| کد خبر: 141416 |

حاشیه‌های یک افتتاح

رئیس دادگستری تهران ساعتی پس از انتشار نامه توقف راه‌اندازی: مترو فرودگاه افتتاح می‌شود

تین نیوز

خط برون‌شهری مترو تهران که شهر آفتاب را به فرودگاه امام‌خمینی(ره) می‌رساند یک روز قبل از افتتاح حاشیه‌ساز شد.

دادگستری استان تهران با درخواست وزارت راه و شهرسازی دستور توقف این خط را صادر کرد؛ خطی که شهردار تهران اصرار زیادی دارد آن را به جای خط هشت مترو نامگذاری کند. البته چند ساعت پس از انتشار این نامه، رئیس‌کل دادگستری استان تهران اعلام کرد که توقف خط منتفی شده و مراسم افتتاح برگزار می شود.

 وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت و خرداد امسال با ارسال دو نامه جداگانه به دادگستری استان تهران درخواست توقف خط هشت مترو تهران به دلیل مسائل ایمن‌سازی را مطرح کرد. این خط برون‌شهری درواقع ادامه خط یک تهران، حد فاصل شهر آفتاب تا فرودگاه امام‌خمینی(ره) است به طول ٢٨ کیلومتر که با بودجه دولتی ساخته شده است. حالا کمتر از دو ماه مانده به پایان دوره شهرداری تهران، محمدباقر قالیباف درحال افتتاح خط مترو، پل‌ها و زیرگذرهای شهر تهران است که البته خیلی از آنها هنوز تکمیل نیست. بعد از دعواهای مسئولان شهرداری با رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره ناایمن بودن خط هفت مترو تهران، حالا نوبت به یکی دیگر از خطوط مترو تهران رسیده است.

دادگستری استان تهران حالا در پاسخ به درخواست وزارت راه و شهرسازی درباره توقف افتتاح مترو خط  هشت پایتخت، نامه‌ای را به پلیس راه تهران- قم و فرمانده پلیس فرودگاه امام ارسال کرده است: «احتراما عطف به نامه به شماره ١٤٠/٩٦٣/٢/١٧٢/٢٢ مورخ ٩٦/٠٣/٢٩ و١٤٠/٩٦٣/٢/٧٩/٢٢ مورخ ٩٦/٠٢/٢٠ درخصوص توقف عملیات اجرایی خط هشت مترو تهران- قم و مسائل ایمن‌سازی آن؛ با عنایت به گزارش‌های واصله در اوایل هفته آینده خط فوق الاشعار افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.»

در بخشی از این نامه به درخواست و مکاتبه مدیران وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سرپرست شرکت شهر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، فرمانده پلیس فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) و معاون سیاسی و امنیتی کل کشور اشاره شده است: «براساس این مکاتبه‌ها، لزوم تصویب طرح ایمنی خط مترو موصوف در شورای عالی فنی و زیربنایی حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و پس از آن ایمن‌سازی پروژه در راستای طرح مصوب و رعایت کلیه نکات ایمنی در این‌باره توسط شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه مترو و عدم تحقق مدارک اخیرالذکر تاکنون از سوی شرکت مذکور، احتمال وقوع حوادث مالی و جانی با بهره‌برداری و افتتاح (بدون رعایت نکات ایمنی) وجود دارد.»

در ادامه این نامه آمده است: «در اجرای تبصره یک ماده ٦ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن و ماده یک قانون پیشگیری از وقوع جرم و ماده ٦ آیین‌نامه اجرایی تبصره ٣ماده ١٧ اصلاحی قانون ایمنی راه‌ها و راه‌‌آهن مصوب ١٣٧٩، تقاضای توقف عملیات و افتتاح و بهره‌برداری از مترو فوق‌الذکر توسط مراجع ذیصلاح فوق‌الاشعار شده است. علیهذا از هرگونه بهره‌برداری و افتتاح از پروژه مذکور (خط هشت مترو تهران) تا زمان تصویب طرح ایمنی و ارایه آن در شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل وزارت متبوع و اجرای طرح مصوب شورای یاد شده، توقف کامل انجام شود و متذکر می‌شود در صورت تمرد از دستور قضائی مطابق قانون اقدام لازم انجام خواهد گرفت.»

چند ساعت پس از انتشار این نامه اما رئیس‌ کل دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که اشکالات این خط برطرف شده است و متروی فرودگاه امام فردا افتتاح می‌شود. غلامحسین اسماعیلی درباره انتشار نامه دادگستری تهران به پلیس فرودگاه امام درباره توقف افتتاح مسیر شهر آفتاب تا فرودگاه امام که به اشتباه از آن به‌عنوان خط مترو ٨ یاد می شود، گفت که این موضوع منتفی شده است: «در ارتباط با این خط مترو، مشکلات و ایراداتی مطرح شده بود که دادگستری هم تصمیم گرفت فعلا از افتتاح آن جلوگیری کند. در مکاتبه‌ای که روز یکشنبه مدیرعامل مترو داشت، اعلام کرد که ایرادات و اشکالات مورد نظر برطرف شده و به همین دلیل موضوع جلوگیری از افتتاح این خط، منتفی است و روز دوشنبه مراسم افتتاح برگزار می‌شود.»

شهرداری تهران ٢٠ خردادماه امسال بخش‌هایی از خط هفت متروی تهران (ایستگاه میدان بسیج، میدان محمدیه، بریانک، کمیل، شهید نواب صفوی، دانشگاه تربیت مدرس و میدان صنعت) را افتتاح کرد اما خیلی‌ها نسبت به افتتاح بدون پله فرار و هواکش این خط ابراز نگرانی کردند تا جایی که حتی محسن‌ هاشمی‌رفسنجانی، عضو منتخب شورای پنجم اعلام کرد؛ شهردار آینده تهران باید در اولین فرصت خطوط ناایمن را تعطیل کند. چند هفته بعد در اواسط تیرماه رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با در دست‌داشتن گزارش نگاه جامع در خط هفت مترو که در تاریخ ٢١ خرداد‌ سال‌جاری از سوی معاونت حمل‌ونقل تهیه شده بود، ایمنی خط را زیر سوال برد؛ تجهیزات فاز اول باید پیشرفت صددرصدی می‌داشت که حالا ٧٥‌درصد است و نصب و راه‌اندازی نیز باید به صورت صددرصد انجام می‌شد اما تنها ٣٢‌درصد است.

خط هفت عمیق‌ترین خط متروی تهران است و برهمین اساس، باید هواکش‌های فعال آن زیاد باشد. براساس برنامه باید ٨٧‌درصد هواکش‌ها فعال می‌بود اما تنها ١٤‌درصد آنها فعال است و من نمی‌گویم این خط خطرناک‌ترین است؛ اما وقتی پول ندارید افتتاح نکنید و مردم را به تونل نفرستید.» البته این حرف‌ها با واکنش مدیران مترو در پایان جلسه منجر به درگیری میان آنها با رحمت‌الله حافظی و محمد حقانی، دو تن از اعضای کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران شد.

این اتفاقات در شرایطی بود که دقیقا چهار روز قبل از افتتاح خط هفت متروی تهران، یعنی ١٦ خرداد دو قطار در ایستگاه طرشت به دلیل نقص فنی سیستم کنترل و هشداردهنده قطار در مترو پایتخت با هم برخورد کردند. قطار جلویی به علت نقص فنی در ایستگاه طرشت متوقف شده بود که قطار بعدی از راه رسید و درحالی که از تردد قطار دیگر اطلاع نداشت، با قطار جلویی برخورد کرد و حدود ٤٨ مصدوم برجای گذاشت.

 

منبع: روزنامه شهروند

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.