| کد خبر: 131729 |

◄ سازمانی از جنس عشق

تین نیوز

 

اوایل دهه 60 پایه‌گذاری شد. آن روزها فقط دو اتاق قرضی در زیرزمین مرکز نابینایان ابابصیر بود. اما به ‌مرور زمان با استقبال افراد دارای معلولیت جسمی-حرکتی از خدمات مجتمع، لزوم داشتن فضایی متناسب با نیاز توان‌یابان، و صدالبته با همت و همدلی انسان‌های خیر، ساخت مؤسسه آموزشی رعد از اوایل دهه 60 آغاز شد.

 

 به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ همین که سقف اولین طبقه ساخته شد، مجموعه از آن زیرزمین به این ساختمان نوساز نقل مکان کرد؛ ساختمانی که حالا به مجتمعی بدل شده است که در خود یک مرکز آموزش علمی کاربردی، سالن همایش، مرکز توانبخشی، سالن غذاخوری و کلاس ها و کار گاه های آموزشی گنجانده است.

 

ماموریت و هدف رعد در ابتدا موضوعی ساده به نظر می‌رسید: آموزش‌های رایگانِ فنی و حرفه ای به توانیابان. ماموریتی که در انجام، بسیار سخت‌تر از آن بود که در ذهن پنداشته می‌شد. اما مسیر رعد هر چه سخت‌تر و پر فراز و نشیب‌تر شد.

 

هرچند از ابتدا تلفیق آموزش‌های علمی کاربردی مورد توجه مسئولان قرار داشت، اما نبود امکان ادامه تحصیل معلولان جسمی ـ حرکتی در مراکز دانشگاهی، رعد را بر آن داشت تا نخستین مرکز دانشگاهی ویژه توان‌یابان کشور را در سال ۱۳۹۰ تأسیس کند.

 

 در مجتمع رعد علاوه بر آموزش فنی حرفه‌ای خدمات  توانبخشی ( فیزیوتراپی، کاردرمانی)، مددکاری و مشاوره، کاریابی و اشتغال حمایتی نیز ارایه می شود.

 

همچنین، ثبت رعد در سال ۱۳۷۷ توسط دفتر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد(UNDPI)  به‌عنوان یک سازمان غیردولتی (NGO) و کسب مقام مشورتی از شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل (Ecosoc) در سال ۱۳۹۳ زمینة مناسبی برای حضور رعد در عرصه‌های بین‌المللی و ارتقای سطح آموزش داخلی را فراهم کرده است.

 

کارآموزان رعد می توانند به صورت رایگان از تمامی خدمات و تسهیلات رعد استفاده کنند و ناگفته پیداست که این حمایت‌ها تنها با جمع‌آوری کمک‌های سخاوتمندانه مردم تأمین می‌شود.

 

آشنایی نویسنده با این مجتمع در حد همین جملاتی بود که نوشته شد اما این اطلاعات کافی نبود و به سراغ منصوره پناهی مدیرعامل مجتمع آموزشی_نیکوکاری خیریه رعد رفتیم و بهانه سوانح جاده‌ای با او به گفتگو نشستیم.

 

منصوره پناهی گفت: ببینید در مورد تلفات و سوانح رانندگی شاید بهترین کسی که می‌تواند اظهار نظر بکند خود افراد حادثه دیده هستند و من ترجیح می‌‍دهم این حرف‌ها را عزیزانی که سانحه دیده‌اند بگویند، اما در مورد پرونده شما یعنی نقش سرعت در تلفات و سوانح جاده‌ای بگویم که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی یک قانون جالب وجود دارد، اگر در منطقه‌ای سرعت مجاز 30 کیلومتر باشد و راننده‌ای با سرعت 35 کیلومتر رانندگی کند، گواهی‌نامه‌اش ضبط می‌شود، اما اگر سرعت 100 کیلومتر باشد و راننده 120 کیلومتر برود تنها به یک جریمه اکتفا می‌کنند، این موضوع بیانگر این است که توجه به مناطق سرعت‌بندی شده و توجه به شرایط محیطی چقدر مهم و تاثیرگذار است.

 

مدیرعامل مجتمع آموزشی_نیکوکاری خیریه رعد ادامه داد: ما امروز به دنبال این هستیم که اگر بتوانیم شرایطی را مهیا کنیم که افراد هنگام گرفتن گواهی‌نامه رانندگی بیایند با مراکزی مانند رعد و مراکز ضایعه نخاعی‌ها آشنا بشوند و از نزدیک ببینند یک لحظه غفلت چه پیامدهای هولناکی به وجود می‌آورد، اگر مسئله ما فرهنگ‌سازی است، هیچکس بهتر از افراد حادثه دیده نمی‌تواند عمق ماجرا را به افراد منتقل کند.

 

پناهی در پایان گفت: در درون موسسه رعد هم ما به دنبال توانبخشی به عزیزان حادثه دیده هستیم، که این افراد فنون سخنوری را یاد بگیرند و در مراسم‌ها و نشست‌های مختلف از تجربه متفاوتی که بعد از تصادف از زندگی دارند بگویند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.