◄ بیانیه مهم تشکل های حمل و نقل مسافر بین شهری: سکوت در برابر قتل الهه حسین نژاد، خیانت به اعتماد مردم است
رانندگان و شرکت های رسمی عضو اتحادیه و کانون کارفرمایی، معتقدند ادامه فعالیت بی ضابطه مسافربران شخصی، به ویژه تحت پوشش شرکت های اینترنتی فاقد مجوز فعالیت بین شهری، عامل شکل گیری فجایعی نظیر آنچه برای الهه حسین نژاد رخ داد، بوده و خواهد بود.

در واکنش به قتل دلخراش الهه حسین نژاد، اتحادیه شرکت های تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور و کانون کارفرمایی انجمن های صنفی شرکت های سواری کرایه بین شهری با انتشار یک بیانیه رسمی، الهه را قربانی اعتماد به راننده غیر مجاز تحت پوشش حمل و نقل اینترنتی مسافر دانست.
به گزارش تین نیوز ، در این بیانیه که متن آن در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته، تاکید شده که این واقعه جان گداز، بار دیگر عمق خطرات حضور رانندگان فاقد مجوز، فاقد صلاحیت و خارج از چارچوب های قانونی را در حمل و نقل مسافر بین شهری عیان ساخت.
در بیانیه همچنین عنوان شده که این رخداد در حالی به وقوع پیوسته که ناوگان رسمی سواری کرایه بین شهری کشور با بیش از ۴۰ هزار خودروی دارای پلاک «ع» و رنگ زرد مشخص، تحت نظارت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، با سابقه سنجی، بیمه، کنترل هویتی و امکانات ثبت پیمایش و نظارت سازمان یافته در حال خدمت رسانی امن و حرفه ای به مردم هستند.
در بخش دیگری از بیانیه، با تاکید بر الزام سامانه های اینترنتی به احراز صلاحیت کیفری، روانی و حرفه ای رانندگان به صورت علنی و قابل استعلام برای عموم، پاسخ گویی فوری شرکت اسنپ درباره نحوه جذب، مدت فعالیت و علت بی توجهی به سوابق احتمالی فرد قاتل، درخواست شده است.
متن کامل بیانیه در ادامه آمده است:
با نهایت تأسف و تأثر، جامعه رانندگان حرفه ای و تشکل های صنفی سواری کرایه بین شهری کشور، قتل فجیع بانوی جوان، زنده یاد الهه حسین نژاد، ۲۴ ساله و شهروند شریف ورامینی را که در مسیر یک سفر، قربانی اعتماد به یک راننده فاقد مجوز و فاقد نظارت شده، به خانواده ایشان و عموم مردم ایران تسلیت عرض می نماید.
این واقعه جان گداز، بار دیگر عمق خطرات حضور رانندگان فاقد مجوز، فاقد صلاحیت، و خارج از چارچوب های قانونی را در حمل ونقل مسافر بین شهری عیان ساخت؛ آن هم در شرایطی که ناوگان رسمی سواری کرایه بین شهری کشور با بیش از ۴۰ هزار خودروی دارای پلاک «ع» و رنگ زرد مشخص، تحت نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، با سابقه سنجی، بیمه، کنترل هویتی، و امکانات ثبت پیمایش و نظارت سازمان یافته در حال خدمت رسانی امن و حرفه ای به مردم هستند.
براساس مستندات منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، فرد متهم به قتل، بهمن فرزانه، پیش تر به عنوان راننده در سامانه اسنپ فعالیت داشته و با همان خودروی سمند نقره ای، اقدام به جابه جایی مسافران می کرده است. اکنون این پرسش جدی مطرح است که: چگونه سامانه ای که ادعای هوشمندی و امنیت دارد، فردی با پیشینه مجرمانه یا فاقد صلاحیت را بدون بررسی دقیق و صرفاً با بارگذاری اطلاعات اولیه، جذب و در معرض ارتباط مستقیم با شهروندان قرار داده است؟
ما، رانندگان و شرکت های رسمی عضو اتحادیه و کانون کارفرمایی، معتقدیم ادامه فعالیت بی ضابطه مسافربرهای شخصی، به ویژه تحت پوشش شرکت های اینترنتی فاقد مجوز فعالیت بین شهری، عامل شکل گیری فجایعی نظیر آنچه برای الهه حسین نژاد رخ داد، بوده و خواهد بود.
درخواست های صریح ما از نهادهای مسئول به شرح زیر است:
1. مسدودسازی مسیر فعالیت حمل ونقل بین شهری توسط خودروهای شخصی فاقد مجوز، به ویژه در سامانه های اینترنتی همچون اسنپ و تپسی.
2. الزام سامانه های اینترنتی به احراز صلاحیت کیفری، روانی و حرفه ای رانندگان، به صورت علنی و قابل استعلام برای عموم.
3. پاسخ گویی فوری شرکت اسنپ درباره نحوه جذب، مدت فعالیت، و علت بی توجهی به سوابق احتمالی فرد قاتل.
4. تقویت مسیر جذب راننده در ناوگان رسمی سواری کرایه دارای پلاک «ع»، با مشارکت دولت، رسانه و نهادهای صنفی، برای ارتقای فرهنگ سفر ایمن.
زنده یاد الهه حسین نژاد، نه تنها یک قربانی، که نماد مطالبه عمومی برای حق امنیت در سفر است. سکوت در برابر این حادثه، خیانت به اعتماد مردمی ست که هر روز برای رسیدن به مقصد، راهی جاده می شوند.
او رفت، اما فریادش، وظیفه ما شد؛ وظیفه ای برای اصلاح، نظارت، و پایان دادن به بی قانونی هایی که امروز امنیت جان مردم را نشانه گرفته اند.
با احترام
اتحادیه شرکت های تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور
و
کانون کارفرمایی انجمن های صنفی شرکت های سواری کرایه بین شهری
تقصیر اصلی با خود مرحومس نه شخص و جای دیگر ، ما در یک کشور پهناور زندگی می کنیم نمی شود همه جا پلیس گذاشت یا دوربین نصب کرد و نظارت کامل داشت خود مردم باید دقت داشته باشن ، مسیر تردد ایشون خصوصا در ساعات پایانی روز ، حتی برای یک مرد هم مناسب و امن نیست شما آلمان ، فرانسه ، آمریکا و کانادا هم بری یکجاهای شهر و حومه مناسب تردد امن نیست ایشون باید در همان شهر خودش کار می کرده یا ۱۰۰ م جور می کرده می گذاشته رو پول گوشیش و ماشین دست دو می خریده هر کسی خودشو در بستر خطر قرار بده بالاخره یکجا به مشکل می خوره .
برو بابت شماها دنبال بهونه بودید اسنپ واپسین را از لین ببرید چون به صررشماهابود آشناهای ارزونتر بود.
اینجاست که میگن قورباغه هفت تیر میکشه...چرا دروغ میگی. خودم پرونده دارم از راننده بین شهری یا همون تاکسی زرد های بین شهری تو جاده قم تصادف کرده بودم ..بیحال بودم همین تاکسی زردی که شما میگید جیب منو خالی میکرد...الان چون اسنپ و تپسی نمیزاره شماها گوش مردم رو ببرید.. کرایه های شماها رو کی میتونه بده