|
کد خبر:
109599
|
آتش پنهان جنگ رادیویی V۲X در چین و اروپا
تین نیوز| مدافعین ارتباطات خودرویی مشتاقانه درخواست دارند که وزارت حمل ونقل آمریکا (USDOT) فوراً استفاده از فناوری ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) و ارتباطات خودرو با زیر ساخت (V2I) که سرجمع V2X خوانده میشود را قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما اجباری کند.
از نظر ایشان، قانونگذاری آمریکا در این خصوص بسیار با تآخیر همراه بوده است. اما در جاهای دیگر دنیا، انتخاب فناوری رادیویی برای ارتباطات خودرویی صورت نگرفته و واضح نیست.
الزام آمریکا، اگر USDOT به قول خود عمل کند، مرادف با این است که استاندارد IEEE 80211p/DSRC (ارتباطات برد کوتاه اختصاصی) برای فناوری رادیویی V2X تعیین شود. V2X مبتنی برDSRC بعد از بیش از 15 سال توسعه و آزمون در ایالات متحده آمریکا آماده پیادهسازی است.
با این همه، در دیگر نقاط دنیا ممکن استDSRC نادیده گرفته شود و حتی با انتخاب V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی (ابتدا از طریقLTE و بعد 5G) از آن عبور شود.
بنا به تلاشهای رایزنی مشترک اپراتورهای تلفن همراه و مدافعین فناوری ارتباطات سولی مانند کوآلکام، اریکسون و نوکیا، مناطقی مانند چین و اروپا میتوانند به جای کاربردIEEE 80211p/DSRC در باند اختصاصی5.9 گیگاهرتز به سمت LTE-V2X تمایل پیدا کنند.
شرکت Savari به عنوان یک تامینکننده پیشرو فناوری V2X مبتنی بر DSRC به خوبی از تغییرات در این فضا آگاه است. هرچند چرخش صریحی رخ نداده است، Savariبر این عقیده است که فناوریهای DSRC و LTE-V2X بوسیله تامینکنندگان تراشههای ارتباطات بیسیم چندگانه عرضه میشوند. آقای پوالا راوی مدیر عامل شرکت Savari بهEETims گفته است که حتی وقتی برخی کشورها تصمیم بگیرند که از یک رادیویی متفاوت برای V2X استفاده کنند، اتفاق خوبی خواهد بود، چرا که تمام چیزهای بالای لایه MAC از جمله لایه کاربردها بدون تغییر باقی میمانند (و مانند حالتی خواهند بود که از DSRC استفاده شود).
به جای پافشاری بر استفاده از DSRC، شرکتSavari اکنون میخواهد که انعطاف پذیر باشد و به سایرکشورها کمک کند تا یک چارچوب برایV2X داشته باشند به این ترتیب خود را با وضعیت رشد بازار تطبیق میدهد.
V2X در چین؟
حمله جسورانه شرکت Savari به بازار چین قابل تأمل است. این شرکت روز سهشنبه 25 اکتبر 2015 توافق با شرکتSAIC USA ، یک شرکت فرعی متعلق به خوروساز چینی SAIC Motor را اعلام نمود که بر مبنای آن ساخت و توزیع تجهیزات ارتباطی V2X خود را در چین بزرگ و چند کشور آسیایی انجام میدهد.
شرکت Savari تجهیزات ایمنی V2X کهOBUخوانده میشوند و تجهیزات کنار مسیر V2X که آنها راRSU میگویند، برای تقاطعهای هوشمند تامین میکند. فناوری Savari بر مبنای رادیویی DSRC میباشد، در حالیکه اعلام شده است: «اعتقاد قوی وجود دارد که چین به سمت بکارگیریLTE-V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی حرکت میکند». آقای پووالا میگوید: «چین اکنون مشتاق بکارگیری و آزمون V2X با استفاده از فناوریDSRC میباشد».
در حال حاضر، تراشههایLTE-V2X به صورت تجاری وجود ندارد. مهمتر اینکه، پیشنویس استاندارد اولیه LTE-V2X که اخیراً منتشر شده است، تا اواسط سال 2017 تائید نخواهد شد.
بهعلاوه، آقای پوالا توضیح میدهد که مقایسه کارآیی بینLTE-V2X و V2X مبتنی بر DSRC مدتها است که به طور کامل از طریق شبیهسازی، ونه با آزمونهای عملیاتی، انجام شده است.
بنابراین هر کسی که علاقهمند به آزمون V2X در این وضعیت باشد باید به راهکارهای V2X مبتنی بر DSRC متکی باشد.
شرکت Savari و SAIC قبلا برای انجام یک درخواست اساسی از سوی شهر بینالمللی اتومبیل شانگهای (Shanghai International Automobile City) و دانشگاهTongi با هم همکاری داشتهاند. بنا به اعلام Savari، مورد اول مربوط به برنامهریزی پیادهسازی یک بستر آزمون جادهای شهر هوشمند برای بررسی قابلیت راهکارهای V2X مبتنی بر LTE-V2X و DSRC در پایلوت ملی خودروهای مرتبط هوشمند در شهر بینالمللی اتومبیل شانگهای بوده است. این شرکت اضافه میکند که در این شهرهوشمند تعداد ده هزار خودرو به دستگاههای V2X شرکت Savari مجهز خواهند شد.
چرا DSRC ؟
آقای سام لوکرو، تحلیلگر ارشد M2M و IOT در موسسه تحقیقات بازار IHS پیشبینی کرده است IEEE 80211p/DSRC که در باند فرکانس اختصاصی 5.9GHz کار میکند، احتمالاً برای تمام خودروهای سبک مدل 2020 به بعد (در آمریکا) اجباری خواهد شد.
او البته در یادداشتی بر اساس تحقیقات موسسه IHS پیرامون تحلیل خودرویی فناوری گفته است که به نظر نمیرسد چنین اجباری در جاهای دیگر مانند اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و یا دیگر بازارهای نوظهور خودرو مانند چین مطرح شود.
این تحلیلگر میگوید کهIEEE 80211p/DSRC مقدمتاً بر روی کاربردهای ایمنی V2V متمرکز است و منافعی را به لحاظ برد وسیع و عدم نیاز به دید مستقیم برای آگاهیرسانی در سامانههای دستیار پیشرفته راننده (ADAS) تامین میکند. علاوه بر این، وی اضافه میکند کهIEEE 80211p/DSRC از یک تاخیر بسیار پائین 2 میلی ثانیه برخوردار است. برخلاف فناوری ADASاگر به تنهایی استفاده شود،IEEE 80211p/DSRC میتواند برای ارتباطات V2I وV2P (خودرو به عابر پیاده) هم مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی میتواند قابلیت آگاهیرسانی نسبت به محیط اطراف را برای خودروها فراهم نماید.
چرا V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی؟
لوکرو البته درخصوص تعیین مشخصههای LTE-V2X و DSRC به عنوان رادیوهای قابل جایگزینی برای V2X احتیاط میکند.
او به EETimes گفته است که: V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی (C-V2X) وDSRC به لحاظ فناوری شبکه بسیار متفاوت هستند.
DSRC به پیادهسازی یک زیر ساخت مشخص برای ماموریت خود نیاز خواهد داشت، در حالیکه C-V2X میتواند (صرفنظر از ارتباطات مستقیم V2V) از زیرساخت موجود ارتباطات سلولی استفاده کند.
وقتی در مورد مقایسه بین C-V2X وIEEE 80211p/DSRC سئوال میشود، لوکرو پاسخ میدهد: «یک تمایز مهم بین این دو فناوری در نقشه راه تحول آنها نهفته است. برای C-V2X این نقشه راه وجود دارد اما برایIEEE 80211p/DSRC که پانزده سال از عمر آن میگذرد وجود ندارد تا تحول این فناوری را مشخص نماید. در نقشه راه C-V2X از منافع بیشمار فناوریهای 5G که در سالهای آتی خواهد آمد و کلاً اکوسیستم تلفن همراه صحبت شده است.
برتری آشکار C-V2X نسبت به DSRC در بخش ارتباطاتV2I و V2N میباشد. لوکرو اضافه میکنند: «با اهرم زیر ساخت تجاری ارتباطات سلولی،C-V2X یک زیرساخت مستحکم برای بهبود اطلاعرسانی موقعیتهای اطراف به خودروها ایجاد میکند. در حالیکه کاربردهای V2I فناوریDSRC به یک زیر ساخت اختصاصی جدید نیاز خواهد داشت که باید در طول جاده ها ایجاد گردد.»
الزام آمریکا، اگر USDOT به قول خود عمل کند، مرادف با این است که استاندارد IEEE 80211p/DSRC (ارتباطات برد کوتاه اختصاصی) برای فناوری رادیویی V2X تعیین شود. V2X مبتنی برDSRC بعد از بیش از 15 سال توسعه و آزمون در ایالات متحده آمریکا آماده پیادهسازی است.
با این همه، در دیگر نقاط دنیا ممکن استDSRC نادیده گرفته شود و حتی با انتخاب V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی (ابتدا از طریقLTE و بعد 5G) از آن عبور شود.
بنا به تلاشهای رایزنی مشترک اپراتورهای تلفن همراه و مدافعین فناوری ارتباطات سولی مانند کوآلکام، اریکسون و نوکیا، مناطقی مانند چین و اروپا میتوانند به جای کاربردIEEE 80211p/DSRC در باند اختصاصی5.9 گیگاهرتز به سمت LTE-V2X تمایل پیدا کنند.
شرکت Savari به عنوان یک تامینکننده پیشرو فناوری V2X مبتنی بر DSRC به خوبی از تغییرات در این فضا آگاه است. هرچند چرخش صریحی رخ نداده است، Savariبر این عقیده است که فناوریهای DSRC و LTE-V2X بوسیله تامینکنندگان تراشههای ارتباطات بیسیم چندگانه عرضه میشوند. آقای پوالا راوی مدیر عامل شرکت Savari بهEETims گفته است که حتی وقتی برخی کشورها تصمیم بگیرند که از یک رادیویی متفاوت برای V2X استفاده کنند، اتفاق خوبی خواهد بود، چرا که تمام چیزهای بالای لایه MAC از جمله لایه کاربردها بدون تغییر باقی میمانند (و مانند حالتی خواهند بود که از DSRC استفاده شود).
به جای پافشاری بر استفاده از DSRC، شرکتSavari اکنون میخواهد که انعطاف پذیر باشد و به سایرکشورها کمک کند تا یک چارچوب برایV2X داشته باشند به این ترتیب خود را با وضعیت رشد بازار تطبیق میدهد.
V2X در چین؟
حمله جسورانه شرکت Savari به بازار چین قابل تأمل است. این شرکت روز سهشنبه 25 اکتبر 2015 توافق با شرکتSAIC USA ، یک شرکت فرعی متعلق به خوروساز چینی SAIC Motor را اعلام نمود که بر مبنای آن ساخت و توزیع تجهیزات ارتباطی V2X خود را در چین بزرگ و چند کشور آسیایی انجام میدهد.
شرکت Savari تجهیزات ایمنی V2X کهOBUخوانده میشوند و تجهیزات کنار مسیر V2X که آنها راRSU میگویند، برای تقاطعهای هوشمند تامین میکند. فناوری Savari بر مبنای رادیویی DSRC میباشد، در حالیکه اعلام شده است: «اعتقاد قوی وجود دارد که چین به سمت بکارگیریLTE-V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی حرکت میکند». آقای پووالا میگوید: «چین اکنون مشتاق بکارگیری و آزمون V2X با استفاده از فناوریDSRC میباشد».
در حال حاضر، تراشههایLTE-V2X به صورت تجاری وجود ندارد. مهمتر اینکه، پیشنویس استاندارد اولیه LTE-V2X که اخیراً منتشر شده است، تا اواسط سال 2017 تائید نخواهد شد.
بهعلاوه، آقای پوالا توضیح میدهد که مقایسه کارآیی بینLTE-V2X و V2X مبتنی بر DSRC مدتها است که به طور کامل از طریق شبیهسازی، ونه با آزمونهای عملیاتی، انجام شده است.
بنابراین هر کسی که علاقهمند به آزمون V2X در این وضعیت باشد باید به راهکارهای V2X مبتنی بر DSRC متکی باشد.
شرکت Savari و SAIC قبلا برای انجام یک درخواست اساسی از سوی شهر بینالمللی اتومبیل شانگهای (Shanghai International Automobile City) و دانشگاهTongi با هم همکاری داشتهاند. بنا به اعلام Savari، مورد اول مربوط به برنامهریزی پیادهسازی یک بستر آزمون جادهای شهر هوشمند برای بررسی قابلیت راهکارهای V2X مبتنی بر LTE-V2X و DSRC در پایلوت ملی خودروهای مرتبط هوشمند در شهر بینالمللی اتومبیل شانگهای بوده است. این شرکت اضافه میکند که در این شهرهوشمند تعداد ده هزار خودرو به دستگاههای V2X شرکت Savari مجهز خواهند شد.
چرا DSRC ؟
آقای سام لوکرو، تحلیلگر ارشد M2M و IOT در موسسه تحقیقات بازار IHS پیشبینی کرده است IEEE 80211p/DSRC که در باند فرکانس اختصاصی 5.9GHz کار میکند، احتمالاً برای تمام خودروهای سبک مدل 2020 به بعد (در آمریکا) اجباری خواهد شد.
او البته در یادداشتی بر اساس تحقیقات موسسه IHS پیرامون تحلیل خودرویی فناوری گفته است که به نظر نمیرسد چنین اجباری در جاهای دیگر مانند اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و یا دیگر بازارهای نوظهور خودرو مانند چین مطرح شود.
این تحلیلگر میگوید کهIEEE 80211p/DSRC مقدمتاً بر روی کاربردهای ایمنی V2V متمرکز است و منافعی را به لحاظ برد وسیع و عدم نیاز به دید مستقیم برای آگاهیرسانی در سامانههای دستیار پیشرفته راننده (ADAS) تامین میکند. علاوه بر این، وی اضافه میکند کهIEEE 80211p/DSRC از یک تاخیر بسیار پائین 2 میلی ثانیه برخوردار است. برخلاف فناوری ADASاگر به تنهایی استفاده شود،IEEE 80211p/DSRC میتواند برای ارتباطات V2I وV2P (خودرو به عابر پیاده) هم مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی میتواند قابلیت آگاهیرسانی نسبت به محیط اطراف را برای خودروها فراهم نماید.
چرا V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی؟
لوکرو البته درخصوص تعیین مشخصههای LTE-V2X و DSRC به عنوان رادیوهای قابل جایگزینی برای V2X احتیاط میکند.
او به EETimes گفته است که: V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی (C-V2X) وDSRC به لحاظ فناوری شبکه بسیار متفاوت هستند.
DSRC به پیادهسازی یک زیر ساخت مشخص برای ماموریت خود نیاز خواهد داشت، در حالیکه C-V2X میتواند (صرفنظر از ارتباطات مستقیم V2V) از زیرساخت موجود ارتباطات سلولی استفاده کند.
وقتی در مورد مقایسه بین C-V2X وIEEE 80211p/DSRC سئوال میشود، لوکرو پاسخ میدهد: «یک تمایز مهم بین این دو فناوری در نقشه راه تحول آنها نهفته است. برای C-V2X این نقشه راه وجود دارد اما برایIEEE 80211p/DSRC که پانزده سال از عمر آن میگذرد وجود ندارد تا تحول این فناوری را مشخص نماید. در نقشه راه C-V2X از منافع بیشمار فناوریهای 5G که در سالهای آتی خواهد آمد و کلاً اکوسیستم تلفن همراه صحبت شده است.
برتری آشکار C-V2X نسبت به DSRC در بخش ارتباطاتV2I و V2N میباشد. لوکرو اضافه میکنند: «با اهرم زیر ساخت تجاری ارتباطات سلولی،C-V2X یک زیرساخت مستحکم برای بهبود اطلاعرسانی موقعیتهای اطراف به خودروها ایجاد میکند. در حالیکه کاربردهای V2I فناوریDSRC به یک زیر ساخت اختصاصی جدید نیاز خواهد داشت که باید در طول جاده ها ایجاد گردد.»
مقایسه بین IEEE 802.11p و ارتباطات سلولی برای برقراری ارتباط با خودروها- تفاوت کلیدی این است که خودروهای مجهز به فناوری 802.11p به طور مستقیم با هم ارتباط برقرار میکنند و خدمات مبتنی بر ارتباطات سلولی از شبکه موجود این فناوری برای تلفن همراه استفاده میکند.
اما نکات دیگری نیز مطرح هستند
اینکه فناوریهای LTE-V2X و DSRC از دو رادیو و زیرساخت بسیار متفاوت استفاده میکنند(همینطور LTE-V2X و 5G) اما به ظاهر هر دو برای C-V2X میباشند. آنها از اهرم شبکه سلولی استفاده میکنند، اما برروی دو رادیو و زیرساخت کاملا متفاوت ساخته میشوند.
چرا صفت خودرو با اینحال میخواهد از LTE-V2X استفاده کند، وقتی DSRC را داشته است و میبیند که 5G خواهد آمد؟ مگر نه اینکه LTE-V2X استانداری با طول عمر کوتاه دارد؟ یا اینکه LTE-V2Xفقط به دنبال نابودی DSRC است؟
لوکرو موافق نیست. او میگوید: «ما LTE را با عمر کوتاه نمیبینیم، بلکه تا مدتی با5GNR (رادیویی جدید) همزیستی دارد. LTE-V2X تلاشی است در حوزه اکوسیستم تلفن همراه تا دورورزی خودرویی را به اقدامات کلی IOTنزدیک کند.
V2X، نه فقط یک ویژگی
در این میان، برای شرکتی مانند Savari که بررویV2X مبتنی بر DSRC حساب باز کرده است. وقت آن است که راهی را برای بکارگیری تجربیاتV2X خود مستقل از تفاوتها در سیاستهای فناوری برگزیند.
V2X میتواند به طور مستقل یا مکمل با سایر فناوریهای حوزه خودروهای مرتبط مانند دوربین، رادار وLIDAR کار میکند. در این باره Savari میگوید: « V2X در مقایسه با این حسگرها یک مزیت منحصر بفرد دارد که میتواند بدون نیاز به دید مستقیم و با برد یک کیلومتر کار کند.»
به طور مختصر، راهکارهای V2X شرکت Savari بنا به گزارش این شرکت، با انجام آزمونهای پایلوت ایمنی عمومی در مسافتهایی به طول 24 میلیون کیلومتر و با صرف زمان بیش از 400 هزار ساعت در جادهها به اثبات رسیده است.
اما نکات دیگری نیز مطرح هستند
اینکه فناوریهای LTE-V2X و DSRC از دو رادیو و زیرساخت بسیار متفاوت استفاده میکنند(همینطور LTE-V2X و 5G) اما به ظاهر هر دو برای C-V2X میباشند. آنها از اهرم شبکه سلولی استفاده میکنند، اما برروی دو رادیو و زیرساخت کاملا متفاوت ساخته میشوند.
چرا صفت خودرو با اینحال میخواهد از LTE-V2X استفاده کند، وقتی DSRC را داشته است و میبیند که 5G خواهد آمد؟ مگر نه اینکه LTE-V2X استانداری با طول عمر کوتاه دارد؟ یا اینکه LTE-V2Xفقط به دنبال نابودی DSRC است؟
لوکرو موافق نیست. او میگوید: «ما LTE را با عمر کوتاه نمیبینیم، بلکه تا مدتی با5GNR (رادیویی جدید) همزیستی دارد. LTE-V2X تلاشی است در حوزه اکوسیستم تلفن همراه تا دورورزی خودرویی را به اقدامات کلی IOTنزدیک کند.
V2X، نه فقط یک ویژگی
در این میان، برای شرکتی مانند Savari که بررویV2X مبتنی بر DSRC حساب باز کرده است. وقت آن است که راهی را برای بکارگیری تجربیاتV2X خود مستقل از تفاوتها در سیاستهای فناوری برگزیند.
V2X میتواند به طور مستقل یا مکمل با سایر فناوریهای حوزه خودروهای مرتبط مانند دوربین، رادار وLIDAR کار میکند. در این باره Savari میگوید: « V2X در مقایسه با این حسگرها یک مزیت منحصر بفرد دارد که میتواند بدون نیاز به دید مستقیم و با برد یک کیلومتر کار کند.»
به طور مختصر، راهکارهای V2X شرکت Savari بنا به گزارش این شرکت، با انجام آزمونهای پایلوت ایمنی عمومی در مسافتهایی به طول 24 میلیون کیلومتر و با صرف زمان بیش از 400 هزار ساعت در جادهها به اثبات رسیده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.