| کد خبر: 103095 |

مجلس لایحه هوای پاک را سریع‌تر تصویب کند

برنامه‌ریزی موقت و ناپایدار، راهکار کاهش آلودگی هوا نیست و باید لایحه هوای پاک هر چه سریع‌تر در صحن علنی مجلس تصویب شود.

محمدرضا نجفی، نایب‌رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در این‌باره گفت:‌ پیشنهاد تعطیلات زمستانه مدارس برای کاهش آلودگی هوا آثار موقت و ناپایداری دارد. در حقیقت برای بهبود وضعیت هوا باید لایحه هوای پاک هر چه سریع‌تر به تصویب برسد، به لحاظ کفایت و جامعیت قطعا از رهگذر این لایحه کاهش آلایندگی را شاهد خواهیم بود چرا که به‌صورت مبنایی و پایدار نسبت به کنترل آلودگی‌ هوا و محیط‌زیست اقدامات صورت می‌گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع مولد آلایندگی در تعطیلات و جابه‌جایی تعطیلات باقی می‌ماند، تصریح کرد: با تعطیلات زمستانه مدارس به‌طور موقت با کاهش تردد وسایل حمل‌ونقل از میزان آلایندگی کاسته می‌شود اما حداکثر کمک به همان دوره باز‌می‌گردد بنابراین کاهش مقطعی و ناپایدار می‌شود.

وی معتقد است: دولت و تمامی دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا به‌صورت مبنایی به کاهش آلودگی هوا پرداخته شود. پرداختن مبنایی به‌معنای مدیریت تمام مولد‌های آلایندگی است تا به سطحی برسند که منشأ تولید آلودگی مدیریت‌ و کنترل شده و به حد استاندارد برسد، از این‌رو مجموعه‌ای از اقدامات نیاز است که در لایحه هوای پاک وجود دارد.

نجفی با یادآوری برخی جزئیات لایحه هوای پاک، گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی، کاهش سن معاینه فنی خودرو و تجهیز مراکز معاینه فنی به سیستم‌های لازم، توسعه حمل‌ونقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده در حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و با اولویت جایگزینی خودروهای هیبریدی، برقی‌کردن موتورسیکلت‌ها و جلوگیری از تولید و واردات موتورسیکلت‌های کاربراتوری به‌گونه‌ای که حداقل دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی ملزم به استفاده از این موتورسیکلت‌ها شوند، در لایحه هوای پاک باید لحاظ و به شکل عملیاتی به آن پرداخته شود.

‌وی استانداردسازی خودروها و موتورسیکلت‌ها را از دیگر اقدامات مهم و مؤثر دانست و گفت: فضای سبز نیز به‌عنوان گیرنده آلایندگی باید به میزانی توسعه یابد که بخش قابل توجهی از آلاینده‌ها را که لاجرم تولید می‌شود، بتوانند جذب کنند تا از میزان آن کاسته شود اما اگر این اقدامات انجام نگیرد، تعطیلات زمستانه مدارس مقطعی و ناپایدار است. ‌

نایب‌رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه لایحه هوای پاک موجب مدیریت آلودگی هوا و کاهش عوارض متعدد دیگر می‌شود، یادآور شد: متأسفانه آثار و خسارت‌های آلایندگی و هزینه‌های جانی و مالی ایجاد شده اگر محاسبه شود کمتر از حوادثی چون زلزله نیست، آلایندگی دائما درون انسان‌ها آسیب ایجاد می‌کند بنابراین مجمع نمایندگان استان تهران هم بر حسب وظیفه ذاتی خود این معضل را پیگیری خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.