| کد خبر: 140958 |

حضور مهاجران غیر مجاز افغان در شهرداری تهران

معاون اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور گفت:متاسفانه 24هزار مهاجر افغان در شهرداری تهران مشغول به کار هستند که فقط 16درصد آنها دارای کارت کار هستند.

تین نیوز

معاون اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور گفت:متاسفانه 24هزار مهاجر افغان در شهرداری تهران مشغول به کار هستند که فقط 16درصد آنها دارای کارت کار هستند.

قلی زاده معاون اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور در نشست «نقش اتباع بیگانه در بروز وقوع جرایم بخش امنیت عمومی در مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های ناکارآمد» که امروز (چهارشنبه) در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد، گفت:متاسفانه 24هزار نفر مهاجر افغان برای شهرداری تهران کار می کنند که 16درصد آنها دارای کارت کار  هستند و به دلیل هزینه پایین،پیمانکاران اقدام به استخدام این مهاجران می کنند و شهرداری به تذکرات گوش نمی دهد.

وی افزود:16هزار نفر از مهاجران افغان در شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری و بازیافت زباله اشتغال دارند.

قلی زاده گفت:شهرداری تهران دارای 132مرکز اسکان موقت است که این کارگران در این اقامتگاه ها زندگی می کنند و در هر اقامتگاه به طور متوسط 50نفر حضور دارند.

حضور 5 هزار و 399 زندانی افغان در کشور

معاون اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور بیان کرد: در کشور 5هزار و 399زندانی افغان حضور دارند که 12استان دارای زندانی بیشتر از 100نفر هستند و استان تهران با 1279زندانی افغان دارای بیشترین زندانی و خراسان رضوی ،اصفهان و فارس در رتبه های بعدی قرار دارند.

قلی زاده بیان کرد: در استان تهران تعداد 218هزار مهاجر افغان مجاز حضور دارند که از این تعداد 28درصد دارای کارت کار هستند و  30هزار نفر عراقی هستند.

قلی زاده در رابطه با تعداد اتباع مهاجر غیر مجاز گفت: براساس حکم مقام معظم رهبری تمام فرزندان مهاجران غیر مجاز هم باید در مدارس ادامه تحصیل بدهند که باعث شده تعداد زیادی از مهاجران غیر مجاز برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس اقدام کنند و این موضوع فرصت سرشماری آنها را فراهم می کند، که درآمار اولیه 791هزار و 19نفر که 17هزار و 411خانوار بودند،شناسایی شدند.

وی ادامه داد:از این تعداد مهاجر80هزار و 940 نفر دانش آموز  و 3هزار و 911نفر دارای همسر ایرانی بودند.

وی افزود: ما به این مهاجران غیر مجاز فرصت دادیم که در تاریخ 17مرداد با مراجعه به سایت نوبت دهی در تاریخ های مشخص اقدام به پر کردن فرم هایی کنند تا در چرخه ورود به مهاجران مجاز قرار بگیرند.

قلی زاده گفت:بیشترین جرایم مربوط به اتباع افغان، مواد مخدر،سرقت،جرایم علیه اشخاص،عبور غیر مجاز از مرز و جرایم منافی عفت عمومی است.

 

رشد4/7 جمعیت مهاجران افغان در کشور

 در این نشست اشرفی مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور گفت: موضوع مهاجران یکی از موضوعاتی است که در  این سالها مغفول مانده است.

وی افزود: جمعیت مهاجران اعم از قانونی و غیر قانونی افغان کماکان زیاد است، همچنین مهاجرانی از پاکستان و دیگر کشورها هم در کشور ما حضور دارند.

اما نگاهمان به مهاجران این نیست که فقط تهدید ها را ببینیم .

 مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشوربا بیان اینکه طبق آمار سال 93 وزارت بهداشت در استان آذربایجان غربی به مهاجران قانونی افغان خدمات ارایه داده است،ادامه داد: بالاترین نرخ جمعیت مهاجران در سنین 15تا 20سالگی است.

اشرفی گفت:استان مازندران جزء استانهای ممنوعه برای حضور مهاجران افغان است اما با این وجود باز حضور مهاجران را مشاهده می کنیم و استانهای شرقی دارای بیشترین مهاجران هستند.

وی افزود: در استان تهران به نسبت وضعیت بهتر است و مهاجران اغلب قانونی هستند.

اشرفی با بیان اینکه در استان خراسان رضوی مهاجران 15تا 16سال زیادی وجود دارد که نشان از روند رو به رشد جمعیت مهاجران افغان دارد،ادامه داد:آمار کلی حکایت از روند رو به رشد جمعیت مهاجران دارد و اخرین آمار رشد 4/7درصدی جمعیت مهاجران افغان در کشور را نشان می دهد.

وی گفت: نکته نگران کننده این است که به نظر می رسد استراتژی برای افزایش جمعیت نداریم و بیشتر سیاست های جمعیتی که طی چند سال در کشور اجرا شده است اثر بیشتری بر روی افزایش جمعیت اتباع افغان داشته است.

رشد جمعیت مهاجران در حاشیه شهر ها بیشتر بوده که شاید یکی از دلایل آن  حضور کمرنگ  پلیس است ،همچنین بنگاه های املاک در این مناطق به صورت غیر قانونی منازل مسکونی را به مهاجران اجاره می دهند.

اشرفی در خصوص آسیب های حاشیه تهران گفت: متاسفانه شاهد قاچاق انسان و باندهای مواد مخدر در این مناطق هستیم.

وی افزود: اکنون زباله گردی در این مناطق در انحصار مهاجرین افغان قرار دارد.

 

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.