| کد خبر: 12578 |

ابزار حیاتی برای موفقیت در کسب‌وکار

تین نیوز | تحقيقات بازار، فرآيندی است که جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با کالا و خدمات را جهت برآورده کردن نيازهای مشتريان برعهده دارد. اين ابزار می‌تواند موارد مهمی چون روند بازار، جمعيت‌شناختی، تغييرات اقتصادی، عادات خريد مشتری و اطلاعات مهم در رقابت را مورد شناسايي قرار دهد. آگاهی از اطلاعات مذکور برای موفقيت هر کسب‌وکاری حیاتی است.
 
 معرفی ابزار 
ابزار تحقيقات بازار، در اخذ تصميمات استراتژيک، کشف نيازهای برآورده‌نشده مشتريان و در بسياری موارد به کشف ايده‌های جديد برای ارائه محصولات و خدمات جديد کمک می‌کند. تصميم‌گيری‌هایي که در کسب‌وکار براساس دانايي و آگاهی مناسب و تحقيقات بازاری خوب انجام شود، مخاطرات را به حداقل می‌رساند. برای استفاده از ابزار تحقيقات بازار، گام‌های زير را برداريد: 
گام اول- هدف و «مساله» را تعريف کنيد. شايد مهم‌ترين گام در استفاده از ابزار تحقيقات بازار، تعيين اهداف آن است. اهداف تعيين‌شده به درک و استخراج پرسش‌های مناسب کمک می‌کند. به‌طور معمول در هر کسب‌وکاری يک مساله (يا فرصت!) وجود دارد و شما به عنوان کسی که قصد استفاده از اين ابزار را داريد، بايد توانايي به‌دست آوردن اطلاعات برای پاسخ به مسائل را داشته باشيد. برخی مسائل در کسب‌وکار اين چنين هستند: «برای محصول جديد خود چگونه قيمت‌گذاری کنيم؟» يا «اولويت در ارائه خدمات به مشتری چگونه است؟» 
با درک شفاف مساله مرتبط با کسب‌وکار، قادر خواهيد بود از ابزار تحقيقات بازار به‌طور موثر و متمرکز استفاده کنيد. 
گام دوم- «طرح تحقيقات بازار» را مشخص کنيد. اکنون که هدف تحقيق بازار را می‌دانيد، زمان آن است که طرح روش تحقيقات بازار خود را مشخص کنيد. «طرح تحقيقات بازار» برنامه‌ريزی دقيقی برای آغاز اين کار است. در اين گام شما روش انجام تحقيقات بازار (مانند انجام نظرسنجی، گروه متمرکز و...) را تعيين خواهيد کرد. در اين مرحله بايد به چگونگی انتخاب و شناسايي مخاطبان برای انجام تحقيقات بازار و همچنين برنامه‌ريزی برای روش ارتباطی (مانند تلفن، حضوری، ايميل، اينترنت و...) فکر کنيد. يک بار ديگر به ذهن خود بسپاريد که گزارش و نتايج نهايي تحقيق بايد پاسخگوي هدف تعيين‌شده باشد. بر اين اساس می‌توانيد روش تجزيه و تحليل داده‌های جمع‌آوری شده(مانند ارائه خلاصه گزارش ساده، تحليل رگرسيون پيشرفته و...) را تعيين کنيد.  انتخاب روش در ابزار تحقيقات بازار به طبيعت اطلاعات مورد نظر بستگی دارد. سه طبقه‌بندی برای تحقيقات بازار پيشنهاد می‌شود: 
• تحقيقات اکتشافی: از اين روش زمانی استفاده می‌شود که موضوع به خوبی درک يا تعريف نشده است و آگاهی شما از موضوع تحقيق اندک است. تحقيقات اکتشافی به شما کمک می‌کند ديدگاه وسيع‌تری از موضوع به‌دست آوريد، متمرکزتر شويد و برای رسيدن به تمرکز بيشتر بر موضوعی خاص تاکید داشته باشيد. تکنيک‌های معمول مورد استفاده در اين دسته‌بندی شامل گروه‌های متمرکز و انجام مصاحبه است. معمولا نتايج حاصل از تحقيقات اکتشافی کيفی است. 
• تحقيقات توصيفی: اگر هدف از تحقيق بازار شما، رسيدن به اطلاعات دقيق در مورد موضوعی خاص باشد، در اين صورت بايد از روشی کمی استفاده کنيد. معمولا استفاده از نظرسنجی‌ها بهترين روش برای تحقيقات توصيفی است. 
• تحقيقات علت و معلولی: اين نوع تحقيق بازار، معمولا با انجام يک آزمون ميدانی يا تجربه همراه است. در اين روش تلاش خواهيد کرد تا ارتباطی علّی بين متغيرها ايجاد کنید. برای مثال ممکن است موضوع تحقيق شما تاثير پخش موسيقی در افزايش فروش رستوران باشد. 
گام سوم-«ابزار تحقيق» را طراحی و آماده کنيد. اين مرحله، زمان طراحی ابزار تحقيقات است. اگر مطابق با گام دوم به اين نتيجه رسيده‌ايد که استفاده از روش نظرسنجی بهترين گزينه است، بايد نوشتن سوالات و طراحی پرسش‌نامه را آغاز کنيد. اگر قرار است از گروه متمرکز برای انجام تحقيق استفاده کنيد، بايد محتوا و پرسش‌های مورد نظر خود را طراحی و آماده کنيد. اين گام نيز بخشی از فرآيند تحقيقات بازاريابی است. نکته مهم در اين گام، اين است که قبل از به کارگيری ابزار تحقيق، بهتر است روش انتخابی روی تعدادی افراد، به‌صورت آزمايشی انجام و پس از رفع نقايص احتمالی به‌طور گسترده پياده‌سازی شود. 
گام چهارم-داده‌های مورد نياز را جمع‌آوری کنيد. اين گام  بر مواد اوليه تحقيقات بازار تاکید دارد. حين گردآوری اطلاعات با روش‌های متنوعی که ذکر شد، سعی کنيد تمامی داده‌های به‌دست آمده شامل پاسخ‌ها و مشاهدات را به‌طور مناسب گردآوری و ثبت کنيد. حتی بخش کوچکی از اطلاعات نيز ارزشمند است و به‌زودی خواهيد توانست از کنار هم قرار دادن آنها نتيجه‌گيری استادانه‌ای داشته باشيد. 
گام پنجم- داده‌های به‌دست آمده را تجزيه و تحليل کنيد. در  ابتدای اين گام با انبوهی از داده‌های پردازش‌نشده مواجه هستيد. معمولا برای تجزيه و تحليل اطلاعات از نرم‌افزارهایی چون excel، minitab و SPSS و... استفاده می‌شود. با به‌کارگيری اين نرم‌افزارها جداول، نمودارها و نتايج بخش‌بندی‌شده مورد نياز خود (مانند سن، جنسيت و...) را بسازيد و نگاهی به روندهای اصلی داده‌های خود داشته باشيد. 
گام ششم- اطلاعات به‌دست آمده را تصوير و با نتايج به‌دست آمده ارتباط برقرار کنيد. تجزيه و تحليل داده‌ها و ساخت جداول و نمودارهای حاصل از آن کار زمانبری است. در اين مرحله نياز است که ترجمه و تفسیر معناداری از اين نتايج ارائه کنيد. بهترين روش اين است که نتايج حاصله را به هدف و مساله تعيين شده در گام اول مرتبط کنید و سپس پيشنهادهای خود را براساس نتايج به‌دست آمده بيان کنید. در اين گام علاوه‌بر ارائه نتايج به‌دست آمده، موظف به ارائه ديدگاه‌ها، پاسخ‌ها و پيشنهادها هستيد.  فراموش نکنيد ابزار تحقيقات بازاریابی يک ورودی (البته معمولا يک ورودی مهم) برای تصميم‌گيری در کسب‌وکار است. 

 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.