| کد خبر: 114938 |

وزیر امور خارجه:

آتش‌بس در سوریه دستاوردی بزرگ است

تین‌نیوز| وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری آتش‌بس در سوریه را دستاوردی بزرگ خواند.

محمدجواد ظریف در این پیام آورده: آتش‌بس سوریه یک دستاورد بزرگ است. بیایید با استفاده از این فرصت، ریشه‌های تروریسم را هدف قرار دهیم. براساس توافق بین نیروهای دولتی و مخالفان آتش‌بسی فراگیر از پنجشنبه‌شب در سراسر سوریه به اجرا گذاشته شد.


افراط‌گری، نتیجه ناکارآمدی وضعیت بین‌المللی است 
وزیر امور خارجه همچنین در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده، تروریسم و افراط‌گرایی را نتیجه طبیعی ناکارامدی وضعیت کنونی بین‌المللی دانست و بر مقابله با زمینه‌های گسترش افراطی‌گری و تروریسم تاکید کرد. در مقدمه مقاله دکتر ظریف که به زبان انگلیسی در مجله ایرانی “Iranian Review of Foreign Affairs” به چاپ رسیده آمده: امروزه درباره چالش سهمگین تروریسم و افراط‌گری که جامعه جهانی با آن روبه‌رو است و هم چنین مبارزه با این پدیده و جلوگیری از گسترش و در صورت امکان ریشه‌کنی نهایی آن، بسیار سخن گفته می‌شود.

صرف‌نظر از اینکه کشورهای مختلف چه موضعی نسبت به این دو پدیده دارند و یا جوهره سیاست رسمی کشورهای مختلف در قبال آنها چیست، جامعه جهانی با این باور مشترک هم داستان است که باید به فوریت به این معضلات پرداخت و با موثرترین شکل ممکن از دست آنها خلاصی یافت. در ضرورت برخورد با این چالش کمترین تردیدی وجود ندارد. فراسوی مجادلات پایان‌ناپذیر رایج میان سیاستمداران، این دو معضل همزاد یعنی تروریسم و افراط‌گری، نتیجه طبیعی ناکارآمدی وضعیت کنونی بین‌المللی و به ویژه تحولات اخیر است. این دو معضل نه به منطقه مشخصی از جهان محدود می‌شود و نه مختص دین و مذهب ویژه‌ای است. هم چنین نمی‌توان تنها در محدوده یک منطقه ویژه و یا با اتکای صرف بر سخت‌افزارهای نظامی با آن مقابله کرد. پس از گذشت یک و نیم دهه از شکست کامل در مبارزه با تروریسم – پس از حادثه ۱۱ سپتامبر- واقعیات ملموس و کریه امروزین ما را بر آن می‌دارد تا با چشمانی باز و به دور از توهم و یا خودفریبی این چالش‌ها را بررسی و مطالعه کنیم.

اکنون باید بر همه آشکار شده باشد که مبارزه تاثیرگذار و موفق علیه این دو پدیده سرطانی، نیازمند رویکرد همه جانبه و راهبرد چند بخشی است که بیش و پیش از هر چیز، در گرو درک هوشیارانه از شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جهانی‌ای است که زمینه‌ساز این دو پدیده شده‌اند. مهار و درنهایت ریشه‌کن کردن واقعی سازمان‌های افراط‌گرای تروریستی نیاز مبرم امروز است. اما این تنها گام نخست و بخشی از یک تلاش بزرگ تر است. معضلاتی با طبیعت جهانی و ریشه‌های عمیق، باید به درستی فهمیده شوند. علاوه بر این، همکاری حقیقی جهانی برای مبارزه با این پدیده ها، ضروری است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.