللی بندر شهید کلانتری چابهار با زیربنای چهار هزار مترمربع و هزینه بالغ بر 55 میلیارد ریال خط مسافربری دریایی مسقط چابهار با کشتی مسافربری مدرن از نوع HSC را برقرار کرد.

آقایی گفت: هم اکنون به منظور حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی در راستای پایداری خط مسافری با تخصیص اعتبار لازم واگذاری ترمینال مسافری بین المللی بندر شهید کلانتری در قالب مناقصه در حال انجام است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مردم بلوچستان و کشور عمان روابط نزدیک خویشاوندی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی زیادی دارند، گفت: حذف روادید بین دو کشور عمان و ایران و اجازه تردد خودروهای پلاک عمان در سطح استان سیستان و بلوچستان می تواند صنعت گردشگری و خط مسافری چابهار مسقط را متحول کند.

منبع: پايگاه اطلاع رسانی فرینا (پایگاه خبری مناطق آزاد ویژه اقتصادی)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.