| کد خبر: 133108 |

کورسوی امید در بازار مسکن

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت سال‌جاری به ۱۶ هزار و ۳۷۴ واحد مسکونی رسیده که این میزان نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۶.۴ درصد رشد کرده است.

تین نیوز
 تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت سال‌جاری به ۱۶ هزار و ۳۷۴ واحد مسکونی رسیده که این میزان نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۶.۴ درصد رشد کرده است.
 

همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگا‌ه‌های معاملات ملکی شهر تهران در این‌ماه به 4میلیون و 533هزار و 600تومان رسیده که نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۵.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

بررسی معاملات مسکن شهر تهران در 2ماه نخست 3سال اخیر نشان می‌دهد که روند رو به رشد تعداد معاملات بازار مسکن در این بازه زمانی هر سال تکرار شده اما شیب این افزایش در 2‌ماه نخست سال‌جاری کاهش یافته است. بر این اساس تعداد معاملات مسکن تهران در 2ماه نخست سال 95نسبت به سال قبل از آن حدود 11.6درصد رشد کرده اما این میزان رشد در 2ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افت قابل‌توجهی داشته و به کمتر از 2.3درصد رسیده است.

 

از دیگر سو، بررسی متوسط قیمت هر متر زیربنای مسکونی در معاملات مسکن شهر تهران در 2ماه نخست 3سال اخیر نیز حاکی از تداوم روند صعودی قیمت بوده با این تفاوت که افزایش قیمت در 2ماه نخست سال‌جاری به بیش از دوبرابر مدت مشابه سال قبل رسیده است به‌گونه‌ای که قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در 2ماه نخست سال 95نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 2.3درصد افزایش داشته اما این میزان افزایش در 2ماه نخست سال ‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 4.8درصد بوده است.

 

بررسـی توزیـع تعـداد واحـدهای مسـکونی معامله شده در اردیبهشت سال‌جاری به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ٥ سـال سـاخت بـا سهم ۴۷.۶ درصد، بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به‌خود اختصاص داده‌انـد اما سـهم مـذکور در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال قبل 4.4واحد درصد کاهش یافته است. تغییر سهم واحدهای با عمر کمتر از 5سال می‌تواند ناشی از کاهش ساخت‌وساز و افت عرضه واحدهای نوساز به بازار در سال‌های اخیر باشد.

 

براساس گزارش بانک مرکزی در اردیبهشت سال‌جاری، حدود ۶۱.۲ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت معامله شده‌اند و واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی 3تا 3.5میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنـا، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به‌خود اختصاص داده‌انـد. همچنین واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ٨٠ مترمربع ۵۲.۷ درصد از معاملات انجام شده را به‌خود اختصاص داده‌اند که بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ٦٠ تا ٧٠ مترمربع معادل ۱۵.۹ درصد اختصاص داشته است.

 

براساس گزارش بانک مرکزی، در اردیبهشت‌ سال‌جاری، رشد قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها در حدود نرخ تورم بوده؛ به‌گونه‌ای که شاخص کرایه مسکن اجاری نسبت به‌ماه مشابه سال قبل در شهر تهران ۱۱.۵ درصد و در کل مناطق شهری ۹.۷ درصد افزایش داشته است.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.