◄طراحان ایرباس، عامل اصلی برخورد هواپیماهای ماهان و ایران ایر!
فرنوش جهرمی*
تیننیوز| خبر داغ هفته گذشته برخورد هواپیماهای ایرباس 340 ماهان و 310 ایران ایر در ساعت 6:20 صبح تاریخ 6 مهر ماه 95، هنگام پوش بک در فرودگاه امام خمینی(ره) بود. خبری که داغی آن، دل ما را بیش از پیش سوزاند و نگرانی ما را برای وضعیت ناوگان کنونی کشور، بیشتر کرد.
هواپیمای 24 ساله ایران ایر و هواپیمای 13 ساله ماهان که جوانترین هواپیمای مسافربری فعال کشور محسوب می شود، بار بزرگی از پروازی های خارجی این دو شرکت را برعهده داشتند. اما در حال حاضر این دو فروند هواپیما کاربردی کشورمان، به دلیل برخورد از ناحیه انتهایی هنگام پوش بک، آسیب دیده و زمینگیر شده اند.
پرواز ماهان عازم مونیخ و پرواز ترانزیت ایران ایر عازم لندن بود. تصور کنید یکی از مسافرین این دو هواپیمای آماده برای پرواز هستید و ناگهان با یک صدای برخورد، همه چیز متوقف می شود. از شما می خواهند از هواپیما پیاده شوید و منتظر آماده سازی هواپیمای جدید بمانید. حالا نمی دانید آیا باید در تلاش برای آرام کردن خود باشید، یا نگران رسیدن به موقع به پرواز بعدیتان در لندن!
اما چه کسانی در حلقه این اتفاق درگیر بوده اند؟
زمانی که برج مراقبت اجازه پوش بک را صادر می کند، راننده پوش تراک روی خطوط زرد تعیین شده، هواپیما را برای قرار گرفتن در مسیر تاکسی هدایت می کند. در این شرایط برج مراقبت ناظر به همه ماجراست. از سوی دیگر هنگامی که دو هواپیما در کنار یکدیگر قرار دارند، هنگام پوش بک دو نفر "وینگ واکر" موظف به قرار گیری در دو طرف هواپیما هستند تا به درستی هدایت صورت گیرد.
در میان خبرهای پس از وقوع این سانحه، بر اساس آنچه که یکی از کارمندان شرکت هندلینگی ادعا می کند، حقوق کم و دغدغه فکری ناشی از فشار کار دوم، باعث بالا رفتن میزان خطا در انجام این فرآیند شده است. اما در این بین آیا وینگ واکر ها در کنار هواپیماها حضور نداشته اند تا هشدار لازم را برای جلوگیری از وقوع این اتفاق را بدهند؟ و یا آیا شلوغی پروازهای ساعت 6 صبح فرودگاه امام باعث شده تا برج مراقبت نتواند این برخورد را پیش بینی کند و از وقوع آن جلوگیری کند؟!
از سوی دیگر آیا شرایط هر چند خاص کاری شرکت های هندلینگی و برج مراقبت، توجیه مناسبی برای فشار روانی وارد شده روی مسافرین و همینطور آسیب رسیدن به سرمایه های ملی و شرکت های هواپیمایی است؟!
تا به این روز که این متن نگاشته می شود، هواپیمای ایرباس 340 ماهان کماکان در دست تعمیر است و شرکت ایران ایر نیز می بایست منتظر نظر فنی شرکت ایرباس در خصوص تعمیرات هواپیمای EP_IBK باشد.
صرف نظر از اینکه برخی معتقدند که هواپیمای ایران ایر روی خطوط زرد حرکت نکرده، و برخی دیگر معتقدند پرواز ماهان 10 دقیقه بعد از دریافت اجازه برج مراقبت، با تاخیر اقدام به پوش بک کرده است، شاید اشتباه از جای دیگری نشات می گیرد و آن هم مشکل طراحی در هواپیماهای شرکت ایرباس است.
شاید بهتر باشد در سفارش های جدیدمان از این شرکت بخواهیم با توجه به شرایط خاص، غیر قابل پیش بینی و توجیه پذیر که ممکن است روی دهد، جهت جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی ، در هواپیماهای جدید آینه های کناری تعبیه کنند!
*کارشناس هوانوردی-اتاق خبر تحلیلی ایرونیوز
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.